روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد - شماره 4645

مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران خبر داد؛

جلوگیری از هدررفت 8/1 میلیون بشکه نفت در گچساران

 مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران گفت: این شرکت موفق شده است از هدررفت یک‌میلیون و ۸۰۰هزار بشکه نفت به‌وسیله دستگاه‌های تفکیک‌گر و فرآورش سیار MOS و MOT جلوگیری، و با برداشت این مقدار نفت از آلودگی‌های محیط‌زیستی جلوگیری و زمینه برگشت سرمایه ملی را فراهم کند.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، غلامرضا کمالی با بیان اینکه عملیات برداشت نفت از طریق دستگاه‌های تفکیک‌گر و فرآورش سیار، نقش بسیار مهمی در کاهش سوزاندن حجم قابل توجهی از نفت دارد، اعلام کرد: جلوگیری از آلودگی محیط‌زیست و هدررفتن سرمایه ملی، افزایش تولید و اعمال دقت بیشتر در گرفتن تصمیم برای توسعه میدان‌ها، انجام عملیات بهره‌برداری بموقع از چاه و طراحی تسهیلات فرآورش مناسب در میدان‌های نفتی را حاصل می‌کند.
وی افزود: سال ۱۴۰۰ تولید نفت با استفاده از دستگاه‌های تفکیک‌گر و فرآورش سیار ۲۵۸ هزار بشکه بود، اما از ابتدای امسال تا پایان تیر ۲۵۷ هزار بشکه نفت بازیافت شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران گفت: کارشناسان این شرکت توانستند تعمیر اساسی ۲۱۸ مخزن تحت فشار درون واحدهای عملیاتی و تفکیک‌گرهای سرچاهی را با موفقیت انجام دهند.
کمالی ادامه داد: ۲ هزار و ۲۰۸ مورد تعمیر، تعویض، تنظیم و نصب شیرآلات فرایندی در کنار نصب و تعویض ۶۹۴ مورد صفحه کاهنده خطوط لوله نفت و گاز چاه‌ها، از اقدام‌های دیگر این شرکت به‌ شمار می‌رود.
وی تصریح کرد: در این مدت ۵۲۲ مورد رفع نشت از خطوط لوله نفت، آب و پساب و ۱۲۶ مورد تعویض کوپن‌های ضدخورندگی به‌منظور کیفیت تولید و افزایش نرخ‌خوردگی انجام‌ شده است.
مدیرعامل شرکت نفت و گاز گچساران به تعمیر کلی ۳۷۰ مورد دستگاه تجهیزات فرایندی شامل دستگاه ذخیره خشک‌کننده و مولد هوا، الکتروموتور، ترانسفورماتور و رله‌های حفاظتی، تلمبه‌های نفت، آب صنعتی، آب زائد تزریقی و تزریق مواد شیمیایی، دیزل آتش‌نشانی و دستگاه توربین گازی اشاره و تصریح کرد: ۵۷۲ مورد تعمیر کلی، ایمن‌سازی و توپکرانی خطوط لوله نفت و گاز چاه‌ها و تفکیک‌گرها از ابتدای سال ۱۴۰۰ تاکنون با موفقیت انجام شده است.

بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو مشخص شد؛
رشد ۹ درصدی انرژی تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در کشور
 چرخ توسعه تجدیدپذیرها چندین سال است که با سرعت بیشتری به حرکت درآمده و بر اساس آخرین آمار وزارت نیرو انرژی تولیدی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در تیرماه سال‌جاری نسبت به ماه گذشته ۹ درصد رشد داشت.
به گزارش کائنات، حدود ۶۰۰ نیروگاه تجدیدپذیر به ظرفیت بیش از ۱۳ هزار مگاوات در سراسر کشور در حال ساخت است که انتظار می‌رود با بهره برداری از این ظرفیت تا ۲ سال آینده سهم انرژی‌های تجدیدپذیر از تولید برق ایران به بیش از ۱۵ درصد افزایش یابد.
براساس گزارش مرکز پایش منابع انرژی تجدیدپذیر و تولیدپراکنده، انرژی تولیدی نیروگاه های تجدیدپذیر در سال جاری تا کنون بالغ بر ۹۲۳ میلیون کیلوات ساعت است.
تولید انرژی نیروگاه های تجدیدپذیر در تیرماه سال جاری ۲۶۱ میلیون کیلووات ساعت گزارش شده است که به نسبت به ماه گذشته ۹ درصد رشد را نشان می‌دهد.
آنطور که همایون حائری، معاون وزیر نیرو گفته ظرف سال‌های اخیر زنجیره ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر در داخل کشور کامل شده و با استفاده از ظرفیت ماده ۱۲ قانون برنامه یا سرمایه گذاری خارجی حداقل ساخت ۳۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در برنامه قرار گرفته است. حدود ۱۳۰۰تا ۱۴۰۰مگاوات ظرفیت منصوبه نیروگاه تجدیدپذیر داریم ولی از سال‌های آتی تولید برق در این حوزه با یک جهش قابل ملاحظه روبرو خواهد شد.
به گفته وی از طرف دیگر، اعطای مجوز فروش برق تجدیدپذیر در تابلوی سبز بورس انرژی موجب خرسندی سرمایه گذاران این حوزه شده و به صنایع هم این امکان را داده است تا در فصل تابستان که نیاز به انرژی بیشتری دارند با قیمت‌های بسیار خوبی از تابلوی سبز، برق خود را تأمین کنند.
بی‌شک توسعه نیروگاه‌های تجدیدپذیر امری اجتناب پذیر است و باتوجه به پتانسیل های ایران در این حوزه لازم است گام‌های بزرگ تری در این بخش برداشته شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه