روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۰ مرداد - شماره 4645

مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن):

توسعه میدان سهراب لطمه‌ای به محیط‌زیست وارد نمی‌کند

  مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) با بیان اینکه همه پروژه‌های میدان‌های غرب کارون تعیین‌تکلیف شده‌اند، گفت: با تأمین مالی و انجام فازهای آتی توسعه میدان‌های غرب کارون، در روندی تدریجی به افق تولید روزانه یک‌میلیون بشکه در این منطقه دست خواهیم یافت.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، ابوذر شریفی با اشاره به گزارش وزیر نفت درباره مسئولیت‌ اجتماعی گفت: طبق مصوبه شورای اقتصاد، یک‌درصد از هزینه سرمایه‌ای میدان سهراب به ایفای مسئولیت‌ اجتماعی اختصاص می‌یابد و این درصد متناسب با پیشرفت پروژه پرداخت می‌شود.
مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه در میدان سهراب دو چاه وجود دارد که یک چاه تولیدی است و چاه دوم هفته آینده وارد مدار تولید می‌شود، تصریح کرد: ۲۰ حلقه چاه دیگر نیز باید در این میدان حفاری شود تا تولید این میدان از روزانه ۲ هزار و ۵۰۰ بشکه به روزانه ۳۰ هزار بشکه افزایش یابد.
شریفی بیان کرد: با توجه به موقعیت خاص این میدان در تالاب هورالعظیم، حفاری چاه‌های این میدان طوری طراحی شده است که کمترین آسیب به محیط‌زیست وارد شود و ما در عمل وارد حوضچه یک تالاب نخواهیم شد.
وی با بیان اینکه توسعه همه میدان‌هایی که به‌ عهده این شرکت بوده تعیین‌تکلیف شده است، افزود: در دو سال اخیر برای توسعه بندکرخه با شرکت‌های داخلی وارد مذاکره شدیم و سرانجام قرارداد توسعه با شرکت مپنا امضا شد، همچنین قرارداد فاز دوم توسعه میدان مسجدسلیمان نیز که مذاکرات آن طی دو سال اخیر با انرژی‌گستر سینا در جریان بود، امضا شده است که روزانه حدود ۱۰ هزار بشکه به تولید این میدان اضافه می‌شود. مذاکره توسعه فاز سوم میدان دارخویین نیز در حال اقدام بوده که هنوز به مرحله امضای قرارداد نرسیده است. توسعه تلمبه‌خانه‌های غرب کارون و امیدیه و احداث ۴۰۰ کیلومتر خط لوله ۴۲ اینچی از غرب کارون تا جزیره خارک، آغاز به‌کار طرح ملی میترینگ، آغاز توسعه میدان چنگوله و توسعه فاز دوم میدان آذر از دیگر اقدام‌های شرکت مهندسی و توسعه نفت طی این سه سال است.
مدیرعامل شرکت متن گفت: با تأمین مالی و انجام فازهای آتی توسعه میدان‌های غرب کارون، در روندی تدریجی به افق تولید روزانه یک میلیون بشکه در این منطقه دست خواهیم یافت.
شریفی با اشاره به اینکه مجموعه‌ای از مخازن بتنی مدفون در منطقه گناوه (گوره) وجود داشت که ساخت آن از سال ۱۳۸۱ آغاز شده بود، تصریح کرد: پس از فرازوفرودهای زیاد، عملیات اجرایی از سال ۱۳۹۶ تا سال گذشته متوقف بود که با همکاری شرکت ملی نفت این مخازن بعد از ۲۲ سال تکمیل و با ظرفیت ۴ میلیون بشکه نفت راه‌اندازی شد. همچنین مخازن ذخیره‌سازی پایانه جاسک نیز با ظرفیت ۴ میلیون بشکه نفت به بهره‌برداری رسیده است که تا یک سال آینده ظرفیت آن به ۱۰ میلیون بشکه می‌رسد.
وی ادامه داد: از منطقه گوره تا پایانه جاسک پنج تلمبه‌خانه تکمیل شده و تعداد پمپ‌ها از سه عدد در سال ۱۴۰۰ به ۵۰ پمپ رسیده است، همچنین در این دوره، با بهره‌برداری ۱۴ پست برق و احداث ۳۰۰ کیلومتر خط برق و اجرای خط فیبر نوری هزار کیلومتری از گوره تا جاسک، عملیات نفت‌گیری انجام و بخش خشکی طرح گوره-جاسک تکمیل شده است.
مدیرعامل شرکت متن با بیان اینکه توسعه میدان آذر در فاز نخست با تأمین مالی صندوق‌ بازنشستگی، صندوق توسعه ملی و شرکت سروک آذر بود، گفت: قرارداد فاز دوم توسعه این میدان نیز با شرکت سروک آذر نهایی و امضا شده است و با سرمایه‌گذاری حدود یک‌میلیارد دلاری، این میدان توسعه می‌یابد. همچنین به‌دلیل اینکه در گذشته سرمایه‌گذاری برای توسعه میدان چنگوله وجود نداشت، با اخذ مجوز شرکت ملی نفت قرار شد تولید زودهنگام در این میدان با تولیدی‌شدن دو حلقه چاه اکتشافی موجود آغاز و توسعه آتی میدان در قالب الگوی تازه قراردادهای نفتی به صندوق بازنشستگی صنعت نفت واگذار شود.
شریفی با بیان اینکه تولید در میدان چشمه‌خوش از سال گذشته تاکنون با افزایش ۲۰ هزار بشکه‌ای به بیش از ۷۰ هزار بشکه در روز رسیده است، افزود: احداث یک خط انتقال برق دومداره از نیروگاه غرب کارون به منطقه چشمه‌خوش برای تأمین برق پایدار میدان نیز در حال اجراست.
وی بیان کرد: حدود ۱۰درصد از میدان آبان و ۲۰درصد از میدان پایدار غرب در ایران وجود دارد. تاکنون ۱۲ حلقه چاه در میدان آبان و ۲۲ حلقه چاه در میدان پایدار غرب حفاری شده است که همه این چاه‌ها به پمپ‌های درون‌چاهی (ESP) مجهز شده‌اند.
مدیرعامل شرکت مهندسی و توسعه نفت با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ حدود ۹ دکل حفاری در میدان‌های آبان و پایدار غرب برای نصب پمپ‌ها و حفاری چندشاخه‌ای فعال بودند، افزود: در اقدامی منحصربه‌فرد، تولید در این دو میدان با برش آب حدود ۷۰درصد انجام می‌شود. به‌ بیان‌ دیگر، اگر روزانه ۲۸ هزار بشکه نفت از این دو میدان نفت تولید می‌شود، عملاً تولید سیال ما روزانه حدود ۱۰۰ هزار بشکه است، همچنین در آینده نزدیک واحد فرآورش سیار ۱۰ هزار بشکه‌ای در میدان پایدار غرب بهره‌برداری می‌شود. شریفی گفت: مقدار جذب سرمایه مستقیم (هزینه‌کرد واقعی) ازسوی شرکت متن در طرح‌های توسعه‌ای حدود یک‌میلیارد دلار و ۱۱ هزار میلیارد تومان و در قالب الگوی تازه قراردادهای نفت ایران حدود ۵۰۰ میلیون دلار بوده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه