روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد - شماره 4644

مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق کشور:

عبور از اوج مصرف با مشارکت مردم امکان پذیر است


  مدیر بهره‌برداری و کنترل شبکه برق کشور میزان مصرف برق را 76 هزار و 400 مگاوات اعلام کرد. به گزارش کائنات و به نقل از پاون، مازیار جمشیدی افزود: این میزان مصرف در مقایسه با سال گذشته 6400 مگاوات معادل 8 درصد افزایش مصرف را نشان می دهد و این به آن معنی است که مصرف برق در شرایط غیرمتعارف است و استفاده از آن هنوز قاعده‌مند نشده است.
جمشیدی گفت: در ساعت های اوج مصرف برق (11-17) هم میهنان عزیز مصرف برق خود را مدیریت کرده و با برنامه ریزی مصرف وسایل برقی در ساعت های کم بار (23-6) کمک قابل توجهی به پایداری شبکه برق کشور کنند.
وی ادامه داد: در برخی از نقاط کشور مثل آذربایجان و شمال کشور با کاهش دمای هوا مواجه هستیم؛ بنابر این روشن نکردن برخی وسایل مثل کولرها در کاهش فشار بار در شبکه برق کشور اثر گذار خواهد بود.

تشدید تنش‌های خاورمیانه قیمت نفت را افزایش داد
 نگرانی‌ها درباره گسترش تنش‌ها در خاورمیانه قیمت‌های جهانی نفت خام را افزایش داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، نگرانی‌ها درباره گسترش تنش‌ها در منطقه نفت‌خیز خاورمیانه سبب شد قیمت‌ نفت در معامله‌های جهانی افزایش یابد و کاهش هفته گذشته را جبران کند.
قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال با ۴۰ سنت یا ۰.۵درصد افزایش به ۸۱ دلار و ۵۳ سنت برای هر بشکه رسید.در همین حال، قیمت نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با ۳۴ سنت یا ۰.۴درصد افزایش با قیمت ۷۷ دلار و ۵۰ سنت برای هر بشکه دادوستد شد.
هفته گذشته به‌دنبال کاهش تقاضای چین و امید به توافق برای برقراری آتش‌بس در نوار غزه، نفت خام برنت ۱.۸درصد کاهش یافت، حال آنکه نفت خام آمریکا با افت ۳.۷درصدی همراه بود.
توشیتاکا تازاوا، تحلیلگر مؤسسه فوجیتومی تازاوا، گفت: نگرانی‌ها درباره تشدید تنش‌ها در خاورمیانه سبب خریدهایی تازه شد، اما با توجه به نگرانی‌ها درباره کاهش تقاضا در چین، افزایش قیمت‌های نفت محدود شد.امیدها به آتش‌بس در نوار غزه در هفته‌های اخیر افزایش یافته است.
در حوزه تقاضا، داده‌های منتشرشده اوایل این ماه نشان می‌دهد مجموع واردات نفت کوره چین در نیمه نخست سال جاری ۱۱درصد کاهش یافته که این موضوع نگرانی‌ها درباره چشم‌انداز تقاضای بیشتر را برای بزرگ‌ترین واردکننده نفت خام جهان افزایش داده است.
تینا تنگ، تحلیلگر مستقل بازار، با بیان اینکه نگرانی‌ها درباره تقاضا همچنان عامل مهمی به‌ شمار می‌رود و قیمت نفت خام را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، گفت: رشد اقتصادی در چین در سه ماه دوم کاهش یافت و تقاضای مصرف در داخل این کشور هم افت داشته است.
در همین حال، شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز آمریکا اعلام کرد: تعداد دکل‌های نفت و گاز شرکت‌های انرژی هفته گذشته برای دومین هفته پیاپی افزایش یافت که بیشترین تعداد از نوامبر ۲۰۲۲ تاکنون به‌ شمار می‌رود.

لیبی فروش نفت به بزرگ‌ترین پالایشگاه آفریقا را تکذیب کرد
 شرکت ملی نفت لیبی مذاکره برای فروش نفت به بزرگ‌ترین پالایشگاه نفت آفریقا در نیجریه را تکذیب کرد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، شرکت ملی نفت لیبی طی بیانیه‌ای در شبکه اجتماعی ایکس (X) مذاکره برای عرضه نفت خام به پالایشگاه نفت «دانگوته» نیجریه را تکذیب کرد. یکی از مدیران ارشد این پالایشگاه هفته گذشته گفته بود که در حال مذاکره با لیبی برای تأمین خوراک این پالایشگاه است.
در بیانیه شرکت ملی نفت لیبی آمده است که این شرکت هرگونه مذاکره برای عرضه نفت خام به پالایشگاه نفت دانگوته نیجریه را رد می‌کند.
شرکت ملی نفت لیبی اعلام کرد که به قراردادهای خود با شریکان بین‌المللی تعهد دارد و به سازوکار قانونی فروش نفت خام لیبی پایبند است و فروش تک‌محموله ندارد.
براساس گزارش شرکت ملی نفت لیبی، این کشور آفریقای شمالی عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) که سال‌هاست به‌دلیل آشوب و ناآرامی‌های داخلی از نظام سهمیه‌بندی اوپک و ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) معاف است، روزانه یک‌میلیون و ۲۸۰ هزار بشکه نفت خام تولید می‌کند.

فعالیت‌های حفاری در آمریکای شمالی کاهش می‌یابد
 شرکت خدمات انرژی بیکرهیوز از کاهش حفاری‌ها در آمریکای شمالی خبر داد. به گزارش کائنات و به نقل از شانا، بیکرهیوز با اشاره به افت فعالیت‌های حفاری شرکت‌های آمریکای شمالی، ضمن کاهش گزارش چشم‌انداز خود درباره صرف هزینه تولیدکنندگان نفتی در زمینه حفاری، نسبت به پایین آمدن تولید در این منطقه هشدار داد.
با این حال، این شرکت برآوردهای خود را درباره درآمد و سودآوری سالانه افزایش داد و پیش‌بینی کرد رشد اقتصاد جهان و تقاضا برای تجهیزات گاز بیشتر می‌شود.
تقاضای کم و ادغام شرکت‌ها، بودجه تولیدکنندگان در آمریکای شمالی را محدود کرده و شرکت‌های خدماتی را برای جبران این کاهش به بازارهای بین‌المللی و فراساحلی سوق داده است.
شرکت بیکرهیوز هفته گذشته اعلام کرد رشد درآمد آمریکای شمالی کمتر از حد انتظار خواهد بود، حال آنکه شرکت هالیبرتون برآورد کرد درآمد سالانه این منطقه به‌دلیل کاهش فعالیت، ۶ تا ۸درصد کاهش خواهد یافت.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه