روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد - شماره 4644

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

اسرائیل و آمریکا استراتژی زمین سوخته کنترل شده را در جنگ غزه پیاده می کنند


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و روابط بین الملل گفت: به نظر می رسد آمریکا و اسرائیل در بحث غزه استراتژی شبیه به آنچه در عراق و در سوریه یا در افغانستان اجرا کرده‌اند دارند، به گونه ای که جریان مخالف خود را از لحاظ زیرساختی آنقدرتضعیف کنند که دیگر رمقی برای درگیری بیشتر نداشته باشد.
محمد علی بصیری کارشناس سیاست خارجی و روابط بین الملل در گفت و گو با کائنات در پاسخ به این پرسش که به نظر شما امکان گسترش جنگ به جبهه های دیگری در منطقه و وسعت دایره ناامنی در منطقه وجود دارد، گفت: به نظر می رسد تا کنون  طرف‌های درگیری جبهه اسرائیل و متحدین منطقه‌ای و در راس آنها آمریکا به عنوان حامی اسرائیل نشان داده‌اند شرایط مساعدی به لحاظ اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و نظامی برای گسترش جنگ و کلید زدن جنگی منطقه ای را  ندارند.
وی در این باره افزود: آمریکا و اسرائیل نشان داده اند ظرفیت لازم برای تحقق این موضوع یا به تعبیر آنها که بتوانند اساس و بساط محور مقاومت را خنثی کنند ندارند بنابراین بعید به نظر می رسد منطقه به سمت جنگی بزرگ پیش برود.
وی درباره بعد دیگر ماجرا گفت: از سوی دیگر حامیان جبهه مقاومت مثل ایران و روسیه به دلیل تحریم ها و حتی کشورهای اسلامی و عربی منطقه به دلیل مخاطرات امنیتی تا اقتصادی گسترش جنگ مایل به وسعت گرفتن دامنه های جنگ نیستند، بنابراین آنها نیز در شرایطی که با مشکلات اقتصادی، تحریمی و سیاسی و امنیتی دست و پنجه نرم می کنند قادر به پیچیدن نسخه اسرائیل به صورت کامل نیستند.
محمد علی بصیری کارشناس سیاسی گفت: با اینکه اسرائیل به شدت منزوی شده است اما به نظر نمی رسد طرفین جنگ مایل به گسترش درگیری درمنطقه باشند هر چند نتانیاهو به دلایل مشخص و بعضا شخصی خواستار چنین موضوعی است اما جمیع موارد نشان می دهد دو طرف خواستار جنگی  کنترل شده و محدود برای حفظ موازنه های حاکم بر مسائل بین الملل هستند.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: اسرائیل بعد از حمله طوفان الاقصی دنبال این است که شاخه‌های محور مقاومت را به صورتی کنترل و محدود کند که به صورت زمین سوخته رها شود تا قادر به انجام عملیات ها و تحرکات قبلی نباشد.
وی افزود: به نظر می رسد آمریکا و اسرائیل در بحث غزه استراتژی شبیه به آنچه در عراق و در سوریه یا در افغانستان اجرا کرده‌اند دارند، به گونه ای که جریان مخالف خود را از لحاظ زیرساختی آنقدرتضعیف کنند که دیگر رمقی برای درگیری بیشتر نداشته باشد.
بصیری کارشناس روابط بین الملل تصریح نمود: ده ماهه شدن جنگ در غزه با همین رویکرد و استراتژی آمریکا صورت گرفته است. گرچه آمریکا و اسرائیل نتوانسته اند حماس را از بین ببرند اما خسارت های سنگین به زیر ساخت ها و آمار بسیار بالای کشته شدگان نشان می دهد آنها استراتژی قبلی خود را بدین شکل اجرا کرده اند.
وی در ادامه بحث افزود: در صورتی که اسرائیل حملات سهمگینی به حزب اله و محور مقاومت تدارک ببیند یا بالعکس محور مقاومت حملات بسیار شدیدی به زیر ساخت های اسرائیل داشته باشند جنگ در منطقه گسترش می یابد.
وی در ادامه افزود: تا کنون جوابها نقطه ای، منطقه ای و موردی بوده است مثل حمله به بندر الحدیده بعد از حمله حوثی‌ها به تل آویو. اینک نیز اسرائیل خواهان تلافی حمله به جولان است اما موضوع مهم این است که اسرائیل و آمریکا استراتژی زمین سوخته کنترل شده را دنبال می کنند بنابراین تا زمانی که حملات وحشتناکی به مناطق حساس دو طرف نشود چه به لحاظ جمعیتی یا زیر ساختی به نظر نمی رسد در حال حاضر اراده و شرایط مساعدی برای گسترش بحران در منطقه ورود به جنگ بزرگتری وجود داشته باشد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه