روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۹ مرداد - شماره 4644

مادورو پیروز رقابت بین ۱۰ نامزد شد

امضای فرمان انجام گفتگوی بزرگ ملی

تهران: زنده باد ایران، زنده باد ونزوئلا!

  کمیسیون ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد «نیکلاس مادورو» با کسب ۵۱ درصد آراء برای بار سوم پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است.
«نیکلاس مادورو» رئیس‌جمهور مستقر ونزوئلا و نامزد اصلی احزاب چپ‌گرا با کسب ۵۱ درصد آرا، برای بار سوم و به مدت ۶ سال دیگر رئیس‌جمهور ونزوئلا باقی ماند.
انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا روز یکشنبه برگزار شد و ۱۰ نامزد احزاب و جریان‌های مختلف سیاسی در ونزوئلا برای تصدی پست ریاست‌جمهوری با هم رقابت کردند.
«ادموندو گونزالس» نامزد احزاب راست افراطی و جریان‌های غرب‌گرا رقیب اصلی نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور مستقر و نامزد اصلی حزب حاکم و جریان‌های چپ‌گرا بود. شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد که با شمارش ۸۰ درصد آراء، نیکلاس مادورو با کسب ۵۱.۲ درصد آراء برای بار سوم پیروز انتخابات ریاست‌جمهوری این کشور شده است و «ادموندو گونزالس» نامزد اصلی جریان‌های غرب‌گرا و رقیب اصلی مادورو ۴۴ درصد آراء را کسب کرده است.شورای ملی انتخابات ونزوئلا میزان مشارکت مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری روز یکشنبه ۵۹ درصد اعلام کرد. «خورخه رودریگز» رئیس ستاد انتخابات نیکلاس مادورو اعلام کرده بود که مردم ونزوئلا برای بار سوم ریاست‌جمهوری مادورو و به مدت ۶ سال دیگر تمدید کردند.وی ضمن تشکر و قدردانی از مردم ونزوئلا برای شرکت در انتخابات خواستار انتشار نتایج رسمی شورای ملی انتخابات ونزوئلا شد. نیکلاس مادورو پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری ونزوئلا با حضور در جمع هواداران خود در کاراکاس، پایتخت این کشور اعلام کرد ما در انتخابات هیچ کشوری دخالت نمی‌کنیم، واکنون به عنوان ریاست‌جمهوری ونزوئلا می‌خواهم که «به حاکمیت، قانون اساسی و اراده مردم ونزوئلا احترام بگذارید.وی همچنین خطاب به «هوگو چاوز» رئیس‌جمهور فقید این کشور گفت: این پیروزی شماست آقای چاوز.
مادورو در ادامه افزود: از امروز صلح و ثبات در کشور برقرار خواهد شد، این پیروزی برای صلح، ثبات و میراث جمهوری‌خواهان است و این پیروزی برای برابری است. رئیس‌جمهور منتخبت مردم ونزوئلا از دادستانی عمومی این کشور خواست که تحقیقاتیت را درباره هک‌کردن روند انتخابات این کشور را آغاز کند و در ادامه تأکید کرد که «ما اجازه نمی‌دهیم سناریوی هرج‌ومرج در ونزوئلا ایجاد شود.»
مادورو با بیان این که «من مرد صلح و گفت‌وگو هستم» افزود: مردم حرف خود را گفتند، نه به سرمایه‌داری و نه به فاشیسم و ما مردمی هستیم که برای جهان الگو قرار داده‌ایم. وی در ادامه تأکید کرد که «در دوره جدید ریاست‌جمهوری، سوگند می‌خورم که جانم را به خاطر فرآیندهای تغییر برای توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورمان خواهم داد. نیکلاس مادورو اضافه کرد که او فرمانی را برای انجام «گفتگوی بزرگ ملی» امضا خواهد کرد. در سوی مقابل ماریا کورینا ماچادو، از رهبران برجسته اپوزسیون، که در کنار آقای گونزالس حاضر شده بود در مصاحبه‌ای گفت: «ونزوئلا یک رئیس‌جمهور منتخب دارد و او ادموندو گونزالس است.» وی اضافه کرد «ما در تمامی مناطق و استان‌های کشور برنده شده‌ایم.»
تبریک ایران
سفارت جمهوری اسلامی ایران در کاراکاس در پبامی در شبه ایکس نوشت: برگزاری موفق انتخابات ریاست‌جمهوری در شرایطی امن، صلح‌آمیز، شفاف، دموکراتیک و رقابتی با مشارکت گسترده مردم را به مردم بزرگ ونزوئلا و جناب نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور منتخب مجدد تبریک می‌گوئیم. زنده باد ونزوئلا! زنده باد ایران!
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه هم روز دوشنبه هشتم مرداد برگزاری موفق انتخابات ریاست جمهوری در ونزوئلا را به مردم و‌ دولت این کشور و همچنین به رئیس جمهور منتخب مردم ونزوئلا تبریک گفت.
ناصر کنعانی افزود: این انتخابات که علی‌رغم برخی تهدیدات و تحریم‌های ظالمانه و ناعادلانه تحمیل شده بر ونزوئلا، با حضور و مشارکت گسترده مردم و با نظارت صدها ناظر بین‌المللی از کشورها، نهادها و سازمان‌ها برگزار شد، حاکی از نهادينه شدن روند مردم سالاری در این کشور است.سخنگوی دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران مراتب حمایت و‌ همبستگی خود را با جمهوری بوليواری ونزوئلا برای پيشبرد ‌برنامه‌های توسعه ملی و نيز تقویت همکاری‌های دوجانبه تجدید می‌کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه