روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد - شماره 4639

ماهیت جنگ نرم


 فداحسین کیوانی - امروزه با توجه به وسعت دنیای ارتباطات و فن آوری‌های اطلاعاتی و گسترش رسانه‌های اینترنتی و مجازی، تهاجم کشور‌های استکباری از حالت جنگ نظامی و سخت (Hard war) خارج و به جنگ نرم (soft war) تغییر ماهیت داد ه است. در جنگ نرم از سلاح‌های تبلیغاتی، اعتقادی استفاده می‌شود؛ به تعبیر دیگر جنگ نرم استفاده دقیق و طراحی شده از تبلیغات و ابزار‌های مربوط به آن است، به منظور تاثیر گذاری بر عقاید، فرهنگ، سیاست، احساسات، تمایلات، رفتار و مختصات فکری دشمن با توسل به شیوه‌هایی که موجب پیشرفت مقاصد امنیت ملی می‌شود است.
جنگ نرم شاید امروزه مؤثرترین، کارآمدترین و کم‏هزینه‏ترین و درعین‏حال خطرناک‏ترین و پیچیده‏ترین نوع جنگ علیه امنیت ملی یک کشور است. جنگ نرم به روحیه، به عنوان یکی از عوامل قدرت ملی خدشه وارد می‌کند، عزم و اراده ملت را از بین می‏برد، مقاومت و دفاع از آرمان و سیاست‏های نظام را تضعیف می‏کند. فروپاشی روانی یک ملت می‏تواند مقدمه‏ای برای فروپاشی سیاسی- امنیتی و ساختارهای آن باشد. این شیوه غیرمستقیم رسیدن به نتایج مطلوب قدرت است. بر این پایه کشور مهاجم می‏تواند به مقاصد موردنظر خود در سیاست جهانی نایل آید، چون کشورهای دیگر ارزش‏های آن را می‏پذیرند، از آن تبعیت می‏کنند، تحت تأثیر پیشرفت آن قرار می‏گیرند و درنتیجه خواهان پیروی از آن می‏شوند. در این مفهوم آنچه مهم تلقی می‏شود، تنظیم دستورالعملی است که دیگران را جذب کند. این نوع از جنگ برای خود اهدافی دارد که می‏توان برخی از آنها را اینگونه برشمرد:
ازجمله اموری که در فرآیند جنگ نرم مورد توجه واقع می‏ شود، تضعیف از طریق تزریق تفرقه در جامعه هواداران و حامیان حریف است. ایجاد و القاء وجود تضاد و تفرقه در جبهه رقیب باعث عدم انسجام و یکپارچگی شده و رقیب را مشغول مشکلات درونی جامعه حامیان خود می کند و از این طریق از اقتدار و انرژی آن کاسته و قدرتش فرسوده شود.
۱. استحاله فرهنگی در جهت تأثیرگذاری شدید بر افکار عمومی جامعه مورد هدف با ابزار خبر و اطلاع‏ رسانی هدفمند و کنترل‏ شده.۲. استحاله سیاسی به منظور ناکارآمد جلوه‏دادن نظام مورد هدف و تخریب و سیاه‏نمایی ارکان آن نظام.۳. ایجاد رعب و وحشت از مسائلی همچون فقر، جنگ یا قدرت خارجی سرکوب‏گر و پس از آن دعوت به تسلیم از راه پخش شایعات و دامن زدن به آن برای ایجاد جوّ بی‏اعتمادی و ناامنی روانی.۴. اختلاف‏ افکنی در صفوف مردم و برانگیختن اختلاف میان مقام‏های نظامی و سیاسی کشور مورد نظر در راستای تجزیه سیاسی کشور.۵. ترویج روحیه یاس و ناامیدی به جای نشاط اجتماعی و احساس بالندگی از پیشرفت‏های کشور.۶. بی‏تفاوت کردن نسل جوان به مسائل مهم کشور.۷. کاهش روحیه و کارآیی در میان نظامیان و ایجاد اختلاف میان شاخه‏های مختلف نظامی و امنیتی.۸. ایجاد اختلاف در سامانه‏های کنترلی و ارتباطی کشور هدف.۹. تبلیغات سیاه (با هدف براندازی و آشوب) به وسیله شایعه‏پراکنی، پخش تصاویر مستهجن، جوسازی از راه پخش شب‏نامه‌ها و ...۱۰. تقویت نارضایتی‏ های ملت به دلیل مسائل مذهبی، قومی، سیاسی و اجتماعی نسبت به دولت خود به طوری که در مواقع حساس این نارضایتی‏ها زمینه تجزیه کشور را فراهم کند.۱۱. تلاش برای بحرانی و حاد نشان دادن اوضاع کشور از راه ارائه اخبار نادرست و نیز تحلیل‏های نادرست و اغراق‏آمیز.
همه افراد جامعه می‏توانند بخش‌های مشخصی باشند که مورد نظر راه اندازان جنگ نرم قرار گرفته اند و البته این موضوع وابسته به هدفی است که بانی جنگ نرم آن را دنبال می‌کند. اقشار مورد نظر بانیان جنگ نرم بستگی به هدف آن‌ها دارد که میان مدت است یا عمومی و با توجه به هدف اقشار را تحت نظر می‌گیرند، اما در حالت کلی می‌توان گفت که گروه‌های هدف در جنگ نرم، رهبران، نخبگان و توده‌های مردم هستند. نخبگان نیرو‌های میانی را تشکیل می‌دهند و می‌توانند به عنوان تصمیم گیران و تصمیم سازان یک حکومت مطرح باشند. نخبگان جامعه مدنی مانند رهبران احزاب و... هم با آشفتگی ذهنی خود، می‌توانند ترس را به ذهن مردم انتقال دهند، وحشت ایجاد کنند و روحیه ملت را درهم بشکنند.

 

تحقیقات در مورد موسسه «مصاف» ادامه دارد؛
پرونده رائفی‌پور با صدور کیفرخواست به دادگاه رفت
  کیفرخواست علی اکبر رائفی‌پور در یک عنوان اتهامی صادر و پرونده او به دادگاه ارسال شد.
در پی انتشار مطالبی از سوی علی اکبر رائفی‌پور در فضای مجازی و گزارش ضابطین، پرونده‌ای با عنوان اتهامی نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی و همچنین در قسمتی دیگر عملکرد موسسه مصاف تشکیل شد.
پس از رسیدگی قضایی در مورد نشر اکاذیب به قصد تشویش اذهان عمومی قرار جلب به دادرسی و کیفرخواست صادر و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه ارسال شد.
همچنین درباره مسائل مطروحه پیرامون موسسه مصاف نیز تحقیقات قضایی در این زمینه ادامه دارد و به محض رسیدن به نتیجه نهایی اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

 

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه