روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد - شماره 4639

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

بازتاب حمله اسرائیل به یمن گسترش جنگ منطقه ای است


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: کشورهای عضو همکاری خلیج فارس به طور غیر مستقیم با اسرائیل در حمله به یمن همکاری کردند و خواسته یا ناخواسته شرایط را به سمت بحرانی تر شدن پیش برده اند.
حسن هانی زاده کارشناس و تحلیلگر مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص حمله رژیم صهیونیستی به یمن و نگرانی های جهانی بابت گسترش جنگ و درگیری به منطقه خاورمیانه گفت: بعد از گذشت نزدیک به 288 روز از عملیات طوفان الاقصی و شهادت بیش از 39 هزار نفر در طول نه ماه گذشته و مجروح شدن بیش از 90 هزار نفر قابل مشاهده است که جامعه جهانی در قبال  اتفاقات ناگوار رخ داده، کشتار جمعی و نسل کشی سکوت کرده است.
وی در این باره افزود: در طول نه ماه گذشته 12 بار مذاکره بین حماس و رژیم صهیونیستی با دخالت و پیگیری قطر و مصر به صورت مستقیم و غیر مستقیم انجام شده اما بنیامین نتانیاهو همه طرح ها را رد کرده و همچنان کشتار مردم غزه را ادامه می دهد.
کارشناس سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: کنست اسرائیل طرحی ارائه داده مبنی بر اینکه اسرائیل به هیچ وجه در آینده و اینک مایل به پذیرفتن دولت مستقل فلسطینی نیست و دولت مستقل فلسطینی را به رسمیت نخواهد شناخت. این سخن در واقع آخرین میخ بر تابوت دولت مستقل فلسطینی است که توسط صهیونیست ها زده شد.
حسن هانی زاده گفت: آنچه گفته شد نشان می دهد  اسرائیل تحت هیچ شرایطی تابع قوانین بین المللی نیست، ضمن اینکه امریکا و کشورهای اروپایی ثابت کرده اند در کنار رژیم صهیونیستی هستند؛لذا  این شرایط باعث شد انصاراله وارتش یمن به عنوان محور اصلی مقاومت دست به عملیات علیه اسرائیل بزنند و کشتی های حامل اسلحه کمک به رژیم صهیونیستی را هدف قرار دهند.
وی در این باره تصریح نمود: حمله به بندر حیفا و اقدام اخیر انصاراله درحمله به تل آویو و حیفا رژیم صهیونیستی را بسیار برآشفته کرده، به اعتبار اینکه برای نخستین بار چنین حمله ای صورت می گیرد آن هم در حالی که شش لایه سامانه دفاعی برای حفظ امنیت اسرائیل وجود داشته اما پهبادهای رادار گریز انصارلله توانسته اند قلب تل آویو را هدف قرار دهند.
حسن هانی زاده گفت: گزارش ها نشان می دهد این حمله در نزدیکی مرکز موساد بوده و مرکز موساد هم در قلب تل آویو قرار دارد، بنابراین رژیم صهیونیستی هشدار جدی از سوی محور مقاومت دریافت کرده به این خاطر اسرائیل نسبت به این اقدامات عکس العمل نشان داده است.
وی در خصوص حمله اسرائیل به یمن گفت: اسرائیل در یک واکنش خطرناک انفعالی به بندر الحدیده حمله کرد با توجه به سکوت کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و اینکه موشک ها و هواپیماهای اسرائیلی ازحریم هوایی کشورهای حوزه خلیج فارس به سمت یمن عبور و حمله کردند  می توان گفت کشورهای عضو همکاری خلیج فارس به طور غیر مستقیم با اسرائیل همکاری می کنند و شرایط را خواسته یا ناخواسته به سمت بحرانی تر شدن پیش می برند.
هانی زاده در خصوص نگرانی بابت گسترش جنگ به منطقه گفت: شرایط کنونی منطقه بحرانی است، ضمن اینکه احتمال داده می شود اسرائیل طی دو  ماه آینده حمله گسترده ای را به جنوب لبنان تدارک ببیند. وی در این باره افزود: اسرائیل تلاش می کند رهبران انصارلله و حزب اله لبنان وحشد الشعبی را ترور کند. این گونه ماجراجوی های اسرائیل فضا را به سمت تنش های بیشتر سوق می دهد و موجب گسترده تر شدن جنگ منطقه ای می شود. با توجه به بازتاب شدید حمله اسرائیل به بندر الحدیده انتظار می رود بنابر آنچه ارتش یمن گفته در زمان و مکان مناسب به حملات رژیم صهیونیستی پاسخ درخوری داده شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه