روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۲ مرداد - شماره 4639

نیروی دریایی؛ دست برتر ایران در دریاها و اقیانوس‌ها

تغییرات در راستای دکترین «دفاع رو به جلو» ایران


 نشریه آمریکایی «فارن افرز» می‌گوید که در سال‌های آینده باید شاهد دستاوردهای بیشتری در حوزه نیروی دریایی ایران باشیم، این دستاوردها به ایران اجازه می‌دهد، در اقیانوس‌ها و آب‌های بین‌المللی حضور پررنگی داشته باشد؛ از تکیه بر قایق‌های ساده و تندرو در تنگه هرمز تا ورود به اقیانوس‌های اطلس و آرام با زیردریایی‌ها و کشتی‌های بزرگ.
نشریه آمریکایی فارن افرز با این جملات ضمن اذعان به قدرت فزاینده نیروی دریایی ایران، به واشنگتن درباره توسعه آن هشدار می‌دهد و تأکید می‌کند که «درحال حاضر نیروی دریایی کانون توجه ارتش ایران قرار گرفته است».
این نشریه آمریکایی تاکید می‌کند: «ایران با تلفیق مناطق ساحلی و قدرت دریایی اعضای محور مقاومت با توانمندی‌های خود، می‌تواند قدرتش را فراتر از خلیج فارس تا دریای سرخ و شرق مدیترانه گسترش دهد».
به باور این نشریه، این تغییرات در راستای دکترین «دفاع رو به جلو» ایران است که تهران آن را پس از جنگ با عراق در سال 1988 اتخاذ و اوایل دهه 2000 تقویت کرد. هدف این دکترین مقابله با دشمنان دور از مرزهای ایران است، قبل از اینکه تهدیدی برای این کشور باشند. بر این اساس، نیروی دریایی پیشرفته، اکنون در مرکز و کانون راهبرد نظامی ایران قرار دارد.
فارن افرز ادامه می‌دهد: «ابزارهایی که همیشه برای دفاع رو به جلو ایران در زمین مورد استفاده بودند - موشک، پهپاد و گروه‌های مورد حمایت ایران - امروز در دریا مستقر می‌شوند.»
واشنگتن می‌تواند، با عضویت و ادغام ایران در سیستم تجارت جهانی، مانع تسلط بیش از پیش ایران بر ترانزیت دریایی شود.
این نشریه توصیه دیگری هم دارد، این‌که در همان زمان که شرکای آمریکا در خلیج فارس برای بهبود روابط خود با تهران تلاش می‌کنند، واشنگتن باید آن‌ها را تشویق کند که از نفوذ خود برای مهار تحرکات دریایی تهران استفاده کنند و در پایان می‌افزاید: «در جبهه نظامی، ایالات متحده باید با متحدان خود برای مقابله و مهار قدرت دریایی ایران همکاری نزدیک داشته باشد.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه