روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير - شماره 4637

وزیر جهاد کشاورزی:

شاخص‌ها نشان از بهبود وضعیت تولید نهاده‌های دامی دارد

  وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به شرایط بخش کشاورزی در بدو ورود بنده راهی جز بازنگری نداشتیم و ۵ راهبرد جدید تعریف شد.
محمدعلی نیکبخت، وزیر جهاد کشاورزی در مراسم افتتاحیه بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی دام، طیور و صنایع وابسته گفت: در بدو ورودم به وزارت جهاد کشاورزی با توجه به شرایط بخش کشاورزی با دغدغه‌های رهبری در حوزه معیشت و سفره مردم و رئیس جمهور شهید رو به رو بودم. راهی جز بازنگری در اولویت‌ها نداشتیم و اینکه در بخش‌های مختلف کشاورزی راهبردهای جدید تعریف شود تا از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.
وی افزود: باید مسیر به گونه‌ای فراهم می‌شد تا موانع به حداقل برسد و تولید نفسی بکشد.
وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به ۵ راهبرد تعریف شده در این وزارتخانه، ادامه داد: نخستین راهبرد «حداکثر سازی تولید» بود. در این بخش باید از تمام ظرفیت‌ها برای واحدهای تولیدی استفاده شود. البته این حداکثر سازی باید با حفاظت از منابع پایه کشاورزی باشد دوم، «یکنواختی تولید» با هدف به حداقل رسیدن نوسانات در حوزه محصولات کشاورزی و به ویژه کالاهای اساسی است.
نیکبخت به سومین راهبرد اشاره کرد و گفت: «توازن بخشی در تولید» موضوع دیگر در حال پیگیری است. هدف استفاده از تمام طرفیت‌های مختلف بخش کشاورزی با توجه به منابعی موجود است؛ اینکه راندمان تولید افزایش یافته و متناسب با ظرفیت‌های موجود باشد.
وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم تصریح کرد: «تولید صادرات محور» و «کشاورزی دانش بنیان و افزایش بهره‌وری» دو راهبرد بعدی است. موانع باید از پیش پای تولیدکنندگان برداشته شود.
وی در ادامه سخنان خود به ضرورت سرمایه گذاری در بخش کشاورزی اشاره کرد و گفت: در حوزه سرمایه‌گذاری هم بخش‌های دام طیور و شیلات از اولویت‌های جدی وزارتخانه محسوب می‌شود؛ به ویژه در حوزه آبزی‌پروری فقط از ۱۰ تا ۱۵ درصد ظرفیت‌های موجود کشور استفاده شده است. وزیر جهاد کشاورزی تصریح کرد: موضوع پرورش ماهی در قفس و پرورش ماهیان گرمابی و سردابی از دیگر حوزه‌های مهم برای سرمایه گذاری در حوزه کشاورزی است. در حال حاضر ۵۰۰ هزار حلقه چاه مجوزدار در اختیار این بخش قرار دارد که یک مزیت محسوب می‌شود.
به گفته نیکبخت، صنایع غذایی هم در اولویت‌های سرمایه‌گذاری در این بخش قرار دارد که می‌تواند از خام فروشی جلوگیری کند.
وی توسعه گلخانه‌ها و گیاهان دارویی را از اولویت‌های دیگر سرمایه‌گذاری حوزه کشاورزی دانست و گفت: فرصت‌های بسیار زیادی در این حوزه‌ها وجود دارد که نباید از آن غفلت کرد.
وزیر جهاد کشاورزی تاکید کرد: ۸ محصول اساسی برای افزایش تولید انتخاب شده است که یکی از آنها افزایش تولید نهاده‌های دامی است.
وی گفت: در حال حاضر بیش از ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار تن ذرت در انبارهای کشور موجود است و نزدیک به ۲ میلیون تن کنجاله سویا وجود دارد که بیش از ۴ ماه نیاز کشور را تأمین می‌کند.
نیکبخت با بیان این که از وضعیت بحرانی نهاده‌های دامی عبور کرده ایم، اظهار کرد: در حال حاضر وزارت جهاد کشاورزی در حال برنامه‌ریزی برای تأمین نهاده‌های دامی برای نیمه دوم سال است.
وی یادآور شد: کشور در تولید مرغ و تخم مرغ به مرحله صادرات رسیده و از این پس وزارت جهاد به فکر تثبیت و پایداری تولید و افزایش حجم صادرات است. به عنوان مثال، سال گذشته ۱۴۰ هزار تن تخم مرغ از کشور صادر شد و امسال در چند ماه نخست سال نیز بیش از ۵۰ هزار تن تخم مرغ به کشورهای همسایه صادر شده است.
وزیر جهاد کشاورزی افزود: برنامه ما محول‌کردن امور به تشکل‌های بخش کشاورزی است که در مرغ و تخم مرغ این کار صورت گرفته و در بقیه بخش‌ها هم این کار انجام خواهد شد.
نیکبخت درباره تولید گوشت قرمز هم گفت: در سال‌های گذشته دام‌های مولد را از دست داده بودیم و در حال احیا و بازسازی دام‌های مولد هستیم که اگر لازم باشد با ارز ترجیحی وارد می‌کنیم.
وزیر جهاد کشاورزی اظهار کرد: شاخص‌های بخش کشاورزی نشان می‌دهد که وضعیت این بخش رو به بهبود است؛ نرخ ارزش افزوده در بهار ۱۴۰۲ منهای ۴.۶ درصد بود و در زمستان ۱۴۰۲ به ۶ دهم مثبت رسید و پیش‌بینی می‌شود که در سال جدید این نرخ مثبت ادامه پیدا کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه