روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير - شماره 4637

استقبال سرمایه‌گذاران برای ایجاد تأسیسات آبی در جنوب کشور

  رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور گفت: استقبال و رقابت بین سرمایه‌گذاران برای راه‌اندازی تأسیسات آبی یا احداث سد در مناطق جنوبی کشور چشمگیر شده است.
، مهرزاد احسانی خاطرنشان کرد: در ماه‌های اخیر با یک استقبال چشمگیر در استان سیستان و بلوچستان روبرو شدیم و آن حضور سرمایه‌گذارانی است که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در بخش آب از جمله راه‌اندازی تأسیسات یا احداث سد برای استفاده شخصی از این منبع آب و بخشی نیز برای تسهیل نیازهای منطقه هستند. وی افزود: این اقدامی بدیع است که قبلاً مشابه آن در کشور وجود نداشته است.
رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور ادامه داد: اقبال عمومی برای سرمایه‌گذاری در توسعه منابع آب و احداث سد به‌ویژه در استان هرمزگان باهدف مهار و استفاده مفید از آب‌های خروجی به دریا انجام می‌گیرد، همچنین به هزینه‌های سرمایه‌گذاری که معمولاً توسط دولت باید از محل بودجه عمومی انجام شود، نیز کمک می‌کند و بنابراین می‌توان این هزینه‌ها را به بخش‌های دیگری سوق داد.
احسانی گفت: اکنون با چندین سرمایه‌گذار روبرو هستیم که رقابتی برای سرمایه‌گذاری بین آن‌ها به وجود آمده و این اقدام تاکنون در بخش آب کشور مسبوق به سابقه نبوده است.
وی خاطرنشان کرد: ما نیز موظفیم مجوزها و تسهیلات لازم را برای آنان فراهم کنیم و با استقبال از این سرمایه‌گذاری، از آن به‌عنوان یک طرح نو و پیشران برای بخش آب کشور بتوانیم این تجربه را نهادینه کنیم. رئیس حوضه آبریز رودخانه زهره، جراحی و حوضه‌های جنوبی کشور ادامه داد: اکنون نیز دو مجوز اولیه برای مطالعات شناختی و فازهای اولیه جهت احداث سد توسط دو سرمایه‌گذار در استان هرمزگان و همچنین یک سرمایه‌گذار در استان سیستان و بلوچستان داریم که این موارد درحال‌توسعه است و ممکن است به سه یا چهار مورد نیز برسد که جزئیات آن پس از اتمام بررسی‌های اولیه منتشر می‌شود.


سخنگوی وزارت خارجه:
فنا نزدیک‌ترین مقصد
 رژیم صهیونیستی است
  ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت خارجه، در پیامی در شبکه ایکس نوشت: در طول قریب به ۱۰ ماه تهاجم وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه، تاکنون حدود ۸۶۰۰ دانش‌آموز و بیش از ۵۰۰ تن از کادر آموزشی به شهادت رسیده‌اند. با تعطیلی مدارس و اسکان آوارگان در ساختمان‌های آموزشی و مدارس، این مکان‌ها همچنان به بهانه‌های واهی، به عنوان اهداف جنگی مورد تهاجم ارتش تروریستی رژیم اسرائیل قرار می‌گیرند. در تازه‌ترین جنایت، «مدرسه الفلاح» در منطقه الزیتون شهر غزه هدف بمباران این رژیم قرار گرفته که ده‌ها شهید و مجروح برجای گذاشته است. سران جنایتکار رژیم آپارتاید اسرائیل و حامیان غربی آنان بدانند هیچکدام از این اقدامات جنایت‌آمیز نمی‌تواند جبران‌کننده شکست‌های راهبردی آنان در برابر ملت صبور و مقاوم فلسطین باشد. رژیمی که برای بقا جز توسل به جنایت چیزی ندارد، فنا مقصد پایانی و نزدیک‌ترین مقصد آن است.

ناوشکن سهند
از آب بیرون کشیده شد
  ناوچه سهند که ۱۷ تیرماه و در جریان تعمیرات در یک اسکله در نزدیکی بندرعباس دچار حادثه شده بود، شب گذشته با تلاش واحدهای مختلف فنی و مهندسی نیروی دریایی و نیز همکاری تجهیزاتی مجتمع کشتی سازی و صنایع فراساحل ایران از آب بیرون کشیده شد. سهند دو روز پس از بروز حادثه از آب خارج شد اما با پاره شدن سیم بکسل و طناب مهار، سهند مجدداً داخل آب فرو رفت. حالا جمعه شب و پس از بهره گیری از مجموعه از تجهیزات فنی و بازوهای بالابر شناوری و چرثقیل‌های غول پیکر بالای هزار تن، سهند از آب بیرون آورده شده و کار تخلیه مخازن و محیط آب گرفته آن در جریان است. منطقه یکم نیروی دریایی ارتش در ۱۷ تیرماه اعلام کرد که ناوچه سهند که برای تعمیر به یکی از اسکله‌های مربوط به صنایع دریایی بندرعباس اعزام شده بود، به خاطر نفوذ آب به مخازن، تعادلش را از دست داد و دچار حادثه شد. گفته می‌شود آب‌گرفتگی ناشی از محل شفت این کشتی عامل حادثه بوده است؛ شفت این ناوچه برای تعمیرات از کشتی خارج شده بود. سهند یکی از ناوشکن‌های کلاس موج نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران است که سال ۹۷ به این نیرو ملحق شد و بیش از ۱۳۰۰ تن وزن دارد که با توجه به وضعیت فرورفتگی در آب، این وزن تا چند برابر افزایش یافته بود و بیرون کشیدن آن، ملاحظات فنی و مهندسی و تجهیزاتی خاصی را طلب می‌کرد. کارشناسان می‌گویند توان فنی بازیابی و تعمیر ناوشکن سهند پس از این حادثه وجود دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه