روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ يکشنبه ۳۱ تير - شماره 4637

دنیای رسانه محل جنگ روایت‌هاست

 در رسانه‌های رسمی ایران به دلیل ساختار دولتی و شبه دولتی ملاحظات بسیاری برای گردش اطلاعات در نظر گرفته می‌شود که این خود سرعت انتقال را کند می‌کند.
محبوبه فکوری سردبیر پایگاه خبری اقتصاد آنلاین در آستانه برگزاری بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران درباره تحولات رسانه‌ای سال‌های اخیر در گفت‌وگو با خبرنگار رسانه ایرنا گفت: رسانه‌های رسمی تا حدودی توانستند خود را با ملزومات رسانه‌های مدرن به روز کنند اما نکته اصلی این است که سرعت تحولات در عرصه رسانه بسیار زیاد است. در گذشته شاهد این بودیم که رسانه‌ها برای تامین محتوای خود از خبرنگاران مستقر و کارکنان سیستم استفاده می کردند اما امروزه با تحول تکنولوژی و ورود گوشی هوشمند و فضاهایی که تکنولوژی‌های جدید در عرصه رسانه به ما می‌دهند هر شهروند به یک تولید کننده محتوا تبدیل شده است. به عنوان مثال مواقعی که یک فرد با یک گوشی هوشمند تبدیل به یک رسانه می‌شود به خوبی می‌توان ورود شهروند خبرنگاران را درک کرد.
وی بیان کرد: ما در همه جهان شاهد سرعت تحول در عرصه رسانه هستیم. این روزها با همین تحولات روایت‌ها متفاوت می‌شود. هر اتفاقی که در یک گوشه از دنیا می‌افتد از هر زاویه‌ای که مخاطب موضوع را روایت کند مخاطب خاص خود را پیدا خواهد کرد. به همین دلیل است که می‌گویند دنیا به محلی برای جنگ روایت‌ها تبدیل شده و دیگر خبری از فضای جنگی و میدان نبرد مستقیمی که کشورها رو در روی هم به شکل فیزیکی قرار می‌گرفتند، نیست.
فکوری گفت: رسانه‌های رسمی ایران به دلیل ساختار دولتی و شبه دولتی ملاحظات بسیاری را در نظر می‌گیرند و در بعضی از آن‌ها گردش اطلاعات خاصی هست و سعی می‌کنند با آن افکار عمومی را کنترل کنند. در حالی که در گذشته این مدیریت افکار عمومی از سمت این رسانه‌ها راحت تر بود زیرا تقریبا روایت محدودی از اتفاقات در اختیار مخاطب قرار می‌گرفت اما امروزه از هر زاویه‌ای می توان به یک اتفاق نگاه کرد و اینجاست که رسانه‌های رسمی ما به دلیل ساختار سنگین و چسبنده‌ای به برخی از نهادها و مجموعه‌های دولتی دارند، کند پیش می‌رود.
وی خاطر نشان کرد: نکته‌ای که نباید از آن غافل شد، اقتصاد رسانه است. اقتصاد رسانه متاثر از فضای اقتصادی جامعه دچار مشکل است و این مساله، خود به نوعی روند هم‌پایی رسانه‌های رسمی ایران را با فضایی که در دنیا اتفاق می‌افتد، کند می‌کند. بنابراین گاهی برخی ظرافت‌ها در عرصه اطلاع رسانی و شفافیت در روایت کردن یک خبر رعایت نمی‌شود و این مردم را به سمت رسانه‌های خارجی می‌برد.
وی گفت: عوامل متعددی را می‌توان در نظر گرفت تا به این نتیجه برسیم که رسانه‌های رسمی ما به دلیل سرعت تحولات، تبدیل شدن طیف وسیعی از مردم به شهروند خبرنگار و همچنین به دلیل فضای رقابتی که در رسانه‌ها وجود دارد، نتوانستند خود را با ملزومات رسانه‌ای مدرن به روز کنند.
اگر رسانه‌های رسمی نتوانند به سریع ترین شکل ممکن اخبار را به مخاطب منتقل کنند جریان حاشیه داغ می شود و اخبار نادرست می‌تواند مردم را دچار اشتباه کند
فکوری درباره تامین خوراک خبری مخاطب در عصر رسانه‌ای حاضر گفت: مخاطب خوراک رسانه‌ای خود را از منابع غیررسمی و منابعی که سریع ترین دسترسی را دارد می‌گیرد. در گذشته خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران تلتکست یا پیام نما داشت که همه رسانه‌هایی که آن موقع فعال بودند باید منتظر می‌مانند تا ایرنا اخبار خود را تلتکست ارسال کند تا بقیه رسانه‌ها از آن استفاده کنند. این کارکرد دیگر چند سالی است که منسوخ شده و الان باید در کوتاه‌ترین زمان مخاطب را قدم به قدم در جریان اطلاعات بگذاریم.
وی افزود: اگر رسانه‌های رسمی نتوانند به سریع ترین شکل ممکن اخبار را به مخاطب منتقل کنند جریان حاشیه داغ می شود و اخبار نادرست می‌تواند مردم را دچار اشتباه کند. از همین رو رسانه‌ها باید مدیریت افکار عمومی را به دست بگیرند و فضایی بسازند که مخاطب بتواند به آن اعتماد کند.
فکوری بیان کرد: حتما باید برای اطلاع رسانی استراتژی داشته باشیم وگرنه ذهن مخاطب دزدیده می‌شود و ممکن است هر اطلاعاتی را که در اختیارش قرار گرفت، باور کند.
بیست و دومین جشنواره ملی رسانه‌های ایران ۱۷ مرداد ۱۴۰۳ برگزیدگان خود را معرفی می‌کند.


اندیشکده آمریکایی مطرح کرد؛
کشتی به گل نشسته اسرائیل در آب‌های ناشناخته
  «اران اتزیون»، نویسنده اندیشکده «موسسه خاورمیانه» در گزارشی می‌نویسد، درحالیکه اسرائیل به سمت اشغال طولانی‌مدت غزه پیش می‌رود، تل آویو با خسارات سنگین فزاینده‌ای در جبهه دیپلماتیک مواجه است.
در گزارش این اندیشکده آمریکایی آمده است که به طوری که روز به روز کشورها، سازمان‌های بین‌المللی، موسسه های دانشگاهی و شرکت‌های بیشتری روابط خود را با نهادهای اسرائیلی قطع می‌کنند. به همین خاطر آمریکا و حامیانش، باید اسرائیل و حماس را مجبور به توقف طولانی مدت درگیری‌ها کنند.
«تزاچی هانگبی»، مشاور امنیت ملی اسرائیل معتقد است، جنگ غزه تا هفت ماه دیگر ادامه خواهد داشت. «بنی گانتز» رهبر اپوزیسیون و رئیس سابق ستاد کل ارتش اسرائیل نیز، اخیرا به گروهی از دانش‌آموزان دبیرستانی گفت، مطمئنم وقتی که سن شما برای ثبت نام در ارتش برسد، در این جنگ حضور خواهید داشت.
در ادامه این گزارش آمده است که اکنون شهر «رفح» بدون هیچ دستاورد استراتژیکی، تا حد زیادی توسط تل آویو تصرف شده است. ارتش اسرائیل همچنین، کریدور «فیلادلفی» را تصرف کرده که این کار، کل نوار غزه را به اشغال تل آویو در می‌آورد.
مصر هم مسیر رفح برای کمک‌های بشردوستانه را مسدود و تا زمانی که اسرائیل غزه را اشغال کرده است، از بازگشایی این مسیر خودداری می‌کند.
سخنرانی اخیر «جو بایدن» با اشاره به توافق جدید اسرائیل و حماس، حامل این مفهوم است که دولت نتانیاهو، در حال انجام یک بازی اشغالگری طولانی‌مدت در منطقه است. هرچند اسرائیل، متحمل خسارات سنگینی در جبهه دیپلماتیک شده است. کشورهای زیادی مانند ترکیه، کلمبیا و فرانسه، سازمان‌های بین‌المللی، موسسه‌های دانشگاهی و نهادهای تجاری، دست به قطع روابط و تحریم نهادهای اسرائیلی زده‌اند.
توافق بین المللی به سرعت به سمت اقدامات چند جانبه برای ایجاد یک کشور فلسطینی؛ نه از طریق راه حل مذاکره، بلکه از طریق اقدامات هماهنگ بین المللی و دو جانبه، در حال تغییر است. اخیرا، به رسمیت شناختن فلسطین توسط اسپانیا، ایرلند و نروژ یکی از این موارد است.
اران اتزیون در ادامه این گزارش می‌نویسد، طی ماه می، جبهه شمالی اسرائیل که در امتداد مرز با لبنان قرار دارد، به طور قابل توجهی شاهد شدت گرفتن تنش‌ها بود. در حالیکه خشم مردم علیه دولت اسرائیل رو به افزایش است، شاهد سطح ویرانی بی‌سابقه‌ای در طرف اسرائیل هستیم. برای مثال شهرک کشاورزی «مارگالیوت»، در اثر گلوله باران و حملات موشکی ویرانه‌های زیادی به جا گذاشته است.
از همه مهم‌تر، مهمات هدایت شونده از سوی حزب الله لبنان است که اغلب به اهداف خود از جمله دارایی‌های با ارزش ارتش اسرائیل، اصابت می‌کند.
عرصه داخلی، نظام سیاسی، نهادهای دولتی و بخش‌های مختلف جمعیت در اسرائیل، همگی از درجات مختلفی از ناکارآمدی رنج می‌برند. حدود ۵۳ درصد از اسرائیلی‌ها بر این باورند که نخست وزیر آنها، براساس ملاحظات شخصی و حزبی عمل کرده و منافع ملی را به خطر می‌اندازد. اکثریت فزاینده‌ای، خواستار برگزاری انتخابات عمومی فوری در اسرائیل و ایجاد رهبری کاملا متفاوتی هستند.
اعتماد به نهادهای دولتی از جمله ارتش اسرائیل، در پایین ترین میزان خود قرار دارد. درحالیکه مبارزه میان گروه‌های راست افراطی، متعصبان مسیحی، عناصر ضد دموکراسی از یک سو و جریان اصلی طرفدار دموکراسی از سوی دیگر شدت گرفته است، لیبرال و به طور عمده سکولار در اسرائیل عمیق‌تر شده، و به سمت افزایش تهاجم و خشونت پیش می‌رود.
در انتهای این گزارش آمده است، تنها راه واقع بینانه خروج از شرایط بحرانی پیش رو، توافق نامه آتش بس از طرف بایدن است که برای پایان دادن به جنگ، بازگرداندن آرامش، و آغاز راهی طولانی برای برقراری نظم منطقه ای جدید، طراحی شده است. هرچند، نتانیاهو در غیاب اقدامات قهری بسیار قوی از سوی ایالات متحده و قدرت‌های دیگر بین‌المللی، از تاکتیک‌های خرابکارانه برای ادامه یافتن جنگ و ماندن در قدرت استفاده خواهد کرد.
در نتیجه نتانیاهو و همفکرانش، به تنهایی در مقابل افکار عمومی اسرائیل، منافع ملی ایالات متحده و صلح و امنیت جهانی ایستاده‌اند. ادامه یافتن درگیری‌ها خطرات زیادی را به دنبال دارد و راه‌های جلوگیری از جنگ و تنش منطقه‌ای، به سرعت در حال از بین رفتن است. بایدن باید سریع و با قدرت عمل کرده تا نتانیاهو و حماس را مجبور به توقف طولانی مدت درگیری‌ها کند که به احتمال زیاد به دنبال آن، حزب الله هم از طریق مذاکره، آتش بس را می‌پذیرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه