روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير - شماره 4635

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

روسیه چه زمانی از سلاح‌های غیرمتعارف علیه اوکراین و ناتو استفاده می کند؟


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: امروز گمانه زنی‌هایی در سطح محافل سیاسی در خصوص احتمال بروز جنگ جهانی سوم مطرح شده است که نگران کننده است.
مرتضی مکی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص تشدید تنش ها بین روسیه و غرب بر سر حمایت هرچه بیشتر اروپا وآمریکا از اوکراین گفت: دامنه جنگ روسیه و اوکراین را نمی توان به این دو کشور محدود کرد چرا که در زمان حمله روسیه به اوکراین، آقای پوتین با این توجیه این کشور را مورد حملات شدید نظامی قرار داد که اوکراین برای عضویت در ناتو تلاش می کند.
وی در این باره افزود: روسیه عضویت اوکراین درناتو را خط قرمز خود می داند و تهدیدی برای حوزه نفوذ قلمرو دولت‌های پیرامون شوروی سابق عنوان کرده است. آقای پوتین همچنان توجیه خود  در تهاجم به اوکراین مشروعیت دادن به این اقدام را با عنوان نزدیکی ناتو به مرزهای خود برجسته نگاه داشته است و مهمترین دلیل حمله به اوکراین را دفاع از تمامیت ارضی روسیه عنوان می‌کند، بنابراین بعید نیست در این موضوع بین روسیه و کشورهای غربی نیز نزاعی دربگیرد.
وی در این باره تصریح نمود: به هر حال شاهد برگزاری نشست هایی بین سران کشورهای غربی و توجه به مسائل سیاسی و نظامی اوکراین در راستای حمایت های نظامی و مالی از این کشور هستیم. تداوم کمک‌های مالی، اقتصادی و نظامی به اوکراین از نظر روسیه قابل قبول نیست به این خاطر روس ها در قبال حمایت های غرب ازاوکراین، تحرکات سیاسی واکنشی نشان می دهند.
مرتضی مکی گفت: سخنان مطرح شده از سوی آقای پوتین در خصوص نزدیک تر شدن ناتو به مرزهای روسیه و عضویت اوکراین در ناتو واکنشی به نشست سران ناتو  در واشنگتن است، بنابراین این موضوع که جنگ اوکراین به جنگ گسترده و میدانی تبدیل می‌شود دور از ذهن نیست.
وی در این باره افزود: جنگ بین اوکراین و روسیه را نمی توان جنگی بین این دو کشور عنوان کرد، بلکه جنگی بین ناتو و آمریکا با روسیه است، لذا روسیه می داند اوکراین به نیابت از ناتو با روسیه می جنگد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: احتمال گسترش دامنه های جنگ به سایر کشورهای اروپایی را نمی توان دور از ذهن خواند. افزایش کمک های مالی و نظامی ناتو به اوکراین به معنای افزایش تنش و درگیری بین روسیه با کشورهای اروپایی و آمریکاست چرا که اروپا وقتی سلاح‌های جدیدی در اختیار اوکراین قرار می دهد زمینه ساز تحریک و واکنش های شدیدتر روس ها می شود.
وی در ادامه بحث تاکید کرد: در این بین احتمال استفاده روس ها از سلاح‌های نامتعارف را نمی توان دست کم گرفت. امروز گمانه زنی‌هایی در سطح محافل سیاسی در خصوص احتمال بروز جنگ جهانی سوم مطرح شده است که نگران کننده است.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل یادآور شد: افزایش تنش های نظامی در اوکراین به این منزله است که باید منتظر بازتاب این روند در سطح جهانی باشیم آن هم با مشاهده نشانه‌ای از جنگ روانی به موازات نوسانات میدانی و تنش‌های سیاسی که می تواند ابعاد گسترده تری بیابد. 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه