روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۷ تير - شماره 4635

گزارش کائنات از بازتاب های حمله به ترامپ؛

عصر «تاریک «و «پر تنش» در سیاست آمریکا


 شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان در مطلبی، حمله به «دونالد ترامپ» را فصلی تاریک و دلهره‌آور در داستان خشونت سیاسی آمریکا توصیف کرد و نوشت: تیراندازی به سمت نامزد حزب جمهوری‌خواه در یکی از پرتنش‌ترین دوره‌های تاریخ کشور، شوک تکان دهنده دیگری را رقم زد.
تلاش برای ترور ترامپ که فصل تاریک جدیدی را در داستان نفرین شده خشونت سیاسی آمریکا باز کرده، ایالات متحده را که در یکی از پرتنش ترین دوره‌های تاریخ مدرن خود را با شوکی تکان دهنده روبرو کرد.
این رسانه در مطلبی با عنوان «حمله به ترامپ بازگشایی فصلی دلهره‌آور در سیاست آمریکایی» افزود: حمله روز گذشته (شنبه) علیه رئیس‌جمهوری سابق در یک گردهمایی تبلیغاتی آن هم چند روز پیش از پذیرش نامزدی جمهوری‌خواهان، حمله به دموکراسی است. براساس گزارش‌ها پیش از حمله ، ترامپ در حال سخنرانی بر روی صحنه خطاب به حامیانی بود که طبق معمول پشت سر وی قرار داشتند که ناگهان صدای تیراندازی بلند شد. وی بلافاصله صورتش را گرفت و پشت تریبون ناپدید شد و همزمان مردم شروع به فریاد کشیدن کردند. کمی بعد مشخص گردید که گلوله به گوش ترامپ اصابت کرده و در حال خونریزی است. براساس اعلام مقامات، تیراندازی توسط یک مرد مسلح از پشت بام یکی از ساختمان‌های خارج از محیط گردهمایی در باتلر پنسیلوانیا، صورت گرفته است. نویسنده این مطلب سپس با اشاره به عکس‌های منتشر شده از ترامپ پس از تیراندازی این تصویر را نشانگر یک «عصر سیاسی پرتنش» دانسته است. در ادامه این مطلب آمده است: اگرچه ترامپ در حال حاضر رئیس‌جمهور آمریکا نیست، اما زخمی شدن وی بر تهدیدی که همیشه بر سر کاخ سفید و نامزدهای انتخابتی سایه افکنده تاکید می‌کند. نگارنده یادآوری می‌کند: جو بایدن اکنون چهل و ششمین رئیس‌جمهوری آمریکا است و تاکنون چهار تن از روسای جمهور پیش از وی در زمان خدمت کشته شده اند که آخرین مورد جان اف کندی بود که در سال ۱۹۶۳ ترور شد. حال تیراندازی به سمت ترامپ ۴۰ سال پس از ترور کندی، این تصور را که تخصص سرویس مخفی توانسته تا حد زیادی این وضعیت را متوقف کند، از بین برده است.
صحنه‌سازی
تنها دقایقی بعد از انتشار خبر سوء قصد به جان دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا، این عبارت در شبکه اجتماعی ایکس در این کشور ترند شد. این کلمه معمولا همراه با تئوری‌های توطئه‌ای به کار می‌رود که اغلب برای ایجاد تردید در مورد یک حمله یا تیراندازی، در حاشیه شبکه‌های اجتماعی شکل می‌گیرد. اما در ساعات بعد از سوء قصد، این عبارت وارد جریان اصلی مکالمات کاربران در این شبکه‌ها شد و پست‌هایی مملو از گمانه‌زنی‌های بی‌مدرک و نفرت و خشونت، میلیون‌ها بار در ایکس دیده شد. ترور روسای جمهور آمریکا در گذشته هم با تئوری‌های توطئه همراه بوده‌ که مشهورترین آنها، قتل جان اف کندی در نوامبر ۱۹۶۳ بود. تیراندازی به او اولین سوءقصد به یک رئیس جمهور آمریکا بود که در جریان پخش زنده تلویزیونی رخ داد. به همین دلیل جای تعجب نبود که شایعات بی‌اساس درباره این ترور فراگیر شد.
گروه‌های شیطانی
آنچه در ایکس رخ داد تمام مشخصات شناخته‌شده تئوری‌های توطئه‌ را داشت که قبلا از سوی کاربران فعالی به کار رفته بود که تقریبا همه چیز را انکار می‌کنند، از جمله همه‌گیری کووید، جنگ‌ها، تیراندازی‌های جمعی و حملات تروریستی.
یکی از پست‌ها از کاربری در آمریکا است که سابقه انتشار ادعاهای بی‌اساس دارد. او نوشت: «این بهایی است که برای رسوا کردن نخبگان کودک‌آزار شیطانی می‌پردازید.» این کاربران به تئوری توطئه جنبش «کیو-انان» اشاره می‌کنند، که ادعا می‌کند ترامپ جنگی مخفی را علیه یک دولت پنهان هدایت می‌کند که از نظر آنها ائتلافی مرموز از سرویس‌های امنیتی و اطلاعاتی هستند که پنهان از دید مردم، تلاش می‌کنند مانع از فعالیت‌های او شوند.
بدون ارائه مدرکی برای تایید این ادعا، آنها مدعی شده‌اند که «دستور» ترور «احتمالا از سوی سازمان سیا» آمده و باراک اوباما، هیلاری کلینتون و مایک پنس را به دست داشتن در آن متهم کرده‌اند. هیچ مدرکی برای هیچ‌کدام از این ادعاها وجود ندارد، اما این پست ۴/۷ میلیون بار دیده شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه