روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۲۴ تير - شماره 4634

مرکز آمار ایران گزارش داد؛

رشد 9/1 درصدی تعداد دام سنگین در کشور در بهار امسال

 بررسی آمارنامه‌های مرکز آمار ایران حاکیست در بهار سال‌جاری، تعداد دام سنگین (گاو و گوساله) موجود در دامداری‌های کشور پنج میلیون و ۵۷۰ هزار راس برآورد شد که در هم‌سنجی با پارسال رشد ۱.۹ درصدی نشان می‌دهد.
طبق آمار مرکز آمار ایران و بر اساس اطلاعات حاصل از آمارگیری اندازه‌گیری فصلی تعداد و تولیدات فصلی دام سنگین (گاو و گوساله) دوره بهار ۱۴۰۳ که در اواخر خرداد ماه سال‌جاری اجرا شد، تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور پنج میلیون و ۵۷۰ هزار راس برآورد شد که شامل یک میلیون و ۷۳۰ هزار راس دام اصیل، ۲ میلیون و ۳۸۰ هزار راس دام آمیخته و یک میلیون و ۴۶۰ هزار راس دام بومی است. تعداد گاو و گوساله موجود در دامداری‌های کشور نسبت به زمان مشابه سال قبل ۱.۹ درصد افزایش یافته است.
در فصل بهار سال‌جاری، تعداد گوساله متولد شده ۴۱۵ هزار راس و تعداد گاو و گوساله در حال پروار ۴۵۸ هزار راس برآورد شد که نسبت به فصل بهار سال قبل، به ترتیب ۱۰.۷ درصد افزایش و ۷.۱ درصد کاهش داشته است.مقدار تولید شیر گاو در بهار امسال ۲.۳۱ میلیون تن برآورد شد که نسبت به بهار سال گذشته ۱۲.۵ درصد افزایش داشته است.

بانک مرکزی اعلام کرد؛
تامین 9/19 میلیارد دلار
 برای واردات
 طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای سال تاکنون ۱۹ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده که سهم کالاهای بازرگانی و تجاری ۱۰ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار است.
به گزارش کائنات، طبق اعلام بانک مرکزی، از ابتدای فروردین ماه سال جاری تا ۲۲ تیرماه، مبلغ ۱۹ میلیارد و ۹۷۵ میلیون دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی، دارو، کالاهای تجاری و بازرگانی، واردات در مقابل صادرات و خدمات تامین شده است.
براین اساس، برای کالاهای اساسی و دارو ۴ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار، ‌برای کالاهای تجاری و بازرگانی مبلغ ۱۰ میلیارد و ۷۴۹ میلیون دلار و برای خدمات ۳۸۰ میلیون دلار و برای واردات در مقابل صادرات ۴ میلیارد ۷۵ میلیون دلار تأمین ارز صورت گرفت.
همچنین، برای واردات کالای اساسی کشاورزی شامل گندم، دانه‌های روغنی و نهاده‌های دامی ۳ میلیارد و ۸۰۷ میلیون دلار، برای دارو، مواد اولیه دارویی و تجهیزات پزشکی ۹۶۴ میلیون دلار و در مجموع ۴ میلیارد و ۷۷۱ میلیون دلار برای کالای اساسی و دارو ارز با نرخ ۲۸۵۰۰ تومان با هدف حمایت از مصرف کنندگان و دسترسی اقشار جامعه به کالاهای ضروری با قیمت ارزان‌تر پرداخت شد. تامین ارز نیمایی برای «صنایع حمل و نقل و خودرو» معادل یک میلیارد و ۴۰۷ میلیون دلار، «صنایع تجهیزات برق و الکترونیک» معادل یک میلیارد و ۵۷۴ میلیون دلار، «ماشین آلات و تجهیزات تولید» معادل ۹۲۱ میلیون دلار، «صنایع معدنی» معادل ۷۸۴ میلیون دلار و «منسوجات و پوشاک» معادل ۵۲۷ میلیون دلار صورت گرفته است. این گروه‌های صنایع همچنین به ترتیب ۹۹۰، ۱۷۴، ۷۶۸، ۷۵۳ و ۳۵ میلیون دلار ارز توافقی یا واردات در مقابل صادرات دریافت کرده‌اند.

سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا:
حراج سکه و شمش
این هفته برگزار نمی‌شود
 سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا ایران با اشاره به تعطیلات رسمی ایام محرم در هفته جاری گفت: حراج سکه و شمش طلا به علت مصادف بودن با روزهای تاسوعا و عاشورا، در هفته جاری برگزار نمی‌شود.
به گزارش کائنات، اصغر بالسینی با اشاره به مصادف بودن روزهای حراج شمش و سکه طلا در مرکز مبادله با ایام تاسوعا و عاشورای حسینی در هفته جاری اظهار کرد: حراج شمش طلا که در روزهای یکشنبه و سه‌شنبه و همچنین حراج سکه که در روزهای دوشنبه هر هفته برگزار می‌شود، به علت مصادف بودن با روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی و تعطیلات رسمی در کشور، در هفته جاری برگزار نمی‌شود و از هفته آینده از سر گرفته می‌شود. سخنگوی مرکز مبادله ارز و طلا در پایان خاطر نشان کرد: سامانه حراج سکه بروز رسانی و مشکلات آن برطرف شده است و عدم برگزاری حراج سکه طی این هفته ارتباطی با موضوع سامانه حراج سکه ندارد.

پرداخت بیش از 190 میلیارد تومان وام ازدواج توسط موسسه ملل
 موسسه اعتباری ملل، در بهار سال جاری، بیش از 1900 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرد. به گزارش کائنات، این موسسه در راستای تسهیل در ازدواج جوانان و تشکیل خانواده، در فصل بهار مبلغ یک هزار میلیارد و نهصد و بیست و هشت میلیون و نهصد هزار ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج به متقاضیان پرداخت کرد.
موسسه اعتباری ملل، در خردادماه به 248 نفر به مبلغ 813 میلیارد ریال وام قرض‌الحسنه ازدواج پرداخت کرده و تعداد 339 نفر نیز، در حال تکمیل پرونده برای دریافت وام هستند.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه