روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

تجارت ایران با اتحادیه اروپا در دولت شهید رئیسی افزایشی شد


 آمارهای یورواستات از رشد تجارت ایران و اتحادیه اروپا در دولت سیزدهم خبر می‌دهد؛ این در حالی است که تجارت ایران با اروپا قبل از آغاز به‌کار این دولت و در سال‌های پایانی دولت قبل به شدت کاهش یافته بود.
دولت سیزدهم با رویکرد تعامل سازنده خود نه‌تنها توانسته حجم تجارت با همسایگان و کشورهای دوست را افزایش دهد، بلکه آمارهای مرکز آمار اروپا (یورو استات) نشان می‌دهد این دولت همچنین در توسعه روابط تجاری با اتحادیه اروپا موفق عمل کرده است.
تجارت ایران با اتحادیه اروپا در سال آخر دولت قبل یعنی در سال ۲۰۲۰ با کاهش ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۱۹ روبرو شده بود و به حدود چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون یورو رسید که این رقم یک‌چهارم تجارت دو طرف در سال ۲۰۱۸ بود.
این در حالی است که با روی کار آمدن دولت سیزدهم و به رغم از سرگیری فعالیت‌های هسته‌ای کشور و اتخاذ سیاست فعال و طلبکارانه از غرب شاهد رشد تجارت ایران با اتحادیه اروپا بوده‌ایم.
واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۲۱ با رشد ۲۹ درصدی نسبت به سال آخر دولت دوازدهم روبرو شد و از ۷۱۲ میلیون یورو به ۹۲۳ میلیون یورو افزایش یافت.
واردات اتحادیه اروپا از ایران در سال ۲۰۲۲ نیز به یک میلیارد و ۵۷ میلیون یورو رسید که ۴۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۰ بوده است.
اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ نیز ۸۰۰ میلیون یورو کالا از ایران وارد کرد که این رقم رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشته است.
به همین ترتیب صادرات اتحادیه اروپا به ایران در دولت شهید رئیسی صعودی شده و از سه میلیارد و ۷۴۰ میلیون یورو در سال ۲۰۲۰ با رشد چهار درصدی به سه میلیارد و ۹۰۰ میلیون یورو در نخستین سال فعالیت دولت وی رسید.
در سال ۲۰۲۲ نیز صادرات اروپا به ایران با رشد ۱۲ درصدی نسبت به سال آخر دولت دوازدهم به چهار میلیارد و ۱۸۰ میلیون یورو رسید و در سال ۲۰۲۳ نیز بالغ بر سه میلیارد و ۹۲۰ میلیون یورو بوده که این رقم رشد ۵ درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ داشته است.
بر اساس این گزارش در سه ساله فعالیت دولت سیزدهم یعنی طی سال های ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۳ کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا ۱۴ میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو بوده که ۱۲ میلیارد یورو از این رقم مربوط به صادرات اتحادیه اروپا به ایران بوده و دو میلیارد و ۷۸۰ میلیون یورو نیز شامل واردات از ایران بوده است.


جزئیاتی از دیدارهای قالیباف در حاشیه اجلاس بریکس
پوتین: روابط مستحکم
ایران و روسیه همچنان ادامه خواهد داشت
 محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی ایران در حاشیه اجلاس بریکس با «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه دیدار و گفت‌وگو کرد.قالیباف در دیدار دوجانبه با پوتین تأکید کرد: یک‌جانبه‌ گرایی غرب حتماً متوقف خواهد شد.
وی افزود: مصمم هستیم کارهای حوزه غیرنظامی را به همان سرعت که برنامه‌های دفاعی و امنیتی پیش می‌رود، جلو ببریم.
پوتین نیز در این دیدار اظهار کرد: به‌تازگی در کشور شما انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. می‌خواهم امید و اطمینان خود را بیان کنم که روابط بین ایران و فدراسیون روسیه به همان صورت پیوسته‌ای که در دوران گذشته و در دوران رئیس‌جمهور رئیسی بوده است، ادامه خواهد یافت.
رئیس‌جمهور روسیه گفت: رئیس دومای دولتی روسیه در مراسم تحلیف رئیس جمهور ایران هدایت هیئت روسی را برعهده خواهد داشت.
وی همچنین افزود: ایران عضو رسمی بریکس شده است و ما از این بابت بسیار خوشحالیم، ما حامی عضویت ایران در بریکس بودیم.
دعوت از رئیس دومای روسیه برای حضور در مراسم تحلیف
ویاچسلاو والودین رئیس دومای دولتی فدراسیون روسیه نیز با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست روسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد.
رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن دعوت از رئیس دومای فدراسیون روسیه برای حضور در مراسم تحلیف چهاردهمین دوره ریاست جمهوری، بیان کرد: باید بگویم که امروز همکاری‌ها نسبت به گذشته بسیار پرسرعت‌تر شده اما با توجه به شرایط همچنان کند است.
ایران و بلاروس فرصت‌های خوبی در حوزه تجارت دارند
همچنین ایگور سرگینکو رئیس پارلمان بلاروس در حاشیه برگزاری نشست روسای مجالس بریکس با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی در این دیدار تصریح کرد: نگاه‌ها و دیدگاه ایران و بلاروس به یکدیگر نزدیک است و ما در سطح مسائل بین المللی و هم روابط دو جانبه فرصت‌های خوبی در حوزه تجارت داریم.
 خط قرمز ما هر گونه تغییر مرز در همسایگی ایران است
علاوه بر این روبین روبینیان نایب رئیس مجلس ارمنستان با محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در حاشیه برگزاری نشست رؤسای مجالس بریکس دیدار و گفت‌وگو کرد. رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: خط قرمز ما هر گونه تغییر مرز در همسایگی ایران است و بارها بر این تاکید کردیم.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه