روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ شنبه ۲۳ تير - شماره 4633

پزشکیان راهی بس دشوار در پیش دارد


 اکنون پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید در موقعیتی قرار دارد که تهران را از رویکرد تقابلی با واشنگتن که از زمان خروج یکجانبه دونالد ترامپ از برجام در سال 2018 همواره رو به تشدید بوده است دور کند. قطعا وی برای ایجاد این تغییرات با مقاومت مواجه خواهد شد. اما در عین حال پزشکیان از حمایت مردم ایران که تحت فشارهای فزاینده اقتصادی ناشی از تحریم های اقتصادی آمریکا قرار دارند برخوردار خواهد بود.
باب دریفاس در نشریه امریکایی «نیشن» نوشت: به همین سادگی سیاست داخلی به ظاهر سرد و گرفتار انجماد ایران به یکباره با گشایشی غیرمنتظره روبرو شده است. کمتر از دو ماه پس از سانحه سقوط هلی کوپتر حامل ابراهیم رئیسی و جان باختن رئیس جمهور مذهبی و محافظه کار ایران که سابقه ریاست دستگاه قضایی این کشور را در کارنامه داشت، در میان ناباوری بسیاری از ناظران سیاسی، یک سیاستمدار اصلاح طلب به عنوان رئیس جمهور بعدی ایران انتخاب شده که وعده داده به دنبال دیپلماسی باز با ایالات متحده خواهد بود و محدودیت های اعمال شده بر زنان در زمینه رعایت پوشش اسلامی را کاهش خواهد داد.
 در ادامه این مطلب آمده است: انتخاب مسعود پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید این امیدواری را ایجاد  کرده که جنبش اصلاح طلبی به حاشیه رانده شده بار دیگر به متن سیاست ایران باز گردد. این جنبش در طول سال های ریاست جمهوری سید محمد خاتمی (2005-1997) به اوج خود رسید، اما پس از آن سال ها خاتمی به انزوا رفت و رسانه ها اجازه انتشار تصویر و نام او را نیز نداشتند. میرحسین موسوی، آخرین کاندیدای اصلاح طلب انتخابات ریاست جمهوری نیز از زمان انتخابات بحث برانگیز سال 2009 در حبس خانگی به سر می برد.
 اکنون پزشکیان به عنوان رئیس جمهور جدید در موقعیتی قرار دارد که تهران را از رویکرد تقابلی با واشنگتن که از زمان خروج یکجانبه دونالد ترامپ از برجام در سال 2018 همواره رو به تشدید بوده است دور کند. قطعا وی برای ایجاد این تغییرات با مقاومت مواجه خواهد شد. اما در عین حال پزشکیان از حمایت مردم ایران که تحت فشارهای فزاینده اقتصادی ناشی از تحریم های اقتصادی آمریکا قرار دارند برخوردار خواهد بود.
 در جریان مناظره های تلویزیونی پزشکیان یک ارتباط مستقیم بین اقتصاد آشفته و انزوای بین المللی ایران که پس از خروج آمریکا از برجام و وضع سیاست فشار حداکثری تشدید شده برقراری کرد. پزشکیان وعده داد که تیم متشکل از مشاوران و دیپلمات هایی که برجام را با دولت اوباما و نمایندگان روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان مذاکره کردند مجددا تشکیل دهد. در میان چهره هایی که انتظار می رود در دولت وی به پست های کلیدی منصوب شوند، محمدجواد ظرف، وزیر خارجه سابق مسلط به زبان انگلیسی و تحصیلکرده در دانشگاه های آمریکا به چشم می خورد که در دوران ریاست جمهوری حسن روحانی توافق برجام را به سرانجام رساند.
جلیلی، رقیب تندروی پزشکیان در جریان مناظره آخر پزشکیان را متهم کرد که قصد دارد تیم برجام را احیا نماید. جلیلی گفت: «آیا افرادی که در اطراف شما هستند، وزرای دولت روحانی نیستند؟... آیا ظریف با عملکرد ناموفقش بخشی از ستاد شما هست یا خیر؟»
 علاوه بر ظریف که به دلیل فهم مسائل جهانی فردی مورد احترام در محافل غربی به شمار می رود، این نکته نیز می تواند حائز اهمیت باشد که پزشکیان حمایت کمال  خرازی، وزیر امور خارجه دوران خاتمی را نیز به خود جلب کرده است. به نوشته روزنامه تهران تایمز، خرازی «آماده کمک به دولت در حل مشکلات ناشی از تحریم های ظالمانه غربی علیه مردم ایران و تامین منافع کشور با عزت و اقتدار است.»
 در سال 2003، ظریف خرازی و برادرزاده اش، صادق از نزدیک در ارائه پیشنهاد صلح به ایالات متحده تحت عنوان معامله بزرگ دخیل بودند. آن طرح حاوی پیشنهاد حل طیف گسترده ای از اختلافات بین تهران و واشنگتن بود.
 هم در صحنه داخلی و هم صحنه بین المللی، پزشکیان راهی بس دشوار در پیش دارد. بدون شک او به یاد دارد که چگونه تندروها ریاست جمهوری خاتمی را با چالش های متعددی روبرو کردند. در جریان کارزار انتخاباتی، او بارها نحوه برخورد با زنانی که حجاب ندارند را محکوم کرد، اما به صراحت اذعان نمود که به عنوان رئیس جمهور قادر به تغییر قوانین نیست زیرا چنین کاری در اختیار پارلمان تحت کنترل محفاظه کاران است. با این حال او باید بتواند اقدامات مجریان قانون را که زنان را کشان کشان سوار ون های پلیس می کنند مهار نماید.
 برای سال های متمادی، نئومحافظه کاران آمریکایی و تندروهای مخالف ایران که خواهان تغییر رژیم، بمباران تاسیسات هسته ای و وضع تحریم هایی نظیر تحریم های کره شمالی علیه ایران بوده اند استدلال می کردند که ایران یک دیکتاتوری است که انتخابات در آن اهمیتی ندارد. ( این در حالی است که آنها کمتر چنین انتقاداتی را علیه عربستان، یکی از متحدان آمریکا در منطقه که هیچ انتخاباتی را برگزار نمی کند مطرح می نمایند.)
 این بار نئوکان های آمریکایی و متحدان آنها که می گفتند رهبری ایران هر طور شده خواسته های خود را به کرسی می نشاند، دریافتند که پیش بینی هایشان به کلی اشتباه از آب درآمده است.
 در واشنگتن، این حلقه جنگ طلب اکنون روی افزایش سطح تنش های مسلحانه در عراق، سوریه، لبنان و یمن حساب باز کرده است، یعنی همان مناطقی که ایران نفوذ بالایی را از طریق حمایت از دولت های ضد اسرائیل و ضد آمریکایی و گروه های شبه نظامی برای خود اندوخته است. این گروه جنگ طلب به دنبال آن است که هر دستاوردی را که پزشکیان بتواند در حوزه دیپلماتیک به دست آورد تضعیف نماید. و اگر بر اساس احتمالات موجود ترامپ مجددا به کاخ سفید برگردد، پزشکیان باید انتظار و آمادگی رویارویی با یک تهدید وجودی را داشته باشد.


آیت‌الله محمدی گلپایگانی:
کارهای شهید «رئیسی» در حال به بار نشستن است
 آیت‌الله محمد محمدی گلپایگانی، رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب دیروز در مراسم معرفی رسمی نماینده جدید ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی و امام جمعه تبریز که در مصلای اعظم امام خمینی (ره) برگزار شد، اظهار کرد: داغ از دست دادن آیت‌الله آل‌هاشم فراموش نشدنی و همیشگی است.
وی با بیان اینکه آیت‌الله آل‌هاشم فردی صبور و بردبار بودند، گفت: آقای مطهری اصل نیز با فرآیند انتخابی که شده است، امید است توفیق روزافزون داشته باشند.
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب گفت: حجت‌الاسلام والمسلمین مطهری‌اصل خود یک شخصیت جبهه‌ای دارد که نشانه بزرگمردان هم این است که در جبهه جنگ و در دفاع مقدس حضور داشته باشند.
وی ادامه داد: علاوه بر اینکه امام جمعه جدید تبریز  خود در جبهه بوده بلکه برادر شهید هم است همچنین دو عضو دیگر از خانواده نزدیکش  شهید هستند و با این رزومه از او جزء خوبی و جزء نور چیزی نمی‌بینم.  
گلپایگانی یادآور شد: انتظار دارم اولاً قدر این نعمت و قدر نماز جمعه را بدانید که البته می‌دانید همچنین از مسؤولان محترم تقاضا دارم هر چه‌می‌توانید او را در استان یاری کنند.
پشت میز نشستن خطر بزرگ است
وی تاکید کرد: امام جمعه در هر شهر سنگ صبور هر فرد است و اگر کسی گرفتار، مریض دار و قرض‌دار است و هر مشکلی که دارند، باید کمک کنند تا او به مردمی بودن و با مردم بودن و در غم و شادی مردم شریک باشد.
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه امام جمعه ای موفق است که این چنین مردمی باشد که از ویژگی‌های شهید آل‌هاشم هم بود، متذکر شد: هفت سال شهید آل‌هاشم، امام جمعه تبریز بود و همه دیدیم که به روستاها و نقاط دوردست می‌رفت و  نیمه شب به دانشگاه می‌رفت با دانشجویان حرف می‌زد و  پای درد دل آنها می‌نشست و در خانه‌اش همیشه به روی مردم باز بود و اصلا مسؤول پشت میزنشین نبود.   وی، خطاب به مسؤولان، افزود: پشت میزنشینی خطر بزرگی است، باید راه افتاد و کار کرد و شهید رئیسی این چنین بود خستگی نمی‌شناخت و همین عامل محبوبیت وی شد و مردم نیز به پاس این خدمات در تشییع جنازه وی سنگ تمام گذاشتند که در دنیا نمونه و سراغ نداریم. گلپایگانی ابراز کرد: شهید رئیسی اصلا پشت میزنشین نبود و حتی بعد از هر سفر استانی وقتی به فزودگاه مهرآباد می‌رسید مستقیم به منزل نمی‌رفت بلکه بلافاصله به فلان شهر و فلان جلسه می‌رفت و قولی که داده بودند با مردم می‌نشست و در مجموع بیش از دو سه ساعت استراحت نمی‌کرد.   وی یادآور شد: این همه محبوبیت را دیدید در تشییع شهید رئیسی و همه شاهد بودید که مردم چه کردند؟
کارهای شهید رئیسی در حال بارنشستن است
رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب با تاکید بر اینکه کدام کشور را می‌شناسید که مردم با مسؤولان مهربانه و‌محبت انگیز و رابطه صمیمی داشته باشند؟ کفت: قطعا سقوط بالگرد شهدای خدمت در هر کشوری اتفاق می‌افتاد بلوا و آشوب به پا می‌شد ولی در کشور ما الحمدالله آب از آب تکان نخورد و حتی و مقام معظم رهبری فرمودند آقای مخبر باید مثل گذشته با همان سرعت و قوت و قدرت به کار خودتان ادامه دهد و او نیز  همچنین عمل کرد.   وی متذکر شد: الان کارهای شهید رئیسی به بار نشسته است و همه اثرات آن را می‌بینند.  گلپایگانی بیان داشت: یادتان است در ماجرای کرونا روزی هفتصد نفر از مردم تلف می‌شدند، در دولت سیزدهم وقتی پای کار آمد این دانش بنیان‌ها را که الان دیگر بیش از چند هزار دانش بنیان در رشته‌های مختلف داریم را پای کار آورد و آنها بدون‌کمک گرفتن از بیگانگان شروع کردند واکسن را ساختند و واکسن را صادر هم کردند این فقط یک نمونه از خدمات دولت سیزدهم بود. وی ادامه داد: مسؤولان ما الحمدالله در دولت سیزدهم همزمان هم قدم و همراه با رئیس‌جمهور تمام توان را گذاشتند.  رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: مردم آذربایجان و این خطه از میهن به قدری جایگاه پراهمیتی دارد که روزی در این شهر چندین مجتهد در حد مرجعیت وجود داشت که یک مورد در زمان خود من بوذ که زمان علامه طباطبایی را لمس کردم.
وی ادامه داد: خود شهید مطهری دست‌پرورده علامه طباطبایی است که یادتان است امام رحمت‌الله در مورد این شهید چه ‌ گفته است که همه آثار او قابل تقدیر است.
آذربایجان سرزمین زنده است
گلپایگانی با اشاره بر اینکه آذربایجان سرزمین زنده است و شما ببینید نسل جوان چه‌ها می‌کنند، گفت: در سفر دوم رهبر معظم انقلاب به تبریز در طول مسیر از فرودگاه تا محل اقامت مردم فقط اعلام ارادت و هیجان داشتند و حتی اتومبیل را می‌بوسیدند و به‌قدری ازدحام شده بود که مجبور شدیم از بی‌راهه برویم.  وی متذکر شد: ما پادزهر همه زهرها را داریم؛ نماز جمعه هزار نفر است و هر جمعه جمعیت زیادی را جمع کرده و خطبه می‌گوید.  رئیس دفتر رهبر معظم انقلاب خاطرنشان کرد: الان نماز جمعه، پیاده‌روی اربعین، اعتکاف همگی پادزهر هستند. وی افزود: به پدران و مادران توصیه می‌کنم اگر می‌خواهید فرزندتان دچار انحراف نشود، آنها را با هیئت و نماز جمعه و اعتکاف آشنا کنید؛ روز جمعه دستشان را گرفته و به نماز جمعه بیاورید، چراکه بیمه می‌شوند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه