روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۹ تير - شماره 4631

معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرد؛

بهره برداری از ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن در دولت سیزدهم


  مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل گفت: در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر راه‌آهن و ۲۳۶ کیلومتر آزادراه به بهره برداری رسید.
به گزارش کائنات و به نقل از پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، خیراله خادمی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل‌ونقل کشور اظهار کرد: در دولت سیزدهم ۳۸۷ کیلومتر مسیر ریلی با حضور رئیس جمهور شهید انجام شده و به بهره‌برداری رسید. همچنین در بخش آزادراهی ۲۳۶ کیلومتر عمدتاً در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری رسید که طولانی‌ترین آن آزادراه شیراز به اصفهان بود. در بخش بزرگراهی نیز ۲۰۱۵ کیلومتر بزرگراه و راه اصلی به بهره‌برداری رسید که کل استان‌ها به‌خصوص استان‌های شرقی کشور مانند شمال و جنوب سیستان و بلوچستان از آن بهره‌مند شدند.
وی افزود: انجام برخی پروژه‌ها مثل راه آهن چابهار به زاهدان، اردبیل و آزادراه تهران -شمال و آزادراه منجیل-رودبار در شرایط جغرافیایی سخت انجام شد، سال گذشته ۱۸.۵ کیلومتر و در سال ۱۴۰۱ نزدیک به ۲۰ کیلومتر تونل در کشور احداث شده است که نسبت به مجموع ۴۰۰ کیلومتر تونل در کل کشور، عملیات قابل توجهی است.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل در ادامه به اثربخشی پروژه‌های انجام شده و ایجاد رضایتمندی در مردم از بهره برداری آزادراه ۸.۵ کیلومتری منجیل به رودبار و آزادراه شیراز به اصفهان به طول ۱۳۵ کیلومتر اشاره کرد و گفت: این آزادراه مسیر قبلی شیراز به اصفهان را کوتاه کرد و تاثیر فوق‌العاده‌ای داشت.
خادمی افزود: در حال حاضر در بخش ریلی ۳۰۸۱ کیلومتر مسیر ریلی در حال اجرا است و نکته شاخص، تعیین تکلیف کریدورهای شمال به جنوب بود که خوشبختانه در سال ۱۴۰۲ و امسال از محل سایر منابع برای این پروژه‌ها، منابع خوبی برای پنج پروژه ریلی چابهار به زاهدان، زاهدان به بیرجند و بیرجند به یونسی و تهران به بوشهر و راه آهن دو خطه بندر امام (ره)، راه آهن کرمانشاه به خسروی تخصیص یافت. مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل یادآور شد: برای راه آهن رشت به آستارا از محل تهاتر نفت منابع در نظر گرفته شده و قرارداد با طرف روسی در حال پیگیری است. وی افزود: در بحث ریلی ۱۲۶۹ کیلومتر به عنوان اولویت در نظر گرفته شده است که پیشرفت فیزیکی بالای ۸۰ درصد دارند .
خادمی اظهار کرد: در مناسبات بین‌المللی کریدورهایی برای اتصال به شبکه‌های بین‌المللی تعریف شده است که می‌تواند در آینده جانشین مهمی برای درآمد نفتی باشد.
وی یادآور شد: در بخش جاده‌ای سالانه ۷۰۰ تا ۱۰۰۰ کیلومتر بزرگراه در کشور بهره‌برداری شده است که سال گذشته نیز ۷۳۰ کیلومتر بزرگراه به بهره برداری رسید و امسال ۸2۰ کیلومتر با اولویت کریدورهای اصلی بزرگراهی و نیاز اصلی استان‌ها در برنامه قرار گرفته‌اند.
مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیر بناهای حمل‌ونقل افزود: سال گذشته ۳۸ هزار میلیارد تومان از منابع مختلف به شرکت ابلاغ شد و مصوب آن حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان بود که ۹۰ درصد تخصیص یافت و منجر به افتتاح پروژه‌ها شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه