روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ يکشنبه ۱۷ تير - شماره 4629

فیلم‌های بخش کلاسیک‌های ونیز معرفی شدند؛

به یاد دسیکا و ماسترویانی


  فیلم‌های میکل آنجلو آنتونیونی، ویتوریو دسیکا و لینا ورتمولر در بخش کلاسیک‌های جشنواره فیلم ونیز امسال جای گرفتند.
به گزارش اسکرین دیلی، ونیز نسخه ترمیم شده فیلم کلاسیک «شب» اثر میکل آنجلو آنتونیونی و «طلای ناپل» اثر ویتوریو دسیکا را در فهرست ۱۸ فیلمی گذاشت که بخش کلاسیک‌های هشتاد و یکمین دوره جشنواره را تشکیل می‌دهند.
«شب» درامی سیاه و سفید که محصول ۱۹۶۱ است، یک روز و شب از زندگی یک رمان‌نویس سرخورده و همسر بیگانه‌اش را به تصویر می‌کشد. این فیلم در صدمین سالگرد تولد مارچلو ماسترویانی بازیگر نقش اصلی آن نمایش داده می‌شود.
«طلای ناپل» ساخته ویتوریو دسیکا با بازی سوفیا لورن، محصول ۱۹۵۴ متشکل از ۶ اپیزود است که با الهام از داستان‌های کوتاه جیووانی ماروتا ساخته شده و در پنجاهمین سال درگذشت این کارگردان شهیر ایتالیایی به نمایش درمی‌آید.
از دیگر فیلم‌های ایتالیایی این فهرست فیلم «از بین رفته توسط یک سرنوشت غیرمعمول در دریای آبی» که با عنوان «شیفته» هم شناخته می‌شود، ساخته لینا ورتمولر کارگردان ایتالیایی است که نامش به عنوان نخستین کارگردان زن نامزد اسکار در تاریخ ثبت شده و سال ۲۰۲۱ در ۹۳ سالگی درگذشت.
فیلم های انگلیسی زبان این فهرست شامل فیلم هایی چون «مهابهاراتا» ساخته پیتر بروک محصول ۱۹۸۹ و کمدی «منشی همه کاره او» ساخته هاوارد هاکس با بازی کری گرانت و روزالیند راسل محصول ۱۹۴۰ می‌شود.
بخش کلاسیک ونیز از سال ۲۰۱۲ به عنوان بخشی از جشنواره افزوده شده و به بهترین فیلم بازسازی‌شده و بهترین مستند درباره سینما به انتخاب هیات داوران دانشجو جایزه می‌دهد.
«مواد فروش» اولین فیلم بلند نیکلاس ویندینگ رفن کارگردان ۵۳ ساله دانمارکی محصول ۱۹۹۶، «بازی‌های ممنوعه» رنه کلمان کارگردان فقید فرانسوی محصول ۱۹۵۲ و برنده اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، «آیین» ساخته گیریش کاساراوالی از سینمای هند محصول ۱۹۷۷، «تعقیب بزرگ» فریتس لانگ محصول ۱۹۵۳ آمریکا، «خون و شن» روبن مامولیان، «خم رودخانه» آنتونی مان با بازی جیمز استوارت محصول ۱۹۵۲، «مانجی» ساخته یاسوزو ماسومورا فیلمساز فقید سینمای ژاپن محصول ۱۹۶۴، «بیکاره» نانی مورتی محصول ۱۹۷۸ از سینمای ایتالیا، «مردی که وصیتش را بر فیلم گذاشت» ساخته ناگیسا اوشیما کارگردان فقید ژاپنی محصول ۱۹۷۰، «زمانه و تغییر آگوستو ماتراگا» ساخته روبرتو سانتوس کارگردان برزیلی محصول ۱۹۶۵، «گلدفلیکس» ساخته ورنر شروتر کارگردان فقید آلمانی محصول ۱۹۷۶، «پوست لطیف» فرانسوا تروفو محصول ۱۹۶۴، «مدل» ساخته فردریک وایزمن محصول ۱۹۸۰ دیگر فیلم‌های امسال بخش کلاسیک‌های ونیز هستند.
جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز ۲۰۲۴ از ۲۸ آگوست تا ۷ سپتامبر (۷ تا ۱۷ شهریور) برگزار می‌شود.

گیشه سینما همچنان در دست فیلم‌های کمدی
 فروش سینمای ایران در هفته دوم تیر اعلام شد.
به گزارش روابط عمومی موسسه سینماشهر، فروش سینمای ایران از نهم تا پانزدهم تیر ماه به بیش از ۳۵ میلیارد و ۷۳۹ میلیون تومان رسید و همچنین در این هفته ۶۸۲ هزار و ۵۵۲ نفر به تماشای فیلم‌های اکران شده نشستند.
فیلم‌های سینمایی «تگزاس ۳» با فروش بیش از ۱۷ میلیارد و ۷۹۲ میلیون تومان، «خجالت نکش ۲» با فروش بیش از ۹ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان، «تمساح خونی» با فروش بیش از ۲ میلیارد و ۵۰۵ میلیون تومان، «مست عشق» با فروش بیش از ۲ میلیارد و ۳۱۴ میلیون تومان و «سال گربه» با فروش بیش از یک میلیارد و ۵۶۹ میلیون تومان به ترتیب رتبه‌های اول تا پنجم و فروش میلیاردی جدول فروش نهم تا پانزدهم تیر ماه بودند.
فیلم‌های «عطرآلود» با فروش بیش از ۵۵۰ میلیون تومان، «بی‌بدن» با فروش بیش از ۴۸۹ میلیون تومان، «قلهک» با فروش بیش از ۲۷۰ میلیون تومان، «روایت ناتمام سیما» با فروش بیش از ۲۵۲ میلیون تومان، «ایلیا جستجوی قهرمان» با فروش بیش از ۱۲۴ میلیون تومان، «ایساتیس» با فروش بیش از ۷۱ میلیون تومان، «شور عاشقی» با فروش بیش از ۷۱ میلیون تومان، «آبی روشن» با فروش بیش از ۵۱ میلیون تومان، «آسمان غرب» با فروش بیش از ۴۲ میلیون تومان و «حبس مجرد» با فروش بیش از ۳۳ میلیون تومان در رتبه‌های ششم تا پانزدهم جدول فروش هفته گذشته جای گرفتند.
همچنین سینمای ایران، سه‌شنبه پنجم تیر ماه با فروش بیش از ۱۰ میلیارد و ۸۴۲ میلیون تومان و ۱۶۵ هزار و ۱۹۲ نفر، پرفروش‌ترین و سه‌شنبه ۱۲ تیر با ۲۳۴ هزار و ۳۳۶ نفر، پربیننده‌ترین روز سینما در هفته گذشته بودند.

با حکم حمید نیلی؛
۲ مدیر جدید اداره کل هنرهای نمایشی معرفی شدند
  طی احکامی جداگانه از سوی حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، مدیر دفتر پژوهش و انتشارات‌ و مدیر دفتر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی منصوب شدند.
به گزارش دفتر رسانه‌ اداره کل هنرهای نمایشی، با حکم حمید نیلی مدیرکل هنرهای نمایشی، سید جواد روشن به‌عنوان مدیر دفتر پژوهش و انتشارات‌ و علی ایزدی به‌عنوان مدیر دفتر هماهنگی تئاتر استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی منصوب شدند.
در بخشی از حکم سید جواد روشن چنین آماده‌ است:
«براساس سیاست‌های راهبردی اداره کل هنرهای نمایشی در این دوره؛ توسعه‌ فعالیت‌های پژوهشی با هدف ارتقای سطح علمی و هنری دانشجویان و هنرمندان، انتشار منظم ماهنامه‌ نمایش و فصلنامه‌ تئاتر و بالابردن سطح کیفی و به‌روزرسانی محتوایی آن‌ها، همسو با دستاوردهای روز تئاتر جهان، زمینه‌سازی برای تألیف و انتشار کتب ارزشمند و کاربردی هنرمندان برجسته و تأثیرگذار تئاتر کشور و همچنین ترجمه و انتشار تازه‌ترین کتب و مقالات روز جهان از جمله انتظارات مجموعه از این دفتر است.
امید است با استعانت از درگاه خداوند متعال و همکاری سایر واحدهای تابعه در انجام امور محوله موفق و مؤید باشید.»
در بخشی از حکم علی ایزدی چنین آمده‌ است:
«برنامه‌ریزی برای استمرار تولید و اجرای عمومی در تئاتر استان‌ها، توجه به امر آموزش، سامان بخشیدن به امور جشنواره‌ها و راهبری و فعال‌سازی گروه‌های ثبت‌شده دارای پروانه در سطح کشور از وظایف این دفتر است.
امید که در پرتو الطاف پروردگار متعال و با همکاری سایر بخش‌ها و کارشناسان مربوطه در انجام امور محوله موفق و پیروز باشید.»

پس از ناکامی پرسروصدای سال پیش؛
تغییرات در کمیته انتخاب اسکار فرانسه
  کمیته انتخاب فیلم اسکار فرانسه بعد از تجربه فیلم «آناتومی یک سقوط» سال پیش، تعداد اعضای کمیته و زمان مدت کار آنها را افزایش داد.
به گزارش ورایتی، کمیته اسکار فرانسه که وظیفه‌اش انتخاب فیلم نماینده این کشور برای شرکت در بخش بهترین فیلم بین‌المللی اسکار است، با تغییر جدی روبه‌رو شد.
در اطلاعیه‌ای که  روز جمعه از سوی هیات ملی فیلم فرانسه منتشر شد، اعلام شد این کمیته پس از این با ۱۱ عضو و ۵ نفر جایگزین تشکیل خواهد شد که نشان دهنده افزایش قابل توجه از ۷ عضو فعلی است. این کمیته همچنین به جای دوره یک ساله، در هر دوره ۲ سال کار می‌کند و رییس هیات ملی فیلم فرانسه هم دیگر به عنوان ناظر در جلسات آن شرکت نخواهد کرد.
در بیانیه‌ای که کمیته برای مطبوعات ارسال کرده تاکید شده این تغییرات برای همگانی‌تر شدن بحث‌ها، تنوع دیدگاه‌ها و ماهیت مخفی بودن رای هر یک از اعضا انجام شده است.
کمیته اسکار فرانسه سال پیش با انتخاب «طعم چیزها» ساخته تران آن‌هونگ به جای فیلم «آناتومی یک سقوط» ساخته ژوستین تریه برنده نخل طلای جشنواره کن با اعتراض‌های زیادی مواجه شد و در نهایت نامزدی بهترین فیلم بین‌المللی اسکار را هم کسب نکرد، در حالی که «آناتومی یک سقوط» که با بی‌مهری روبه‌رو شده بود، نامزدی بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر زن برای ساندرا هولر و تدوین فیلم را کسب کرد و در نهایت جایزه اسکار فیلمنامه غیراقتباسی را برد.
این در حالی است که اولیویه هنرارد به تازگی جایگزین دومینیک بوتونات رییس سابق هیات ملی فیلم فرانسه شده که پس از محکوم شدن به ۳ سال حبس از سوی دادگاه به اتهام تجاوز جنسی به پسرخوانده‌اش از سمت خود کناره‌گیری کرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه