روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير - شماره 4627

کارگردان «وابل»:

تهیه‌کننده فیلم صوری بود


  کارگردان فیلم سینمایی «وابل» گفت: سلب مسئولیت تهیه‌کننده و رها کردن فیلم پس از تدوین نهایی، باعث شده تا این کار هنوز پروانه نمایش نداشته باشد. سپهر سیفی به شکل صوری، تهیه‌کننده «وابل» بوده و سرمایه فیلم را به وسیله بازیگر اصلی تامین کرده بود.
تورج اصلانی کارگردان فیلم سینمایی وابل درباره آخرین وضعیت اکران این فیلم گفت: نسخه نهایی فیلم وابل از ۱۸ بهمن ۱۴۰۲ به تهیه‌کننده تحویل داده شده اما ایشان از فیلم سلب مسئولیت کردند؛ چراکه متوجه شدیم ایشان به شکل صوری تهیه‌کننده بودند و هزینه فیلم از جای دیگری تامین شده بود.
اصلانی افزود: سپهرسیفی تهیه‌کننده وابل بدون هماهنگی با کارگردان، فرم حضور در جشنواره را پر کرده بود، بدون اینکه بپرسد آیا این فیلم به جشنواره می‌رسد یا خیر. ما تا آخرین لحظه درگیر تدوین همزمان بودیم و از آنجایی‌که ثبت نام در جشنواره و نرساندن فیلم، باعث عدم دریافت پروانه نمایش فیلم می‌شد ما مجبور شدیم فیلم را مشروط بر تدوین مجدد، به جشنواره برسانیم تا پروانه نمایش آن محفوظ بماند. کارگردان وابل درباره کوتاه‌تر شدن نسخه فعلی اثر نسبت به نسخه‌ای که در جشنواره اکران شده بود، گفت: ماه گذشته آخرین نسخه فیلم را تحویل دادیم؛ نسخه جشنواره ۱۱۷ دقیقه بود و نسخه نهایی ما ۸۳ دقیقه است. نسخه جشنواره هنوز کامل تدوین نشده و راف‌کات فیلم بود. او توضیح داد: از آنجا که تهیه‌کننده با عوامل تسویه نکرده‌ بود، پذیرفتیم فیلم به شرط تسویه تهیه‌کننده با عوامل جلو و پشت دوربین در جشنواره حاضر شود. در نهایت تهیه‌کننده از طرف دبیر جشنواره با دبیر جشنواره ملزم به تسویه شدند. کارگردان وابل با اشاره به اینکه فیلم هنوز پروانه نمایش ندارد، گفت: درواقع سلب مسئولیت تهیه‌کننده و رهاکردن فیلم پس از تدوین نهایی، باعث شده فیلم هنوز پروانه نمایش نداشته باشد؛ چراکه ایشان باید نسخه‌نهایی را برای دریافت پروانه نمایش تحویل دهند و هنوز تحویل ندادند.
اصلانی درباره منابع مالی فیلم گفت: من بعد از جشنواره متوجه شدم که منابع مالی فیلم مشکوک است. آقای سیفی به شکل صوری تهیه‌کننده بوده و سرمایه فیلم را بازیگر اصلی فیلم خانم آزاده زارعی از جایی که مشخص نیست، تامین کردند و تا مطمئن نشوم که هزینه فیلم از راه درست و حلال تامین شده، اقدام دیگری نمی‌کنم.
فیلم وابل به کارگردانی تورج اصلانی، نویسندگی تهمینه محمدی و تهیه‌کنندگی سپهر سیفی محصول سال ۱۴۰۱ است. این فیلم در چهل‌ویکمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم فجر اکران شده‌است. وابل سومین فیلم بلند سینمایی تورج اصلانی پس از جینگو و حمال طلا است. در این فیلم آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجادی حسینی، هژیرسام احمدی، رامین راستاد، آسنات درگاهی و المیرا درگاهی ایفای نقش کرده‌اند.

اصغر فرهادی میهمان ویژه جشنواره عربی شد
 اصغر فرهادی کارگردان و فیلمنامه نویس ایرانی مهمان ویژه جشنواره بین المللی فیلم امّان در کشور اردن خواهد بود.
بخش «اولین و آخرین» جشنواره فیلم امّان که ویژه تقدیر از فیلمسازان باتجربه است به بررسی تکامل زبان سینمایی فرهادی در طول سال‌ها می‌پردازد و این کارگردانی ایرانی تجربیاتی که سبک بصری و روایی او را شکل داده است را با مخاطبان به اشتراک می‌گذارد.
فرهادی همچنین در مورد درس‌هایی که در طول زندگی حرفه‌ای خود آموخته، چالش‌هایی که با آنها روبرو بوده و اینکه چگونه این مشکلات به رشد او به عنوان کارگردان کمک کرده‌اند، در این رویداد سینمایی صحبت خواهد کرد.
فرهادی در مقدمه کتاب «هفت فیلمنامه» خود نوشته است: «همه فیلمنامه‌هایم را مرور کردم و در میان همه آن‌ها یک نقطه مشترک را جست‌وجو کردم و متوجه شدم که بزرگترین وجه اشتراک «پرسش» است. من با پرسیدن سؤال شروع کردم، سپس پرسش‌های من با گذشت زمان بزرگتر و سنگین تر شدند و جنبه های آنها چند برابر شد (...). دنیای ما به کسانی که سوال می پرسند بیشتر از کسانی که داوطلبانه پاسخ می‌دهند، نیاز دارد. به کسانی نیاز دارد که قبل از هر چیزی علامت سوال بگذارند، مهم نیست که چقدر قطعی به نظر می رسد».
به گزارش سایت جشنواره فیلم امّان، اصغر فرهادی یکی از مطرح ترین صداهای سینمای ایران است. او که متولد ۱۷ اردیبهشت ۱۳۵۱ در اصفهان است، از دوران کودکی علاقه خود را به هنر به ویژه سینما نشان داد. او در سال ۱۳۶۷ لیسانس هنرهای نمایشی را از دانشگاه تهران گرفت و پس از آن مدرک کارشناسی ارشد کارگردانی تئاتر را دریافت کرد.
فرهادی فعالیت سینمایی خود را با اولین فیلم بلندش به نام «رقص در غبار» در سال ۲۰۰۳ آغاز کرد. شهرت بین المللی او با چهارمین فیلمش «درباره الی» در سال ۲۰۰۹ که برنده خرس نقره ای بهترین کارگردانی در پنجاه و نهمین جشنواره بین المللی فیلم برلین شد، افزایش یافت. در سال ۲۰۱۱ فیلم «جدایی» ساخته فرهادی در شصت و یکمین جشنواره بین المللی فیلم برلین به نمایش درآمد و برنده خرس طلایی بهترین فیلم شد و اولین فیلم ایرانی برنده این جایزه نام گرفت و در ادامه جایزه گلدن گلوب بهترین فیلم خارجی زبان شد و اولین فیلم ایرانی بود که برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی در هشتاد و چهارمین دوره جوایز اسکار شد. این فیلم همچنین برنده جایزه سزار بهترین فیلم خارجی شد و در مجموع ۸۸ جایزه سینمایی دریافت کرد. در سال ۲۰۱۳، فیلم «گذشته» ساخته این کارگردان برای رقابت برای نخل طلای جشنواره فیلم کن انتخاب شد. سه سال بعد، او با فیلم «فروشنده» به کن بازگشت و جایزه بهترین فیلمنامه کسب کرد و در ادامه این فیلم برای دومین بار برنده جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان شد. در سال ۲۰۱۸، فیلم «همه می‌دانند» به عنوان فیلم افتتاحیه جشنواره کن انتخاب شد و نامزد نخل طلا شد.
فرهادی در سال ۲۰۲۱ برای فیلم «قهرمان» برنده جایزه بزرگ جشنواره فیلم کن شد.
اصغر فرهادی جایگاه سینمای ایران را در صحنه بین‌المللی به میزان قابل توجهی ارتقا داده است. فیلم‌های او به‌خاطر سبک روایی‌شان که به مسائل اجتماعی و اخلاقی از طریق شخصیت‌های چند بُعدی و واقعی می‌پردازد، شهرت دارند. فرهادی از تنش های روزمره و جزئیات پیچیده برای ساختن طرح های دراماتیکی استفاده می کند که مضامینی مانند شرافت، عدالت و روابط انسانی را بررسی می کند. پنجمین جشنواره بین‌المللی فیلم امّان از تاریخ ۳ تا ۱۱ جولای (۱۳ تا ۲۱ تیر) در کشور اردن برگزار می‌شود.

آخر هفته بیستمین حراج تهران برگزار می‌شود
 بیستمین حراج تهران ـ حراج هنر مدرن و معاصر تیرماه ۱۴۰۳ ـ با ارائه ۱۱۶ اثر روز جمعه ـ ۱۵تیر ماه ـ در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار خواهد شد.
بیستمین دوره‌ حراج تهران با عنوان حراج «هنر مدرن و معاصر ایران» بر اساس آنچه کاتالوگ این رویداد نشان می‌دهد، جمعه (۱۵ تیرماه ۱۴۰۳) ساعت ۱۷ در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار خواهد شد.
آثار ارائه‌شده در این دوره از حراج تهران روزهای چهارشنبه و پنجشنبه ـ ۱۳ و ۱۴ تیرماه ـ از ساعت ۱۱:۰۰ الی ۲۱:۰۰ قابل بازدید خواهد بود. اجرای این حراج قرار است به عهده حسین پاکدل باشد.  نام ابوالقاسم سعیدی، قاسم حاجی‌زاده، محمدعلی ترقی‌جاه، فریده لاشایی، صادق ادهم، نصرالله افجه‌ای، خسرو حسن‌زاده، محمود زنده‌رودی، فرهاد مشیری، سیراک ملکونیان، کوروش شیشه‌گران و ... در میان هنرمندانِ این دوره از حراج دیده می‌شود.  اثرِ آیدین آغداشلو با عنوان «پایان یک دوران از مجموعه خاطرات انهدام»، فرهاد مشیری با عنوان «شماره‌های سیاه روی سفید» و اثری بدون عنوان از محمد احصائی به عنوان گران‌ترین آثار این دوره از حراج میان ۱۲ تا ۱۰ میلیارد تومان برآورد قیمت شدند.
مراسم نوزدهمین دوره‌ی حراج تهران با مجموعه‌ای از آثار «کلاسیک و مدرن هنر ایران»، ۶ بهمن‌ماه ۱۴۰۲ در هتل پارسیان آزادی در تهران برگزار شد. این مجموعه‌ آثار در تاریخ ۴ و ۵ بهمن‌ماه به‌ نمایش گذاشته شده بود که در نهایت با رقم فروش ۲۴۱ میلیارد و ۷۲۰ میلیون تومان به کار خود پایان داد. در جریان این حراج ۹۰ اثر کلاسیک و مدرن معاصر به حراج گذاشته شد که گران‌ترین اثر شرکت داده شده به یکی از آثار سهراب سپهری تعلق داشت.

برای سومین بار؛
فیلم استیو مک‌کویین
برای افتتاحیه جشنواره لندن ۲۰۲۴ انتخاب شد
  شصت و هشتمین جشنواره فیلم لندن با یک درام از جنگ جهانی دوم به کارگردانی استیو مک‌کویین کارش را شروع می‌کند.
به گزارش ورایتی، درام «بلیتز» ساخته استیو مک کویین که درامی درباره جنگ جهانی دوم است شصت و هشتمین جشنواره فیلم لندن را افتتاح می‌کند. این فیلم که برای نخستین بار در این رویداد دیده می‌شود، به کارگردانی، تهیه کنندگی و نویسندگی مک‌کویین برنده اسکار و بفتا و متعلق به کمپانی اپل است.
داستان فیلم درباره جورج ۹ ساله با بازی الیوت هفرنان در لندن زمان جنگ است که مادرش ریتا با بازی سیرشا رونان او را برای حفظ جانش به حومه شهر می‌فرستد، اما جورج به لندن بازمی‌گردد و مادر به جست‌وجوی پسر گمشده‌اش می‌پردازد.
هریس دیکینسون، بنجامین کلمنتاین، کتی برک، پل ولر و استفن گراهام دیگر بازیگران این فیلم هستند.
مک‌کویین با «بیوه‌ها» در سال ۲۰۱۸ و «منگرو» در سال ۲۰۲۰ جشنواره لندن را افتتاح کرده بود. این کارگردان که متولد لندن است جایزه سال ۲۰۱۶ جشنواره را در کارنامه دارد. مک کویین فیلمش را فیلمی درباره لندنی‌ها خواند که در تجلیل از این که چگونه ساکنان این شهر حمله‌های سهمگین را تاب آوردند، ساخته شده و گفت هسته اصلی فیلمش داستان خانواده‌ای از طبقه کارگر در زمان جنگ است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه