روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير - شماره 4627

مهمترین فرصت برای آرامش


 فروغ سلامتی  اوقات فراغت به زمانی گفته می‌شود که شخصی از وظایف روزمره خود آزاد شده و به فعالیت‌هایی غیراجباری مشغول می‌شود. در واقع اوقات فراغت زمانی است که شخص بدون اینکه به مسئولیت‌های اجتماعی و کاری خود توجه کند، به کارهایی که برای شخصیت و رضایت خود مفید هستند، می‌پردازد. این فعالیت‌ها شامل ورزش، سفر، خواندن کتاب، تماشای فیلم و سریال، بازی‌های رایانه‌ای، هنر و فرهنگ، دیدار با دوستان و خانواده، آشپزی و سرگرمی‌های دیگر می‌باشند.
در حقیقت اوقات فراغت مهمترین فرصت برای آرامش و تفریح است و می‌تواند به عنوان یک عامل موثر در حفظ سلامت جسمانی و روانی شخص محسوب شود.اوقات فراغت یک فرصت خوب برای استراحت و ایجاد تعادل در زندگی است، اما انجام کارهای مفید و سازنده در این زمان نیز می تواند بسیار مفید باشد.
پرکردن مفید اوقات فراغت دانش آموزان در تابستان به یک معضل برای خانواده ها تبدیل شده است. برخی افراد فکر می کنند فراغت برابر با بیکاری است در حالی که اوقات فراغت از جمله زمان های با ارزش زندگی انسان است. دانش آموزان در ایام فراغت می توانند به کارهایی که علاقه دارند بپردازند و تجربیات خوبی به دست آورند. حتی گاهی همین کارهایی که در اوقات فراغت انجام میدهند سبب می شود که مسیر زندگیشان عوض شود به این صورت که برای مثال دانش آموزی که در تعطیلات تابستان به کلاس نقاشی یا موسیقی می رود و در این عرصه استعداد و علاقه نشان می دهد کلا سرنوشتش عوض می شود و به سمت هنر سوق پیدا می کند.
اوقات فراغت یکی از مهم ترین تایم های زمانی برای دانش آموزان است تا بتوانند در کنار تحمل بار درسی فزاینده ای که دارند، ریکاوری شوند.شاید تعجب کنید وقتی بشنوید اوقات فراغت نه تنها در روایات ما آمده، بلکه در قرآن هم به آن اشاره شده است.«پس چون فراغت یافتی، به طاعت کوش و با اشتیاق به سوی پروردگارت روی آور».
در دعای یازدهم صحیفه سجادیه، امام سجاد (ع) می فرمایند: «[خدایا] اگر فراغت از کاری را برای ما مقدر فرموده ای، آن را فراغتی سالم قرار ده که در آن گناهی به ما نرسد و دل زدگی به ما روی نیاورد تا فرشتگان نویسنده بدی ها، با نامه ای خالی از گناهان ما برگردند و نویسندگان نیکی ها، شادمان از حسناتی که برای ما نگاشته اند، مراجعت کنند».
در مقابل هم، امام علی(ع) می فرمایند: «هوا و هوس، برخاسته از فراغت است».
با دقت در روایات متوجه می شویم اوقات فراغت معانی ای گوناگون و گاه متفاوت و متضاد دارد، اما در یک تقسیم بندی کلی می توان اوقات فراغت را به دو دسته کلی تقسیم کرد: اوقات فراغت خوب و اوقات فراغت بد.
امام سجاد (ع) از خداوند فراغتی را می خواهد که در آن گناهی به ما نرسد (از ما سر نزند) دل زدگی به ما روی نیاورد و فرشتگان نویسنده بدی ها، با نامه ای خالی از گناهان ما برگردند و نویسندگان نیکی ها شادمان از حسناتی که برای ما نگاشته اند، مراجعت کنند، یعنی فراغتی که در آن، ما با شور و نشاط مشغول انجام کارهای خیر باشیم که در آن رضای خدا نهفته است.
ایشان در جای دیگری می فرمایند: «... فراغتی که با پاک دامنی همراه باشد، روزی ام فرما». یعنی فراغتی که سبب سر زدن کارهای ناشایست نشود.
ویژگی اوقات فراغت خوب، این است که به بطالت و کسالت نگذرد، چون بطالت و کسالت همان گونه که در روایات بعدی اشاره می کنیم، سبب دست زدن به کارهای زشت می شود و دوم این که اوقاتی است که ما فرصت داشته باشیم بیشتر کارهای خوب و خداپسندانه انجام دهیم.
امیرالمؤمنین(ع) می فرمایند: «سزاوار است انسان ساعت و لحظاتی را برای خود داشته باشد که هیچ بازدارنده ای، او را از آن لحظه ها باز ندارد».بنابراین، وقتی اوقات فراغت خوب است که انسان فارغ از کارهای همیشگی و درس و مشق، بتواند به خودش برسد و نقاط ضعفش را برطرف و توانایی های خود را برای انجام کارهای نیک تقویت کند.
اوقات فراغتی که با بیکاری، بطالت، بی برنامگی می گذرد، اوقات فراغت بد و ناپسندی است. امام علی (ع) می فرمایند: «پیوسته بیکار بودن سبب فساد و تباهی است». فراغتی که مورد نکوهش قرار گرفته، در واقع این نوع فراغت است.

 

افزایش دما
و «ازن» در تهران
  اداره کل هواشناسی استان تهران از افزایش دما و آلاینده ازن از امروز (۱۳ تیرماه) و آغاز بارش‌های رگباری از جمعه (۱۵ تیرماه) خبر داد.
براساس تحلیل الگوهای همدیدی و بررسی نقشه‌های پیش‌یابی وضعیت جوی استان تهران برای امروز (۱۲ تیرماه) در برخی مناطق به‌ویژه نیمه شمالی و ارتفاعات گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید لحظه‌ای، در نواحی مستعد بارش تگرگ و در پاره‌ای نقاط به‌ویژه جنوب و غرب استان گاهی وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک مورد انتظار است.
همچنین از امروز تا روز جمعه (۱۳ تا ۱۵ تیرماه ) جوی نسبتا آرام به همراه روند افزایشی دما و افزایش نسبی بعضی آلاینده‌های جوی مانند ازن و از بعد از ظهر جمعه بروز ناپایداری‌های جوی و بارش‌های رگباری باران به همراه رعد و برق و وزش باد در نیمه شمالی بویژه ارتفاعات استان پیش‌بینی می‌شود.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۹ درجه سانتیگراد گرم‌ترین ایستگاه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.
آسمان تهران امروز (۱۳ تیرماه) کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد، در بعضی ساعت‌ها افزایش باد با حداقل دمای ۲۴ و حداکثر دمای ۳۵ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه (۱۴ تیرماه) کمی ابری، گاهی افزایش ابر و وزش باد با حداقل دمای ۳۷ و حداکثر دمای ۲۵ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه