روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ چهارشنبه ۱۳ تير - شماره 4627

همکاری دو سازمان محیط زیست و منابع طبیعی برای نجات یوزها و تعیین محدوده زیستگاه


  معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی گفت: همکاری‌هایی در زمینه مدیریت و حفاظت از زیستگاه یوزپلنگ آسیایی با سازمان محیط زیست کرده‌ایم.
یوزپلنگ‌ آسیایی یکی از گونه‌هایی است که خطر انقراض آن را به‌شدت تهدید می‌کند، به‌گونه‌ای که حدود ۲۵ فرد از آن باقی مانده است این در حالیست که یوز حتی در ذخیره‌گاه زیست‌کرهٔ توران به عنوان یکی از مهم‌ترین زیستگاه این گونه با خطراتی دست و پنجه نرم می‌کند. یکی ازتهدیدهای جدی یوزپلنگ آسیایی در این منطقه حضور تعداد زیادی دام و شتر است بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست تلاش کرد با دستگاه‌های مسوول مانند سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری رایزنی‌هایی را انجام دهد.
حسن وحید درباره همکاری‌های سازمان منابع طبیعی با سازمان حفاظت محیط زیست برای نجات یوز اظهارکرد: محدوده پارک‌های ملی در اختیار سازمان حفاظت محیط زیست است ولی برای حفاظت از یوز در خارج از این عرصه‌ها همانند گذشته آماده هرگونه همکاری با این سازمان هستیم.
وی ادامه داد: سال گذشته با سازمان حفاظت محیط زیست توافق کردیم که این سازمان حفاظت مشارکتی را با رعایت شروطی مانند توجه به حقوق بهره‌برداران و سهامداران در محدوده زیستگاه یوز انجام دهد چون بر اساس قانون اگر ضوابط زیست‌محیطی باعث سلب حقوق پایه اشخاص شود، دستگاه مسوول یعنی سازمان حفاظت محیط زیست باید نسبت به رعایت یا اعاده حقوق قانونی آن‌ها اقدام کند.
معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان منابع طبیعی اضافه کرد: تعیین مساحت محدوده برای حفاظت را نیز به عهده سازمان محیط زیست گذاشتیم.
وی درباره نگرانی‌های سازمان حفاظت محیط زیست نسبت به ورود دام‌هایی مانند شتر به عرصه‌های حفاظت شده یوزپلنگ گفت: قرار شده است ادارات کل منابع طبیعی و محیط زیست سمنان مسایل موجود را بررسی کنند.
وحید در پایان تاکید کرد: مدیریت دام موضوعی است که سازمان امور عشایری متولی آن است البته ما هم به آن‌ها کمک می‌کنیم ولی بیشتر حفاظت از یوز سوی سازمان محیط زیست انجام می‌شده است. در زمینه مدیریت شتر اعلام کردیم برای همکاری به منظور اجرای طرح‌های جایگزین مانند تخصیص عرصه برای برای دامداری صنعتی و پرورش شتر آماده هستیم.

معاون درمان وزارت بهداشت مطرح کرد؛
بیش از ۱۵۰ هزار پزشک در ایران
  معاون درمان وزارت بهداشت با تاکید بر تاثیر نیروی انسانی توانمند در ارتقا و پیشرفت حوزه سلامت، به حضور بیش از ۱۵۰ هزار پزشک در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر پیچیده‌ترین جراحی‌ها در ایران قابل انجام است.
دکتر سعید کریمی، در بیست و نهمین نشست کشورهای عضو گروه ۵، با محوریت «خدمات بین‌المللی سلامت»، با تاکید بر تاثیر نیروی انسانی توانمند در ارتقا و پیشرفت حوزه سلامت، گفت: جمعیت کشورهای عضو گروه ۵ بیش از ۳۰۰ تا ۴۰۰ میلیون نفر برآورد می‌شود که اشتراکات فرهنگی و مذهبی بسیاری دارند؛ در این جمعیت بزرگ، دانشمندان، نخبگان، پزشکان متخصص و فوق تخصص و نیروهای ماهر و توانمندی وجود دارد که با هماهنگی و هم‌افزایی بیشتر بین کشورها، زمینه ارتقای سطح بهداشت و درمان در کشورهای عضو را فراهم می‌کنند.
وی افزود: در حال حاضر پیچیده‌ترین جراحی‌ها در ایران قابل انجام است؛ بیش از ۱۵۰ هزار پزشک در کشور داریم که ۶۰ هزار نفرشان متخصص و فوق تخصص هستند.
کریمی خاطرنشان کرد: در سال های ابتدایی پیروزی انقلاب، امید به زندگی ۵۷ سال بود و اکنون به ۷۸ سال رسیده، یعنی در این بازه زمانی، امید به زندگی در ایران حدودا ۲۰ سال افزایش یافته است. به منظور افزایش امید به زندگی نیز باید بر روی شاخص‌های بهداشت و درمان در هر کشوری تمرکز شود؛ چراکه بهبود شاخص‌های بهداشتی و درمانی منجر به افزایش امید به زندگی خواهد شد.
بنابر اعلام وزارت بهداشت، معاون درمان وزارت بهداشت در پایان بر شناخت توانمندی‌ها و ظرفیت‌های سایر کشورها به منظور گسترش همکاری‌های دو یا چند جانبه، تاکید کرد.

مدیرعامل آتش‌نشانی تهران:
بازار تهران نباید این وضعیت ایمنی را داشته باشد
 مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران با بیان اینکه همه دستگاه‌های مسئول باید به سهم خودشان کمک کنند که ما از این بحران ناایمنی عبور کنیم، گفت: بعد از صدسال، بازار تهران و سایر مراکز شلوغ نباید این وضعیت ایمنی را داشته باشند.
قدرت الله محمدی در دومین روز از ششمین همایش آتش‌نشانی و ایمنی شهری که در هتل المپیک برگزار شد، گفت: ما ۱۳۸ ایستگاه آتش‌نشانی در تهران داریم که در هیچ پایتختی در دنیا انقدر ایستگاه وجود ندارد. در تهران بافت فرسوده و ناایمنی ها زیاد است و ما مجبوریم ایستگاه جدید بسازیم.
وی افزود: خود ایمنی و ارتقاء فرهنگی برای ما بسیار مهم است و باید اجرا شود زیرا باعث می‌شود خود افراد بیشتر مراقب باشند و کمتر حوادثی رخ دهد که کشته داشته باشد.
مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: آتش نشانان ما تنها افرادی هستند که همه آرزو می‌کنند که در کل شیفت هایشان خواب باشند و هیچ حادثه‌ای رخ ندهد. اما متاسفانه ما ۶۰هزار ماموریت در سال در کشور داریم که این رقم در تهران حدود ۲۰۰ ماموریت روزانه است.
محمدی گفت: همه دستگاه‌های مسئول باید به سهم خودشان کمک کنند که ما از این بحران ناایمنی عبور کنیم. بعد از صدسال، بازار تهران و سایر مراکز شلوغ نباید این وضعیت ایمنی را داشته باشند.
وی با اشاره به توان کشورمان در تولیدات حوزه ایمنی گفت: در حال حاضر شاهدیم که جهش عظیمی در بخش تولیدات ساختمانی در حوزه آتش نشانی رخ داده و ۸۰ درصد نیازمندی‌های حوزه ایمنی ساختمان، تولید داخل است. یک زمانی ما لیستی از شرکت‌های خارجی و کالاهای وارداتی داشتیم اما امروزه افتخار می‌کنیم که بیشتر این محصولات توسط شرکت‌های دانش بنیان تولید می‌شوند.
مدیر عامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران ادامه داد: این اتفاقات در عرض سه چهار سال رخ داد و عملی بود که خداروشکر  باعث می شود هم اشتغال زایی داشته باشیم و هم از کشور ارزی خارج نشود، بنابراین باید از این شرکت ها بیشتر حمایت کرد.
وی اظهار کرد: بخش بین المللی همایش برای اولین بار فعال شد و  از کشورهای ترکیه و عراق و... و. در این همایش حضور دارند و ما می خواهیم با هم اطلاعات خود را تبادل کنیم.
محمدی گفت: بزرگترین مرکز آموزش ایمنی در خاورمیانه را ما در ایران و تهران داریم و دانشجوها توسط بهترین اساتید آموزش می‌بینند. بیش از ۲۰۰ مقاله عالی توسط این افراد نوشته شده که قرار نیست تنها بایگانی شوند و از آنها در برنامه ها استفاده می‌کنیم. اشتغال این افراد نیز تضمین شده است و هر کس در این رشته‌های ایمنی تحصیل کند، قطعا بیکار نمی ماند.
بهروز عسگریان، دبیر علمی ششمین همایش آتش‌نشانی و ایمنی شهری نیز گفت: ما در  شش محور مدیریت در عملیات، ارتقاء فرهنگ ایمنی، مهندسی ایمنی، آینده نگری، فناوری نوین و مهندسی حریق این همایش را طراحی و اجرا کردیم. اشتراک دانش و تجربیات، ترویج تحقیقات و پژوهش، آگاهی افزایی تحقیقات، فرصت ایجاد ارتباط، تعامل یا صنعت وارتقا ایمنی از جمله اهداف ششمین همایش آتش‌نشانی و ایمنی شهری بود.
وی افزود: در مجموع ۴۰ شرکت فعال ایمنی شهری و آتش‌نشانی دانش‌بنیان و داخلی در نمایشگاه امسال شرکت دارند و محصولات خود را عرضه کردند.
عسگریان گفت: ۲۴۰ مقاله به دبیرخانه همایش ارسال  شد، همچنین ۱۶۵ پوستر و ارائه شفاهی نیز ارائه شد که از مقالات برتر تقدیر خواهد شد.
وی با اشاره به برگزاری کارگاه های علمی افزود: ۱۹ کارگاه آموزشی برای علاقه مندان اجرا شد که مهارت های مختلفی مانند اطفای حریق، مدیریت بحران، اصول ایمنی ساختمان ها و را آموزش می دهند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه