روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۲ تير - شماره 4626

براساس آمارهای بانک مرکزی؛

پرداخت تسهیلات در دولت سیزدهم افزایش یافت


 براساس آمارهای بانک مرکزی، تسهیلات پرداختی در دولت سیزدهم در حوزه‌های مختلف همچون سهم خانوار از تسهیلات پرداختی، تسهیلات ازدواج و فزرندآوری، رشد چشمگیری را تجربه کرده است.
به گزارش کائنات، تسهیلات پرداخت شده توسط بانک مرکزی در دولت سیزدهم نسبت به آغاز دولت در سال ۱۴۰۰ رشد در همه حوزه‌های پرداخت تسهیلات را نشان می‌دهد.
بر اساس آمارهای بانک مرکزی، سهم سرمایه در گردش از کل تسهیلات پرداختی در سال ۱۳۹۹ حدود ۶۱.۴ درصد گزارش شده که در سال ۱۴۰۲ به ۶۲.۴ درصد رسیده است. همچنین در ابتدای دولت سیزدهم (سال ۱۴۰۰) سهم خانوارها از تسهیلات پرداخت شده در شبکه بانکی حدود ۱۳.۳ درصد گزارش شده که در پایان سال ۱۴۰۲ با پنج درصد رشد به ۱۸.۳ درصد رسیده است.
علاوه بر این، کل تسهیلات پرداخت شده شبکه بانکی کشور طی دو ماهه نخست سال ١٤٠٣معادل هفت هزار و ۲۱۹ هزار میلیارد ریال بوده است که نسبت به رقم دوره مشابه سال قبل به میزان ۳۶.۲ درصد افزایش داشته است. از کل تسهیلات پرداختی، ۷۹.۳ درصد به صاحبان کسب و کار و ۲۰.۷ درصد به مصرف کننده نهایی تعلق داشته است. براساس گزارش بانک مرکزی، تسهیلات قرض الحسنه ازدواج پرداخت شده در سال ۱۴۰۰ از ۸۰ همت به ۱۴۷.۵ همت در پایان سال ۱۴۰۲ رسید که رشد نزدیک به دو برابری را نشان می‌دهد. همچنین، تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری پرداخت شده در سال ۱۴۰۲ به ۴۶ همت (هزار میلیارد تومان) رسید و این در حالی است که طبق اعلام بانک مرکزی، این تسهیلات در سال ۱۴۰۰ تنها حدود ۰.۳ همت بود. بر اساس آمار بانک مرکزی، ارزش تسهیلات پرداخت شده به شرکت‌های دانش بنیان در سال ۱۴۰۰ حدود ۶۶.۹ همت بود که تعداد ۱۳۶۲ شرکت دانش بنیان را تحت پوشش خود قرار داد که بعد از گذشت دو سال، ارزش تسهیلات پرداخت شده در سال ۱۴۰۲ به ۲۶۹ همت رسید که دو هزار و ۹۳۶ شرکت را تحت پوشش قرار داد و نسبت مدت مشابه سال قبل از آن نیز ۵۲ درصد رشد را تجربه کرد.
تسهیلات قرض‌الحسنه پرداخت شده برای اشتغال از ۶.۱ همت در سال ۱۴۰۰ به ۵۷.۴ همت در سال ۱۴۰۲ رسید. همچنین تسهیلات قرض‌الحسنه پرداختی برای اشتغال از ۰.۲ همت در سال ۱۴۰۰ به ۲.۷ همت در سال ۱۴۰۲ رسیده است.

بهبود تراز عملیاتی وپاسار
با شناسایی درآمدهای فصلی
 بانک پاسارگاد در خرداد مجموعا ۱۱.۷ همت درآمد خدمات بانکداری و ۹ همت هزینه تجهیز منابع گزارش کرد که موجب شناسایی سود ناخالص ۲.۷ همتی برای بانک گردید. در مقایسه سود این ماه با خرداد سال گذشته و ماه قبل، عدد آن به ترتیب ۵۳درصد کاهش و ۸۵درصد رشد داشته است.
به گزارش کائنات، بررسی صورت های مالی منتشر شده بانک پاسارگاد نشان می دهد؛ وپاسار معمولا در انتهای هر فصل درآمد تسهیلات مرابحه بالایی شناسایی می‌کند و موجب بهبود ترازها در انتهای هر فصل می‌شود؛ این وضعیت در ماه جاری نیز صادق بوده و رشد سودآوری بانک عمدتا از این محل حاصل شده است. به طوری که ترازعملیاتی بانک با ۹۸درصد رشد نسبت به ماه قبل به ۲.۵ همت رسیده است ولی با این حال در مقایسه با خرداد سال قبل تراز عملیاتی بانک وضعیت خوبی نداشته و کاهش ۵۵ درصدی داشته است. وپاسار در بازه سه ماهه از ابتدای سال مجموعا به سود ناخالص ۵.۸ همتی دست یافته که ۲۷درصد کمتر از دوره مشابه سال گذشته بوده است. انتظار می‌رود در صورت ادامه‌دار بودن کاهش نرخ بهره و همچنین با تسویه مطالبات بانک، در ادامه ماه‌های سال با بهبود بیشتری در وضعیت عملکردی همراه باشیم.  

نسخه جدید متابانک موسسه اعتباری ملل
با خدمات متمایز منتشر شد
  در راستای توسعه بانکداری الکترونیک و ارائه خدمات مطلوب به مشتریان،نسخه جدید متابانک منتشر شد. به گزارش کائنات، این موسسه، با هدف ارائه خدمات غیرحضوری به مشتریان نسخه جدید متابانک را به مشتریان گرامی ارائه می نماید.
*خدمات قابل ارائه در نسخه جدید متابانک بدین شرح می‌باشد:
گردش حساب -احرازهویت مشتریان ملل- تکمیل پروفایل (عکس پروفایل و لیست حساب‌ها)- کارت به کارت- تغییر رمز اول- فراموشی رمز کارت- پایا –ساتنا- فعال سازی کارت- درخواست صدور مجدد کارت- تغییرات نهایی درخواستی تسهیلات- اطلاع رسانی نوع هر حساب در زمان افتتاح
این گزارش می‌افزاید:مردم عزیز می‌توانند با نصب متابانک نسبت به افتتاح حساب غیرحضوری اقدام و از انواع خدمات متنوع آن بهره‌مند شوند. گفتنی است که با نصب متابانک و افتتاح حساب نیکان نوین،کارت بانکی به آدرس اعلامی ارسال می‌گردد. مشتریان محترم پس از فعال نمودن کارت بانکی، می‌توانند وام قرض الحسنه حداکثر500میلیون ریال و بر اساس میانگین موجودی و بدون ضامن دریافت نمایند.  موسسه اعتباری ملل به منظور قدردانی از دارندگان حساب در متابانک درمرحله اول تعداد ۱۰ دستگاه موتور سیکلت طرح کلیک به قید قرعه اهدا می‌نماید. قرعه کشی ۱۰ دستگاه موتور سیکلت در روز ۱۴ تیر ماه برگزار می‌گردد.

دومین عرضه بلوک 1.87 درصدی
سهام هپکو از سوی بانک صادرات
  بانک صادرات برای دومین بار درصدد خروج از ترکیب سهامداری شرکت هپکو با عرضه بلوک ۱.۸۷ درصدی سهام برآمده است.
به گزارش کائنات، بانک صادرات برای دومین بار در نظر دارد بلوک 1.87 درصدی سهام هپکو را بطور عمده و نقد یا شرایطی در تابلو زرد بازار پایه به فرش برساند تا در صورت انجام از ترکیب سهامداری آن خارج شود. بر اساس این گزارش، مقرر شده بیش از 396.8 میلیون سهم «تپکو» چهارشنبه 27 تیر از طریق کارگزاری بانک صادرات عرضه شود. در این واگذاری قیمت پایه هر سهم 570 تومان و به ارزش معامله 226.2 میلیارد تومان و با سپرده حضور در رقابت 22.6 میلیارد تومانی تعیین شده است. این بلوک مرداد سال گذشته با همین شرایط و قیمت پایه عرضه شده بود. خریدار یا خریداران در صورت تمایل به خرید نقدی موظفند کل مبلغ معامله را حداکثر طی 2 روز کاری از تاریخ معامله پرداخت کنند. خریدار درصورت تمایل به خرید شرایطی باید حداکثر طی 14 روز کاری پس از انجام معامله 40 درصد ارزش کل معامله را نقدی و الباقی 60 درصد ارزش معامله را در قالب 8 قسط مساوی با فواصل سه ماهه با نرخ سود سالانه 23 درصدپرداخت کند که تاریخ اولین قسط ،سه ماه پس از قطعی شدن معامله در فرابورس است.

مدیرعامل جدید بیمه رازی معرفی شد
  علیرضا حجتی به عنوان مدیرعامل شرکت بیمه رازی معرفی شد. علیرضا حجتی طی حکمی از سوی اعضای هیئت مدیره شرکت بیمه رازی و با تائید بیمه مرکزی به عنوان مدیرعامل شرکت بیمه رازی، انتخاب شد.
براساس این گزارش، علیرضا حجتی که دکترای کسب و کار و ارشد مدیریت بازرگانی گرایش بیمه دارد، تا کنون به عنوان عضو هیات مدیره موظف و دبیر حاکمیت شرکتی بیمه کارآفرین، معاون مدیر عامل بیمه کارآفرین ، معاون مدیر عامل بیمه دی در فروش و توسعه بازار، مدیر امور نمایندگان و کارگزاران بیمه آسیا ، عضو هیئت مدیره شرکت توسعه وعمران صنعت بیمه مرکزی به فعالیت پرداخت است. به گزارش کائنات، شرکت بیمه رازی بر اساس قانون تأسیس مؤسسات بیمه غیر دولتی مصوب مجلس شورای اسلامی و مجوز شماره ٥١٩٤ مورخ ١٣٨٢/٠٢/٢٨ بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران، با هدف توسعه فرهنگ بیمه، ارتقاء کیفیت خدمات بیمه‌ای و گسترش فضای رقابتی در صنعت بیمه فعالیت خود را به عنوان اولین شرکت بیمه خصوصی در ایران، از اوایل سال ١٣٨٢ با سرمایه ١٤٠،٠٠٠ میلیون ریال آغاز نمود که در سال ١٤٠٠ و با افزایش ٧٠٠ درصدی جزو ٥ شرکت اول صنعت بیمه در میزان سرمایه قرار گرفت و سرمایه شرکت به حدود ٢٠ هزار میلیارد رسید. بیمه رازی در سال ١٤٠٠ علاوه بر کسب و حفظ رتبه توانگری یک صنعت بیمه برای سه سال متوالی، تولید حق بیمه بیش از ٣٨,٦٠٠ میلیارد ریالی در سال ١٤٠١، اخذ مجوز قبولی اتکائی بعد از ١٨ سال و افزایش ٤ برابری ظرفیت نگهداری ریسک و ضمن دارا بودن بیش از ٦ هزار مرکز درمانی طرف قرارداد بر خط در تمامی شهرهای کشور و ارائه خدمات به شش وزارتخانه و سازمان بزرگ، با راه اندازی مرکز ارتباط با مشتریان ٢٤ ساعته با شماره تماس ٨٢٨٧-٠٢١ و ٤٧ شعبه در کلیه مراکز استانها و کلانشهرها در حال حاضر بیش از ١٠ هزار بیمه گذار حقوقی و یک میلیون بیمه گذار حقیقی را تحت پوشش خدمات خود قرار داده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه