روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير - شماره 4625

آغاز تبلیغات تلویزیونی جلیلی و پزشکیان از امروز؛

اولین مناظره در راه است

مفتاح: مناظره‌های نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جدی‌تر برگزار خواهد شد

  تبلیغات دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در دور دوم، از امروز ـ ۱۱ تیرماه ـ با برگزاری یک مناظره در تلویزیون کلید می‌خورد.
برنامه‌های تبلیغاتی نامزدهای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در صداوسیما از دوشنبه ـ ۱۱ تیرماه ـ آغاز می‌شود.
مناظره اول با حضور نامزدهای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه الی ۲۳ و ۳۰ دقیقه روی آنتن شبکه یک سیما می‌رود.
سه شنبه، ۱۲ تیر ماه نیز مناظره دوم با حضور نامزدهای مرحله دوم چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، از ساعت ۲۱ و ۳۰ دقیقه الی ۲۳ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.
همچنین روز سه‌شنبه پیش از آغاز مناظره دوم، پخش مستند نامزد ۲، از ساعت ۱۹ الی۱۹ و ۳۰ دقیقه و پخش مستند نامزد ۱ ، از ساعت ۲۰ الی۲۰ و ۳۰ دقیقه روی آنتن می روند. چهارشنبه ۱۳ تیر نیز نطق نامزد ۱ به صورت زنده از ساعت ۱۹ الی ۱۹ و ۳۰ دقیقه روی آنتن خواهد رفت. همچنین نطق نامزد ۲ نیز زنده از ساعت ۲۰ الی ۲۰ و ۳۰ دقیقه پخش می‌شود.
* مناظره‌های نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جدی‌تر برگزار خواهد شد
دبیر ستاد انتخابات صداوسیما تاکید کرد: مناظره‌های نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری جدی‌تر برگزار خواهد شد. محمد صالح مفتاح، دبیر ستاد انتخابات صداوسیما در ویژه‌برنامه انتخاباتی «زمانه» گفت: اگر بخواهیم درباره مناظره‌ها دقیق‌تر شویم، تلاش ما این است که فرصت‌ها را کوتاه‌تر و سوالات را مستقیم‌تر کنیم تا مردم بتوانند مقایسه بهتری داشته باشند و در فرصتی کوتاه از نامزدها بشنوند.  وی افزود: در مناظرات قبلی ۶ نامزد باید توضیحاتی می‌دادند و بعد دوباره نوبت فرد می‌رسید، اما مخاطبان مباحث و موضوعات را فراموش می‌کردند، اما در مناظره‌های دونفره نامزدها روبه‌روی هم قرار می‌گیرند و درخصوص یک موضوع با هم صحبت می‌کنند و به سوالات پاسخ می‌دهند و امکان مقایسه‌ای دو نامزد فراهم می‌شود و مردم می‌فهمند هرکدام از این نامزدها به چه سوالی، چه جوابی داده است.
محمد صالح مفتاح با بیان اینکه زمان مناظره‌های نامزدها در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری حداکثر دو ساعت خواهد بود، تصریح کرد: بخش پرسش و پاسخ نامزدها حداکثر ۹۰ دقیقه خواهد بود و از نامزدها ۱۰ سوال پرسیده می‌شود. مفتاح افزود: ما از متن سخنرانی نامزدها می‌خواهیم بگذریم و آنها صریح به سوالات پاسخ دهند. خیلی از نامزدها در مناظره‌های قبلی به سوالات پاسخ نمی‌دادند و از آن عبور می‌کردند.
دبیر ستاد انتخابات صداوسیما ادامه داد: در مناظره‌های دور دوم انتخابات، به خاطر رو در رو بودن نامزدها وضعیت کاملا روشن و اگر کسی به سوالی پاسخ ندهد، خیلی واضح است.
وی تاکید کرد: ما نگاهمان این است که در مناظره‌ها وزن نامزدها و ایده‌های آنها مشخص شود، اینکه هرکدام درعرصه‌های مختلف برای کشور چه ایده‌ای دارند.
* مجری مناظره‌های رودررو چه کسی است؟
با توجه به حساست مناظره‌های پیش‌روی دو نامزد انتخابات ریاست جمهوری در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه ـ ۱۱ و ۱۲ تیرماه ـ این احتمال می‌رود که صداوسیما مجری کارشناس دیگری را برای اجرا معرفی کند.
با کشیده شدن چهاردهمین انتخابات ریاست جمهوری به دور دوم، صداوسیما پس از گذشت ۱۵ سال، بار دیگر تولید و پخش مناظره‌های دونفره را در دستور کار دارد؛ مناظره‌هایی که حالا به لحاظ تاثیرگذاری در انتخاب فرد نهایی، از حساسیت بالاتری برخوردار است و از این‌رو انتظار می‌رود فردی متفاوت از مجری مناظره‌های ابتدایی کار را به دست بگیرد.
اجرای مناظره‌ها در دور اول را مهدی خسروی ـ گوینده خبر ـ بر عهده داشت که توانست از رضایت نسبی در کارش برخوردار باشد. با این همه با توجه به حساسیت موضوع و همچنین نزدیک شدنِ یکی از دو نامزد انتخابی به جایگاه رییس قوه مجریه، می‌توان این پیش‌بینی را داشت که یکی از مدیران ارشد صداوسیما که توانایی اداره مناظره‌ هم دارد، اجرای این برنامه حساس را به دست بگیرد. دبیر ستاد انتخابات رسانه ملی در پاسخ به اینکه آیا مجری مناظره‌ها تغییر می‌کند؟ این تغییر مجری را محتمل دانسته و در عین حال تاکید کرده است که هنوز مجری مشخص نشده است.
سازمان صداوسیما تاکنون برای چندین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری از ساختار برنامه‌سازی مناظره بهره جسته و امسال نیز مناظرات را که از مهم‌ترین و پرمخاطب‌ترین برنامه‌های تبلیغاتی رادیویی و تلویزیونی نامزدها به‌شمار می‌رود، با تغییراتی در ساختار و طراحی سؤالات و با اجرای مهدی خسروی پخش کرد.
آخرین مناظره‌های رودرو و دو نفره نامزدها در تلویزیون به اواخر دهه ۸۰ برمی‌گردد که در آن زمان رضا پورحسین، از مدیران وقت تلویزیون توسط سید عزت الله ضرغامی ماموریت یافت که به عنوان مجری مناظره‌ها حاضر شود. او که در جریان مناظره‌های کاندیداهای انتخابات سال ۸۸ به چهره شناخته‌شده‌ای برای همه مردم تبدیل شد، از اجرای مجدد این مناظره‌ها در انتخابات دوره‌های بعد از ۸۸ هم استقبال کرده بود.
پورحسین درباره‌ی شاخصه‌ی اجرای موفق در مناظره این چنین گفته ‌بود: «بهترین نقش مجری مناظره، هماهنگ و هدایت کردن بحث به سوی موضوع اصلی مناظره است. البته این مسئولیت بسیار حساس و دقیق است. مجری نباید برای هدایت بحث، روند پرشتاب مناظره را کاهش دهد و بهتر است نقش ناظر را ایفا کند و خود را طرف بحث دو دیدگاه شرکت‌کننده قرار ندهد.»

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه