روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ دوشنبه ۱۱ تير - شماره 4625

بهبود عملیات وتجارت با وصول مطالبات


 بانک تجارت پس از دو ماه نا امید کننده که از ابتدای سال رقم زد، در خرداد عملکرد خوبی داشت و توانست از محل خدمات بانکداری خود به سود ناخالص 2.9 همتی دست یابد که 22% بهتر از خرداد سال قبل و 115% بیشتر از ماه قبل است.
به گزارش کائنات، بانک تجارت پس از دو ماه نا امید کننده که از ابتدای سال رقم زد، در خرداد عملکرد خوبی داشت و توانست از محل خدمات بانکداری خود به سود ناخالص 2.9 همتی دست یابد که 22% بهتر از خرداد سال قبل و 115% بیشتر از ماه قبل است.
تراز عملیاتی بانک که در دو ماه ابتدایی سال در محدوده زیان 260 میلیارد تومانی قرارداشت، در خرداد با سود 2 همتی مواجه شد؛ به طوری که تراز این ماه نسبت به خرداد سال گذشته رشد 14 درصدی را تجربه کرد. علت اصلی این رشد مربوط به افزایش 1.58 همت درآمد سایر تسهیلات بانک بوده است.
حجم سپرده‌های بانک در این ماه به میزان 2 درصد و عمدتا از محل سپرده‌های قرض‌الحسنه ریالی  رشد داشت. بدین سبب حجم سپرده‌های غیرهزینه‌زا بانک به 39% رسید. لازم به ذکر است که این نسبت در خرداد 1402 برابر با 41% بود و به واسطه رشد نرخ بهره در بازار و افزایش هزینه نگهداری پول، با تبدیل به شبه پول همراه شده است. مجموع سودناخالص حاصل ازخدمات بانکداری وتجارت در سه ماهه ابتدای سال برابر با 4.5 همت گزارش شده که در مقایسه با دوره مشابه سال گذشته نشان از افت 42 درصدی دارد، ولی با وصول مطالبات صورت گرفته و بهبود عملیات بانک، انتظار رشد درآمدی و کاهش هزینه‌هایی نظیر تامین مالی را خواهیم داشت که به طبع می‌تواند رشد سودآوردی مطلوبی را عاید سهامداران بانک نماید.
 
پرداخت الکترونيک پاسارگاد
در خرداد ماه چقدر درآمد داشت؟
 شرکت پرداخت الکترونيک پاسارگاد در ششمین ماه سال مالی خود 465 میلیارد تومان درآمد عملیاتی گزارش کرده است که 3 درصد بیش از اردیبهشت بوده و تقریباً برابر با متوسط ماههای گذشته است.
به گزارش کائنات، پی پاد در این ماه درآمد 295 میلیارد تومانی فروش پین و اعتبار شناسایی کرده که 2 درصد کمتر از ماه قبل است. اما در اقلامی که سودآوری اصلی را برای شرکت دارند، درآمد کارمزد تراکنش با 3 درصد افزایش نسبت به اردیبهشت ماه به 79 میلیارد تومان رسیده و درآمد پشتیبانی پایانه های فروش 80 میلیارد تومان گزارش شده که 16 درصد بیش از ماه قبل است. مجموع درآمد شش ماهۀ شرکت به 2825 میلیارد تومان می رسد که نسبت به دورۀ مشابه سال مالی قبل 27 درصد رشد نشان می دهد. سال مالی شرکت منتهی به آذر ماه است.

جهش درآمدی در شرکت به پرداخت ملت
 شرکت  به پرداخت ملت در ششمین ماه سال نالی خود با تغییر رویکر شناسایی درآمدها با جهش درآمدی مواجه شد. به گزارش کائنات، شرکت به پرداخت ملت (با نماد پرداخت) در ششمین ماه سال مالی خود(سال مالی منتهی به آذر ماه است) ۸۸۵ میلیارد تومان درآمد عملیاتی گزارش کرده است که نسبت به سقف درآمدی قبلی که در اسفند سال گذشته رخ داد، رشد محسوس ۷۳ درصدی داشته است. همچنین درآمد این ماه به نسبت ماه قبل با رشد ۷۹ درصدی همراه شده است.
رشد درآمدی فوق مربوط به شناسایی ۴۱۸ میلیارد تومان درآمد از محل قراردادهای بانک ملت است و علت این رشد درآمدی در یادداشت‌های توضیحی گزارش ماهانه، تغییر رویکرد درآمدها مبتنی بر پرپوزال ارائه شده به بانک ملت عنوان شده است و به گفته شرکت قراردادهای مربوطه در جریان مبادله می باشد که به محض تایید اطلاع رسانی خواهد شد.
مجموع درآمد شش ماهۀ شرکت به 3،156 میلیارد تومان می رسد که نسبت به دورۀ مشابه سال مالی قبل 68 درصد رشد نشان می دهد.

اهدای 10 دستگاه موتور سیکلت
در قرعه کشی متابانک موسسه ملل
 موسسه اعتباری ملل در نظر دارد ۱۰ دستگاه موتور سیکلت با قید قرعه از طریق سامانه متابانک اهدا کند. به گزارش کائنات، این موسسه با اجرای کمپین (با کارتت استارت بزن) در نظر دارد به مشتریان محترم ۱۰ دستگاه موتور سیکلت با قرعه کشی اهدا نماید.
 این گزارش می افزاید:متقاضیان محترم برای شرکت در قرعه کشی ۱۰ دستگاه موتورسیکلت می‌بایست از طریق متابانک به آدرس http://melalbank.ir/metaBankLanding نسبت به افتتاح حساب غیرحضوری اقدام نمایند. لازم به ذکر است پس از نصب متابانک و افتتاح حساب قرض الحسنه نیکان نوین طی هفت روز کارت بانکی به آدرس اعلام شده ارسال خواهد شد. عزیزانی که از طریق متابانک نسبت به افتتاح حساب قرض‌الحسنه نیکان نوین اقدام وکارت خود را فعال نمایند می‌توانند در قرعه کشی ۱۰ دستگاه موتور سیکلت طرح کلیک شرکت نمایند.
 همچنین به افتتاح کنندگان حساب قرض الحسنه نیکان نوین بر اساس میانگین حساب وام قرض الحسنه حداکثر به مبلغ ۵۰۰ میلیون ریال بدون ضامن پرداخت می‌گردد. قرعه کشی ۱۰ دستگاه موتور سیکلت در روز ۱۴ تیر ماه برگزار می‌گردد.

بانک سینا به ازای هر سهم ۴۸ ریال
 سود تقسیم کرد
 در پایان مجمع بانک سینا با تصویب صورت‌های مالی به ازای هر سهم ۴۸ ریال سود تقسیم شد. به گزارش کائنات، مجمع عمومی عادی سالیانه بانک سینا با حضور ۷۷/۷۱درصدی سهامداران در حال برگزاری است. -با توجه به اینکه در سال ۱۳۹۹ تجدید ارزیابی انجام دادیم، اگر می‌خواستیم امسال مجدداً انجام دهیم، باید مالیات گزافی پرداخت می‌کردیم. بنابراین باید این کار را در سال ۱۴۰۴ انجام دهیم.
-در سال ۱۴۰۳ بر توسعه کسب‌وکارهای حوزه اقتصاد دیجیتال و بانکداری دیجیتال متمرکز خواهیم بود.
-توسعه مدل‌های نوین کسب‌وکار و حداکثرسازی جریان‌های درآمدی از برنامه‌های آتی است.
-ارتقای سهم بازار از منظر منابع و کسب مزیت رقابتی از طریق ارتقای قابلیت‌ها از اقدامات بانک در سال جاری خواهد بود.
-دیگر برنامه‌های بانک برای سال ۱۴۰۳ عبارت است از توسعه ابزارهای نوین تأمین مالی، توسعه خدمات ارزی و خدمات کارمزدی و همچنین توسعه خطوط کسب‌وکار و توسعه محصولات نوآورانه. -با توجه به الزام بانک مرکزی درخصوص افزایش سرمایه حداقل به میزان ۲۰ همت در سه سال در راستای بهبود کفایت سرمایه، برنامه‌هایی در دستور کار بانک است. در نظر داریم یک برنامه افزایش سرمایه بنویسیم و از سود امسال و سال‌های آتی، فروش برخی سرمایه‌گذاری‌های غیربانکی و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها (که در سال آینده انجام می‌شود) این کار را انجام دهیم.
در پاسخ به گزارش حسابرس توضیح داده شد:
-درخصوص مالیات برای عملکرد بانک، ذخیره در حساب‌ها محاسبه و مالیات‌های قانون رفع موانع تولید هم حسابرسی شده است. در این خصوص مالیات‌های ۱۴۰۰ رسیدگی شده و برای سال ۱۴۰۱ هم در حال رسیدگی است. فقط در حوزه سرمایه‌گذاری‎‌ها مازاد داریم که ۲۹۴ میلیارد تومان در حساب‌ها ذخیره داریم.
-برای فروش ملک کامرانیه مزایده گذاشته شده و در دست پیگیری است.
-تسعیر ارز را براساس اعلام بانک مرکزی انجام می‌دهیم. بانک مرکزی سال گذشته تسعیر ارز را برای دلار ۲۵۰هزار ریال و برای یورو ۲۶۵هزار ریال اعلام کرد. همچنین اعلام کرد سایر ارزها هم برمبنای ارز یورو تسعیر شود. امسال اعلام کرد باید براساس نرخ ETS باشد، اما ما براساس همان اعلام سال گذشته اقدام کردیم.
-از ۶۶۰۱ میلیارد ریال بدهی ارزی بانک مبلغ ۳۷۴۵ میلیارد ریال مربوط به سپرده‌های بانک مرکزی است که با بانک مرکزی توافق کردیم هر زمان این پول را از بانک خارجی دریافت کردیم به این نهاد پس بدهیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه