روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ شنبه ۹ تير - شماره 4623

سرمقاله

وفاق ملی


  احمد سرداری- انگیزه هایی چون تقویت انسجام ملی, پیروی از مقام رهبری, حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران و احساس تکلیف شرعی, رابطه معناداری با مشارکت انتخاباتی دارند. «پایبندی به انجام تکالیف شرعی»,« اعتماد سیاسی» و «علاقمندی به سیاست», «مهارت های مشارکتی» و «احساس اثربخشی سیاسی» همبستگی معناداری با مشارکت انتخاباتی نشان می دهند.
دولت و ملت وظایف متقابلی در برابر یکدیگر دارند و بدون همدلی و وفاق تحقق خواسته‌ها امکان‌پذیر نیست. اتحاد، انسجام و وفاق ملی برای پیشرفت و اقتدار ایران اسلامی با تقویت گفتمان بین مردم و دولت امروز ضرورت دارد، با تلاش شبانه‌روزی و جهادی خدمتگزاران و دولتمردان می‌توانیم مسیرهای توسعه و تعالی ایران را با همدلی و همراهی ادامه بدهیم. اصطلاح آشتی ملی در علوم  سیاسی عبارت از جور آمدن، روبوسی، در بغل کشیدن، سازش و دوستی پس از قهر و نزاع در سطح کل کشور و مقیاس ملی است. در اینجا می توان گفت که آشتی ملی پدیدۀ ضد جنگ و قهر در سطح ملی است که آشتی سیاسی بخش عمدۀ آن بحساب می آید.
«منافع ملي» را بايد كليدي‌ترين كليدواژه حياتي هر نظام سياسي‌اي فارغ از ليبرال- سوسيال، توتاليتر و جمهوري‌هاي ديني دانست؛ كليدواژه‌يي كه اگرچه از وحدت واژگاني «منافع» و «ملي» پردازش شده اما هويت و ماهيت اين نظام‌هاي سياسي را بر اساس عملكردها و خاستگاه‌هاي‌شان نشان  مي‌دهد.
رهبران، كنشگران و اليت‌هاي اين نظام‌هاي سياسي بي‌ترديد بر اساس مانيفست و چشم‌اندازي كه براي نظام سياسي خود طراحي و تدوين كرده‌اند همواره درصدد حفظ و حراست از منافع ملي خود هستند. ايران و ايراني هم با جملاتي نظير «ما بايد از منافع ملي خود دفاع كنيم»، «منافع ملي ما به خطر افتاده است»، «هدف ما حفاظت از منافع ملي است» كه از سوي حاكمان، دولتمردان و تحليلگران سياسي و امنيتي گفته شده و گفته مي‌شود، غريبه نيست. شايد بتوان ادعا كرد كه هرگاه سخن از منافع ملي به ميان آمده، حواس‌ها ونگاه‌ها را بيشتر به سمت و سوي  خود جذب و جلب كرده است. اما به واقع منافع ملي همه نيروهاي سياسي در ايران نگاهي همسان و همگون به منافع ملي دارند؟ آيا مختصات و مشخصات منافع ملي در مقام برنامه‌هاي راهبردي و كلان يك نظام سياسي براي توده‌هاي اجتماعي و نيروهاي سياسي شفاف و قابل رصد و شناسايي است؟ اركان و پايه‌هاي منافع ملي چيست؟وحدت ملي و امنيت ملي چه جايگاهي در پيگيري منافع ملي و پيشگيري از تهديدهاي منافع ملي دارند؟ منافع ملي ايران را چه گروه‌هايي و چگونه تحديد و تهديد مي‌كنند؟ پاسداران منافع ملي چه كساني هستند؟ آشتي ملي و وحدت ملي چه كاركردي در افزايش ضريب تحقق منافع ملي مي‌تواند داشته باشد؟
با توجه به تعاريف فوق از مفهوم منافع ملي و نيم نگاهي به حال و هواي امروز فضاي سياسي ايران بي‌ترديد كمتر كسي است كه از ضرورت وحدت ملي و رفع كدورت‌ها، كينه‌ها و سوءتفاهم‌ها ميان چهره‌ها و گروه‌هاي سازنده جناحين سياسي كشور دفاع نكند.
آموزه‌های قرآنی ساختار امت را بر وحدت عقیده و هدف دانسته است و گاه فراتر از امت اسلام از همه معتقدان به شرایع اسلامی از یهود و نصاری می‌خواهد تا بر محور عقیده و هدف مشترک گرد آیند و همدل و همزبان در مسیر گسترش آئین توحیدی همکاری داشته باشند. خداوند در آیه ۶۴ سوره آل عمران می‌فرماید: قل یا اهل الکتاب تعالوا الی کلمۀ سواء بیننا و بینکم الانعبد الاالله و لانشرک به شیئا و لایتخذ بعضنا بعضا اربابا من دون الله فان تولوا فقولو اشهدوا بانا مسلمون؛ بگو: «ای اهل کتاب، بیایید بر سر سخنی که میان ما و شما یکسان است بایستیم که: جز خدا را نپرستیم و چیزی را شریک او نگردانیم و بعضی از ما بعضی دیگر را به جای خدا به خدایی نگیرد.» پس اگر از این پیشنهاد اعراض کردند، بگوئید: «شاهد باشید که ما مسلمانیم نه شما.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه