روزنامه کائنات
3

گزارش ویژه

۱۴۰۳ پنج شنبه ۷ تير - شماره 4622

روایتی از ۱۳ اقدام مهم دولت سیزدهم در توسعه هنر‌های تجسمی

محمد خراسانی زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی به بیان اقدامات مهم دولت سیزدهم در توسعه هنر‌های تجسمی پرداخت.
رئیس‌جمهور شهید و مردمی دولت سیزدهم در دیدار با هنرمندان همواره بر این نکته تأکید داشت که توانمندی فرهنگی و هنری همچون توانمندی‌های دفاعی و اقتصادی از عناصر مهم اقتدارآفرینی برای کشور هستند و اعتلای هنر و فرهنگ موجب افتخارآفرینی، عزتمندی و ارتقا و سربلندی کشور است.
هنر‌های تجسمی با رشته‌های نقاشی، خوشنویسی، گرافیک، عکاسی، نگارگری، سفال و سرامیک، مجسمه‌سازی و کاریکاتور و هنرمندان فراوانی که در این رشته‌ها فعالیت دارند، حوزه فراگیر و گسترده‌ای است. با نگاهی به اقدامات انجام شده در حوزه تجسمی در دولت سیزدهم به‌خوبی توجه به این حوزه در این دولت مشخص است.
سندی راهگشا در هنر‌های تجسمی
محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی با بیان دستاورد‌های هنر‌های تجسمی در دولت سیزدهم گفت: یکی از اتفاقاتی که در حوزه هنر‌های تجسمی باید پیگیری می‌شد ماجرای پشتوانه، حمایت و تسهیلگری فرایند هنرمندان و هنر‌های تجسمی بود که در گذشته به خوبی انجام نمی‌شد؛ لذا یکی از کار‌هایی که صورت گرفت، سندملی هنر‌های تجسمی بود که متن اولیه آن نهایی شد و درنوبت بررسی در شورای هنر قرار گرفت. این سند اگر در دستور کار قرار بگیرد به عنوان یک سند بالادستی برای هنر‌های تجسمی راه‌گشا خواهد بود.
توسعه هنر بازار ایران
وی با اشاره به توسعه بازار هنر ایران افزود: نکته بعدی ماده واحده برای توسعه بازار هنر بود که با عنوان توسعه هنر بازار ایران یا اکسپو به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید. پیشنویسی در مرکز هنر‌های تجسمی با تلاش شبانه‌روزی همکارانم در بازده زمانی بسیار کوتاه با عنوان سیاست‌ها و ضوابط حاکم بر بازار هنر ایران در حوزه هنر‌های تجسمی آماده شد تا فرآیند‌های آن در شورای عالی انقلاب فرهنگی طی شود.
خراسانی‌زاده ادامه داد: بازنگری آیین‌نامه شورای مجسمه و یادمان برای اصلاح و بازنویسی دستورالعمل نگارخانه‌ها برای توسعه کسب‌وکار آن‌ها، موارد دیگری است که متناسب با این فضا خصوصا با رویکرد حوزه اقتصاد هنر‌های تجسمی در حال آماده‌سازی است تا زیرساخت‌های قانونی برای فعالیت هنرمندان تجسمی را رقم بزند.
هم افزایی میان هنرمندان
وی با اشاره به هم‌افزایی هنرمندان خاطرنشان کرد: یکی از فعالیت‌هایی که در این دولت رقم خورد هماهنگی و هم‌افزایی قابل توجه میان هنرمندان هنر‌های تجسمی بود. بعد از رکودی که به واسطه کرونا انجام شد و برخی اتفاقاتی که در ۱۴۰۱ رقم خورد کمی میان هنرمندان و حضورشان در رویداد‌های هنری فاصله افتاده بود که در این ایام شاهد برگزاری رویداد‌های مهم از جمله دوسالانه‌های خوشنویسی، دوسالانه نگارگری و جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با حضور هنرمندان با طیف‌های مختلف بودیم.
مدیرکل هنر‌های تجسمی با اشاره به برگزاری جشنواره هنر‌های تجسمی جوان افزود: علارغم تمام تغییرات و برخی اختلاف نظر‌هایی که وجود داشت جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان ایران بی وقفه کار خود را پیش برد و در تمام سال‌ها در دولت سیزدهم برگزار شد. حتی در این دوره که در آستانه تغییر دولت هستیم و بعضی‌ها فعالیت خود را متوقف کرده‌اند ما تا ساعت آخری که توفیق خدمت در این دولت را داشته باشیم کار خود را انجام می‌دهیم لذا جشنواره سی‌و یکم هنر‌های تجسمی جوان کار خود را با برگزاری شورای سیاست‌گذاری پیش برد و فراخوان آن منتشر شد.
وی ادامه داد: رویداد‌ها در این دوره کار خود را به خوبی پیش بردند؛ همانطور که مشاهده کردید شانزدهین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر یک تجلی قابل توجهی از کمیت و کیفیت حضور طیف‌های مختلف هنرمندان با هر سلیقه‌ای بود که به کشور خود علاقه‌مند بودند.
تعامل موثر با نگارخانه‌داران
خراسانی‌زاده درباره نگارخانه‌ها گفت: در راستای فعالیت‌های دیگر ما، تعاملی بود که با نگارخانه‌داران شکل گرفت؛ علارغم گلایه‌هایی که میان مجموعه هنر‌های تجسمی و نگارخانه‌ها بود جلسات متعددی با انجمن نگارخانه‌ها و خود مجموعه‌ها شکل گرفت که این همدلی باب گفتگو را باز کرد.
وی ادامه داد: پویاساختن مهمترین موزه هنری غرب آسیا یعنی موزه هنر‌های معاصر تهران یکی دیگر از کار‌هایی بود که در این دوره انجام شد.
از حضور در ونیز تا برگزاری رویداد‌های مشترک با روسیه در تعاملات بین‌المللی
وی با اشاره به تعاملات بین‌المللی در این دوره اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های بین‌المللی با اینکه ما دوره پنجاه‌و نهم ونیز را از دست دادیم، اما در دوره شصتم را با تمام سختی‌هایی که داشت با مضمون روز دنیا با کیفیت بسیار بالایی از آثار شرکت کردیم. همچنین با سایر کشور‌ها از جمله روسیه برای برگزاری رویدا‌های مشترک تعاملات خوبی را داشتیم.
آموزش هنر برای همه
مدیرکل هنر‌های تجسمی با اشاره به آموزش هنر یادآور شد: طرح آموزش هنر برای همه، در این دولت شکل گرفت. بخش قابل توجهی از فعالیت‌های آموزشی در مناطق مختلف از جمله مناطق محروم ناظر به آموزش هنر‌های تجسمی بود که جمعیت چند هزار نفره‌ای در این بازده وارد شبکه آموزش شدند.
جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان
در المپیاد هنر
وی ادامه داد: قفل عملیاتی شدن بنیاد ملی نخبگان برای شناسایی مستعدان هنری در این دوره باز شد. سال‌ها بود بنیاد اذعان داشت نخبگان تنها علمی نیستند و هنرمندان هم نخبه هستند، اما فضایی برای بیان این مسئله وجود نداشت. به همت دوستانمان شورای هنری در بنیاد ملی نخبگان شکل گرفت و نخستین رویدادی که در آن صحت‌بندی و در سطح یک شناسایی شد جشنواره هنر‌های تجسمی جوانان بود. برگزیدگان این رویداد از عضویت در بخش مستعدان برتر هنری و مزایای ملی نخبگان بهره‌مند خواهند شد. خراسانی‌زاده گفت: ما در این دولت رویداد‌های مهم را تنها در تهران نمی‌بینیم و از قزوین، کردستان و خراسان شمالی تا برگزاری رویداد‌های ملی محلی در تمام شهر‌های ایران را شاهد هستیم. ما روزانه در سطح استان‌ها شاهد برگزاری اتفاقات مهم هنری هستیم که به همت هنرمندان نجیب هنر‌های تجسمی شکل می‌گیرد.
مدیرکل هنر‌های تجسمی در پایان گفت: تلاش ما و همکاران این بود کار‌ها را به طوری پیش نبریم که بر زمین بماند. تلاش داریم تا اگر دولت و افراد فعلی دچار تغییر و تحول شدند و افراد جدید آمدند با کار‌های عقب مانده مواجه نشوند و کار‌های روتین را بتوانند به سرانجام برسانند. به طور مثال سندملی تجسمی به شورای هنر رسیده و کار از دست ما خارج شده است. از سمت ما کاری متوقف نمانده حتی برخی اتفاقات بر زمین مانده دوره‌های گذشته را ما در دستور کار قرار دادیم و به سرانجام رساندیم. بخشی از جنس فعالیت‌های ما ریل‌گذاری بود و تلاش کردیم مرکز هنر‌های تجسمی را به جایگاه اصلی خود برسانیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه