روزنامه کائنات
8

صفحه آخر

۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير - شماره 4620

«محله چینی‌ها» با دیوید فینچر آماده ساخت شد

  نگارش فیلمنامه سریالی بر اساس فیلم کلاسیک «محله چینی‌ها» با مشارکت «دیوید فینچر» و «رابرت تاون» فیلمنامه‌نویس فیلم موفق سال ۱۹۷۴، آماده شده و در انتظار چراغ سبز کمپانی نتفلیکس است.
به مناسبت پنجاهمین سالگرد ساخت فیلم «محله چینی‌ها» ساخته «رومن پولانسکی» در سال ۱۹۷۴، «رابرت تاون» نویسنده فیلمنامه این فیلم سینمایی در گفتگو با ورایتی عنوان کرد که نگارش فیلمنامه سریال پیشانگر «محله چینی‌ها» با همکاری «دیوید فینچر» برای کمپانی نتفلیکس به پایان رسیده است.
نخستین بار در سال ۲۰۱۹، رسانه‌ها از امضای قراردادی میان «دیوید فینچر» با کمپانی نتفلیکس برای ساخت سریال «محله چینی‌ها» خبر داده بودند.
از آن زمان تاکنون، اطاعات جدیدی از این سریال فاش نشده بود و حالا «رابرت تاون» ۹۰ ساله که نگارش فیلمنامه اصلی «محله چینی‌ها» را در دهه ۱۹۷۰ به عنوان یکی از برترین فیلمنامه‌های سینمایی تاریخ برعهده داشته، خبر داد که فیلمنامه سریال نیز کامل شده و آماده ساخت است.
گفته می‌شود سریال پیش‌نگرانه «محله چینی» بر روزهای اولیه شخصیت جیک گیتس تمرکز دارد، زیرا او در شهری پر از فساد و ثروت کار می کند. این سریال همچنین به بررسی رابطه بین گیتس جوان و افسر همکار لو اسکوبار با بازی «پری لوپز» در فیلم ۱۹۷۴ می پردازد.
«محله‌ی چینی‌ها» فیلمی در ژانر جنایی، مرموز، مهیج، درام است. این درام با فیلمنامه‌ای از «روبرت تاون» در سال ۱۹۷۴ توانست اسکار بهترین فیلمنامه را به خود اختصاص دهد.
این فیلم با بازی «جک نیکلسون» و «فی داناوی» در فضای نوآر درباره‌ی یک کارآگاه کله‌شق است که پرده از فساد محله‌ی چینی‌ها در دهه‌ی ۳۰ لس آنجلس برمی‌دارد. این فیلم که نامزد ۱۱ جایزه‌ی اسکار شد، در جوایز گلدن گلوب نیز جوایز بهترین فیلم درام، کارگردانی، بازیگر مرد و فیلمنامه را از آن خود کرد.
کمپانی نتفلیکس هنوز واکنش رسمی به ساخت سریال «محله چینی‌ها» نداشته است.

حسن میرباقری:
مفهومی که جهان‌شمول نشود، به ضد مخاطب سینما تبدیل می‌شود
  نویسنده و بازیگر سینما و تلویزیون معتقد است: هنر اگر مفهومی را در قالب ظرف سینما بگنجاند که صرفا تکیه بر یک سری شعائر قومی و بومی باشد و توان این را نداشته باشد که به مفهوم جهان‌شمول تبدیل شود، آن مفهوم در ارتباط با مخاطب، ضد سینما می‌شود.
سیدحسن میرباقری اظهار داشت: نسبت رشد و ارتقای سینما را باید با رشد و ارتقای جامعه و در یک موازنه و تراز سبک و سنگین کرد. به همان میزانی که سطح آگاهی و بینش عمومی اجتماعی بالاتر می‌رود فرهنگ نیز دچار چالش می‌شود و مولفه‌های جدید ظهور و بروز پیدا می‌کند. سینما نیز به عنوان رکن اصلی فرهنگ در هر جامعه‌ای به واسطه همین ظهور و بروزها رشد و گاهی افول پیدا می‌کند و چالش‌های فرهنگی است که این نسبت را تعیین می‌کند.
بازیگر مختارنامه (نقش ابراهیم بن مالک اشتر) خاطرنشان کرد: در چهار دهه گذشته، سینمای ایران از یک نگاه ارزشی و با اتکای به ساختارهای فرهنگی در چارچوب آرمان‌های انقلاب مسیر خود را آغاز کرد و رفته رفته به تعالی رسید.
کارگردان مجموعه تلویزیون یلدا (۱۳۹۱) تصریح کرد: چارچوب سینما در ایران با تعاریف سینما به عنوان یک ظرفیت هنری در یک نموداری، بالا و پایین رفته و نسبت به فرهنگ جامعه فراز و فرود داشته است. وقتی سینما قوت می‌گیرد این یک مولد فرهنگی است. در شرایط فعلی هم محرکه‌هایی سینما را تقویت می‌کنند و مولدهای آزمون و خطا هستند و شفاف و روشن نیستند.
نویسنده مختارنامه گفت: سینما مسیر خود را یافته مانند بیماری که داروهای مختلفی برای آن تجویز می‌شود و در نهایت داروی شفابخش آن جور می‌شود. امروز، به واسطه نسل جوان و با استعدادی که داریم و با تکیه بر سبقه تاریخی سینما در چهار دهه گذشته شاهد رشد و توسعه صنعت سینما در قالب امکانات و محتوا بودیم. به واسطه این‌که بخش بزرگی از تغییر و تحولات متاثر از جهان سینماست و ارتباط زیادی به سینمای بومی ندارد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه