روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير - شماره 4620

احزاب و مشارکت سیاسی در انتخابات

 سمیه حاج منصوری- مشارکت سیاسی شهروندان، برای استقرار، حفظ و استمرار دموکراسی امری حیاتی است.مشارکت در انتخابات و رای دادن از مولفه های اساسی رفتار سیاسی شهروندان محسوب می شود. این سوال که علل و انگیزه های شهروندان برای مشارکت در انتخابات چیست, از مهم ترین موضوعات مورد مطالعه در جامعه شناسی سیاسی است .
اعتماد مردم به حکومت سبب افزایش مشارکت – مردم در انتخابات - و قوام حکومت، ایجاد زمینه‌های مناسب توسعه و افزایش ضریب امنیتی می‌شود ضمن این که از دیدگاه حکومت اسلامی ، نقش آفرینی مردم صرفا در مشروعیت بخشی خلاصه نمی‌شود، بلکه این حضور در عینیت بخشی و کارآمدی حکومت هم نقش اساسی دارد.
مشروعیت و مقبولیت نظام سیاسی، کاهش تعارضات خشونت آمیز، کاهش ریسک ناشی از تصمیمات خطا و بی‌اثر ساختن جنگ روانی دشمن به عنوان دستاوردهای افزایش مشارکت مردم در انتخابات است. در مقابل، مشارکت سیاسی اندک می‌تواند منشاء مشکلات و چالش‌های متعددی برای امنیت جمهوری اسلامی ایران باشد.
ایجاد رقابت سالم، توجه به مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم در کنار توسعه سیاسی، تشویق مردم به مشارکت در انتخابات کوچک ولی ملموس‌تر، تقویت سیستم آموزشی کشور در راستای یک راهبرد بلندمدت جهت ارائه آموزش سیاسی به افراد جامعه، استفاده مناسب از تبلیغات ، توجه به ویژگی‌های مناطق مرزی و محروم، ارائه توجیهات قانونی و مستند برای رد صلاحیت‌ها، مدیریت مناسب نحوه برخورد انتظامی با نارضایتی‌های احتمالی، رای دهی تاکتیکی، جلب مشارکت نخبگان، تاکید بر گفتمان‌های جوان محور، رویکرد عدم تشابه به تبلیغات تاکتیکی ، اعمال کنترل‌های رسانه‌ای و شفافیت در اعلام نتایج انتخابات از جمله مواردی هستند که عمل به آنها سبب افزایش مشارکت مردم در انتخابات می‌شود.
هر چه آراء باطله یا سفید در یک انتخابات کم باشد ، نشانه‌ای از آگاهی ، حساسیت و عدم انزوای سیاسی تلقی می‌شود و به هر حال شرکت در انتخابات به عنوان اصلی‌ترین نماد مشارکت سیاسی مردم در یک نظام مبتنی بر جمهوریت تلقی می‌شود و می‌تواند منشاء آسیب‌ها و فرصتهای متعددی برای امنیت ملی کشور باشد.
حزب به عنوان یک اجتماع سیاسی سازمان یافته با اصول، مرام و مسلک و رویکرد مشخص، از فراورده‌های نظام‌های دموکراتیک است و بر این پایه، احزاب باید به وحدت و انسجام جامعه کمک و با پایبندی به اصول اسلامی در زمینه حفظ هویت اسلامی، شناخت مشکلات و تهدیدات و آسیب‌های درونی و بیرونی برای معنابخشی به کارکردهای حزبی تلاش کنند و یکی از میدان‌های نقش‌آفرینی احزاب عرصه انتخابات است.
احزاب در دنیای مدرن، سایه دولت‌ها و بدیل آنها به شمار می روند که به تربیت نیرو برای اموری مانند امور سیاسی کشور می پردازند و نیروهای خود را در معرض رای و انتخاب مردم قرار می‌دهند تا براین پایه گروه‌های مختلف به کارزار انتخاباتی وارد شوند و با رای خود در تعیین سرنوشت کشور نقش‌آفرینی کنند. به باور متخصصان، نقش احزاب برای مشارکت‌ حداکثری مردم در انتخابات غیرقابل انکار است، چرا که عرصه رقابت‌ها را از شکل فردی خارج کرده و مردم را به سمت انتخاب آگاهانه هدایت می‌کنند و سیدمحمدرضا هاشمی استاندار سمنان نیز در این زمینه گفته است: تلاش برای جلب حداکثری مشارکت سیاسی مردم در امر انتخابات وظیفه همگان است و در این‌ بین خانه احزاب می‌تواند نقش همدلانه بین طیف‌های مختلف داشته باشد و بستر حضور حداکثری مردم را فراهم کند.
احزاب با توجه به دربرگیری جمعیت مخاطب خود می‌توانند بر شور انتخاباتی و تقویت سرمایه اجتماعی موثر باشند و برای تحقق این راهبرد این امکان را دارند تا داوطلبان نمایندگی مجلس شورای اسلامی را مورد حمایت خود قرار دهند، بی‌تردید اگر احزاب نقش خود را در انتخاب آگاهانه مردم به خوبی ایفا کنند، برکت‌های بسیاری برای نظام اسلامی به دنبال خواهد داشت.


سرهنگ معظمی گودرزی:
دعوت به گروه‌های انتخاباتی ترفندی برای کلاهبرداری سایبری است
  رییس پلیس فتا پایتخت گفت: دعوت به گروه‌های انتخاباتی ترفندی برای کلاهبرداری سایبری است به آنها اعتماد نکرده و مخاطبان خود را به این گروه‌ها دعوت نکنید.
سرهنگ داوود معظمی گودرزی رئیس پلیس فتا پایتخت در خصوص نشانه‌های اخبار جعلی در ایام انتخابات گفت: اخبار جعلی منبع رسمی و قابل اعتمادی ندارند و در سایر رسانه‌ها بازنشر نمی‌شوند. وی افزود: اخبار و تصاویر قدیمی را دوباره منتشر می‌کنند.تبلیغاتی بوده و سعی در جلب کلیک دارند. سرهنگ‌معظمی گودرزی درباره برنامه‌های جعلی منتسب به نامزدهای انتخاباتی هشدار داد و گفت: مجرمان سایبری با ارسال نرم افزارها و یا لینک‌های مخرب با عناوین مختلف به دنبال دسترسی به اطلاعات شخصی قربانیان هستند تا از آن طریق اقدام به اخاذی از آنان کنند. وی ادامه داد: دعوت به گروه‌های انتخاباتی ترفندی برای کلاهبرداری سایبری است به آنها اعتماد نکرده و مخاطبان خود را به این گروه‌ها دعوت نکنید و اطلاعات هویتی خود را برای اینگونه گروه‌ها ارسال نکنید.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه