روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير - شماره 4620

آمارها دروغ نمی‌گویند

 - دولت سیزدهم، اقتصاد کشور را در وضعیت ناگواری تحویل گرفت که تقریبا همه شاخص‌های اقتصادی در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند، اما دولت شهید آیت الله رئیسی به دور از هیاهو تلاش کرد با برقراری ثبات در اقتصاد و حمایت از بخش تولید، قطار اقتصاد را به ریل درست خود بازگرداند.
نگاهی به کارنامه دولت‌های پس از پایان دوران دفاع مقدس نشان می‌دهد که میانگین رشد تولید ناخالص داخلی (GDP) تنها در دولت اول سازندگی بیش از هفت درصد بوده که علت اصلی آن را می‌توان پایان جنگ تحمیلی و تغییر مسیر تزریق منابع به بخش تولید در آن زمان دانست. طبیعی است که در ابتدای تغییر مسیر تزریق منابع از میدان جنگ به عرصه تولید و اقتصاد به یکباره شاهد رشد شاخص‌ها باشیم که بر این اساس رشد ۷.۳ درصدی در دولت پنجم (از سال ۶۸ تا ۷۲) ثبت شده است، اما به تدریج با کاهش تاثیر این تزریق منابع شاهد کاهش روند رشد GDP هستیم به طوری که در دولت ششم به ۲.۳ درصد کاهش می‌یابد.
دولت سیزدهم توانست میانگین رشد تولید ناخالص داخلی را پس از حدود ۱۶ سال به بالای ۴ درصد بازگرداند و رقم ۴.۵ درصد را به ثبت برساند در دولت هفتم نیز رقمی بهتر از ۳.۳ درصد برای میانگین رشد تولید ناخالص داخلی ثبت نمی‌شود.
در دولت هشتم (از ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۰ تا ۶ ماه نخست ۱۳۸۴) متوسط رشد GDP به قیمت پایه معادل ۶ درصد بالا می‌رود که رشدی قابل توجه را نشان می‌دهد، اما این صعود، ماندگار نبود و از آن زمان تا دولت سیزدهم (یعنی به مدت حدود ۱۶ سال) هیچ گاه این شاخص نتوانست بالاتر از کانال ۳ درصد قرار بگیرد. در دولت نهم (از ۶ ماه دوم سال ۱۳۸۴ تا ۶ ماه نخست ۱۳۸۸) شاخص میانگین رشد GDP به رقم ۳.۷ افت کرده و در دولت دهم (سال ۸۸ تا ۹۲) به رقم یک درصد سقوط کرد. در دهه ۹۰ که به دهه از دست رفته اقتصاد ایران، معروف است، وضعیت این شاخص، بسیار ناگوار و ناامید کننده بود. در ابتدای این دهه، شاخص GDP در جایگاه یک درصد قرار داشت و در پایان دهه ۹۰ به زیر نیم درصد افت کرد.
در دولت یازدهم (از ۶ ماه دوم سال ۱۳۹۲ تا ۶ ماه نخست ۱۳۹۶)، شاخص میانگین رشد تولید ناخالص داخلی به رقم ۲.۶ درصد رسید و در دولت دوازدهم (از سال ۹۶ تا ۶ ماه نخست ۱۴۰۰) رقم شاخص GDP به ۰.۳ درصد رسید که کمترین میزان در دوره مورد بررسی یعنی از دولت های پس از پایان دفاع مقدس تاکنون بوده است.
دولت سیزدهم، اقتصاد کشور را در چنین وضعیت ناگواری تحویل گرفت که تقریبا همه شاخص‌های اقتصادی در وضعیت نامطلوبی قرار داشتند، اما دولت آیت الله رئیسی به دور از هیاهو تلاش کرد با برقراری ثبات در اقتصاد و حمایت از بخش تولید و تزریق هدفمند منابع، قطار اقتصاد را به ریل درست خود بازگرداند. نتیجه این تلاش‌ها را می‌توان در افزایش رشد شاخص‌های اقتصادی در دولت سیزدهم (شش ماه دوم ۱۴۰۰ تا پایان سال ۱۴۰۲) مشاهده کرد که توانست میانگین رشد تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه را پس از حدود ۱۶ سال به بالای ۴ درصد بازگرداند و رقم ۴.۵ درصد را به ثبت برساند.
بزرگی این اقدام را می‌توان زمانی درک کرد که بدانیم رشد ۴.۵ درصد GDP تنها در مدت کمتر از سه سال به دست آمد.


وزارت دفاع:
 آماده تجهیز فرودگاهها با سامانه‌های ایرانی هستیم
  معاون وزیر دفاع با بیان»آمادگی داریم فرودگاه‌های کشور را به سامانه‌های بومی ۱۰۰ ایرانی تجهیز کنیم»گفت:سامانه‌های تولید داخلی در فرودگاههای ننظامی نصب شده است.
امیر رستگاری در مراسم بهره‌برداری از دستگاه شبیه‌ساز 3 بعدی برج کنترل اظهار کرد: دستیابی به سامانه‌های شبیه‌ساز به دلیل پیچیدگی‌های فنی و لزوم شناخت همه مؤلفه‌های تاثیرگذار، کار سخت و پیچیده‌ای است. وی ادامه داد: پیش‌نیاز این اتفاق و دستاورد حسن اطمینان به نیروی انسانی به‌عنوان سرمایه‌های این کشور است.
وی افزود: ایجاد بستر و دادن فرصت به دانشمندان ایرانی برای این منظور، مهم‌ترین دروازه ورود کشورمان به حوزه فناوری است. معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح یادآور شد: با تکیه بر توان متخصصان ایرانی، ‌800 سامانه و محصول در هر 4 بعد، فضایی، هوایی، زمینی و دریایی تولید کرده و با نصب، آنها را به بهره‌برداری رسانده‌ایم.
رستگاری اضافه کرد: در حوزه هواپایه و زمین پایه انواع محصولات را طراحی و ساخته‌ایم که می‌تـوان به انواع رادار، سیستم‌های ناوبری، کمک ناوبری، رادارهای مراقبت،  رادار MSSR، سامانه ILS و... اشاره کرد. مشمولان بالای ۳۵سال وحداقل دارای ۲فرزند از سربازی معاف شدند مجمع تشخیص مصلحت نظام در راستای سیاست های کلی جمعیت، معافیت مشمولان بالای ۳۵ سال سن و دارای دو فرزند و غیر غایب، از دوره ضرورت خدمت وظیفه عمومی را به مصلحت دانست. در نشست مجمع تشخیص مصلحت نظام که به ریاست آیت الله آملی لاریجانی و با حضور اکثریت اعضا، مدیر قوه مجریه، وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون حقوقی رئیس جمهور و رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان برنامه و بودجه و نیز رئیس کمیسیون تلفیق لایحه برنامه هفتم پیشرفت در مجلس شورای اسلامی، برای بررسی موارد اصراری مجلس در خصوص لایحه برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت، برگزار شد، اعضای مجمع، تبصره (1) بند «ت» ماده (102) درباره معافیت مشمولان بالای 35سال سن و دارای دو فرزند را با اصلاحاتی به مصلحت دانستند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه