روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۳ دوشنبه ۴ تير - شماره 4620

جنگی که منطقه را زیر و رو می کند

  جنگ اسرائیل و حزب الله می تواند منطقه را زیر و رو کند. دو جنگ قبلی لبنان و اسرائیل تاثیرات فراوانی بر منطقه داشت.
برخی رسانه ها از قریب الوقوع بودن جنگ بزرگ اسرائیل و حزب الله سخن می گویند. اگر این جنگ به وقوع بپیوندد، سومین جنگ بزرگ اسرائیل و لبنان خواهد بود.
دو جنگ قبل تاثیرات فراوانی بر شرایط استراتژیک منطقه و لبنان داشت و خاورمیانه را وارد دوره تازه ای کرد. برای فهم تغییرات رخ داده در منطقه و عوامل موثر بر درگیری های لبنان و اسرائیل باید مروری بر دو جنگ قبلی لبنان و اسرائیل داشته باشیم.
شکل گیری مقاومت شیعیان
جنگ اول در ابتدای دهه 80 میلادی به وقوع پیوست. تا پیش از این، گروه های مقاومت فلسطینی در اردن حضور داشته و از طریق مرز این کشور به اسرائیل حمله می کردند.
بعد از انعقاد توافق صلح میان اردن و اسرائیل، ملک حسین (پادشاه وقت اردن) پناه جویان فلسطینی و شبه نظامیان آنان را از خاک خود اخراج کرد و پناه جویان و سربازان جنبش آزادیبخش فلسطین وارد جنوب لبنان شده و در آنجا، چند اردوگاه ایجاد کردند. فلسطینیان حاضر در لبنان به مقاومت و جنگ با صهیونیست ها ادامه دادند. در نهایت، اسرائیل تصمیم گرفت برای سرکوب آنان به جنوب لبنان حمله کند. تل آویو در ۶ ژوئن به جنوب لبنان حمله کرد و طی مدت کوتاهی با حملات شدید هوایی و پیش‌روی سریع نظامی، بیروت و قسمت‌هایی از جنوب لبنان را به تصرف نظامی خود درآورد. بعد از آتش بس، نیروهای مقاومت فلسطین به طرابلس منتقل شدند، نیروی زمینی سوریه که نفوذ زیادی بر لبنان داشت، از این کشور خارج شد و شرایط منطقه نیز تغییر کرد. جنگ اول لبنان باعث تغییر رویکرد و دیدگاه شیعیان جنوب لبنان که بخش وسیعی از ساکنان این منطقه را تشکیل می دهند، گردید. شیعیان که از حضور اسرائیل در جنوب لبنان آسیب فراوان دیده بودند، به «مقاومت» گراییدند.
با تشکیل جنبش «امل» جریان مقاومت لبنان وارد دوره جدیدی شد. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی ایران میان ایران و شیعیان لبنان رابطه ای قوی شکل گرفت. حاصل این رابطه شکل گیری «حزب الله» بود. حزب الله از طریق حمایت ایران طی دو دهه به مهم ترین بازوی نظامی لبنان تبدیل شد و توانست به تهدیدی بزرک برای اسرائیل تبدیل شود.
ایجاد دو قطبی اسرائیل – مقاومت
افزایش قدرت حزب الله به افزایش تنش میان اسرائیل و لبنان انجامید. این تنش ها سرانجام حزب الله و اسرائیل را وارد جنگ با هم کرد. در سال 2006 و پس از رد درخواست‌ های پیاپی حزب ‌الله لبنان از سوی تل ‌آویو مبنی بر آزادی زندانیان لبنانی، در ۱۲ ژوئیه ۲۰۰۶ نیروهای حزب ‌الله لبنان با وارد شدن به مرزهای فلسطین اشغالی به گروهی از سربازان ارتش اسرائیل حمله کردند و سه سرباز اسرائیلی را کشتند و دو سرباز دیگر را اسیر گرفته و به خاک لبنان انتقال دادند. ارتش اسرائیل بلافاصله برای رهایی دو سرباز اسیرش، به مرزهای لبنان حمله کرد اما هجوم اولیه اش شکست خورد و پنج سربازاسرائیلی کشته و  پنج سرباز دیگرش مجروح شدند. بعد از این اتفاق، اسرائیل با تمام قوا به جنوب لبنان حمله کرد و جنگ تموز یا جنگ 33 روزه یا جنگ دوم لبنان و اسرائیل آغاز شد. نتیجه جنگ دوم لبنان و اسرائیل بر خلاف جنگ اول به نفع اسرائیل نبود. اسرائیل برای اولین بار نتوانست به اهدافش برسد. سربازان اسرائیلی آزاد نشدند و رژیم صهیونیستی نتوانست بر جنوب لبنان مسلط شود. در پایان جنگ، دو سرباز اسرائیلی اسیر شده کشته شدند. با این حال، اسرائیل حاضر شد در ازای جسد این دو سرباز، 5 گروگان لبنانی را آزاد کند. بسیاری این معامله را یک آبروریزی بزرگ برای اسرائیل می دانستند اما تل آویو به علت فشار رسانه ها و گروه های داخلی این معامله را پذیرفت. بعد از جنگ 33 روزه، وضعیت سیاسی و سوق الجیشی منطقه به شدت تغییر کرد. جنبش مقاومت با محوریت ایران و نیابت حزب الله قدرت گرفت. نفوذ منطقه ای ایران افزایش یافت، قدرت حزب الله بیشتر شد، برخی کشورهای عربی فاصله خود را از اسرائیل زیاد کردند، سوریه بیش از پیش به حزب الله و ایران نزدیک شد و در نهایت، منطقه خاورمیانه وارد دوره جدیدی از حیات خود گردید.
جنگ سوم لبنان چگونه خواهد بود؟
تنش میان مقاومت و اسرائیل در سالهای اخیر بسیار زیاد بوده است. با آغاز عملیات «طوفان الاقصی» و حمله اسرائیل به غزه، حزب الله به حمایت از غزه پرداخت و حملاتی را به مواضع اسرائیلی ها انجام داد تا از فشار اسرائیلی ها بر غزه کم کند. این مساله باعث افزایش تنش ها میان اسرائیل و حزب الله شده و باعث گردیده که بسیاری از قریب الوقوع بودن جنگ سوم لبنان خبر دهند.
شکی نیست که جنگ سوم لبنان نیز مانند دو جنگ دیگر می تواند منطقه را زیر و رو کند. نتیجه جنگ اول لبنان، شکل گیری جنبش مقاومت شیعیان لبنان بود. نتیجه جنگ دوم، قدرت گرفتن جریان مقاومت و ورود منطقه به دو قطبی اسرائیل – مقاومت بود. نتیجه جنگ سوم نیز می تواند به تغییر بالانس قدرت در منطقه منجر شود. اگر حزب الله در این جنگ شکست بخورد، شرایط بسیار بدی برای «مقاومت» رقم می خورد.
اگر حزب الله بتواند جلوی حملات اسرائیل را گرفته و به آن ضربه بزند، ممکن است در جبهه غزه نیز مشکلاتی برای اسرائیل ایجاد شود. ایان پارمیتر، پژوهشگر مرکز مطالعات عربی و اسلامی در دانشگاه ملی استرالیا در گزارشی که فرارو نیز منتشر کرده، می نویسد: «اکثر کارشناسان نظامی نسبت به انتخاب گزینه جنگ در دو جبهه {یعنی غزه و لبنان} هشدار می‌دهند. «جورج دابلیو بوش» رئیس جمهور اسبق ایالات متحده در سال ۲۰۰۳ میلادی زمانی که جنگ در افغانستان به پایان نرسیده بود تصمیم به حمله به عراق گرفت. نتیجه این تصمیم برای ارتش آمریکا بسیار پرهزینه و برای هر دو کشور فاجعه بار بود. نقل شده که «مارک تواین» نویسنده آمریکایی قرن نوزدهمی گفته بود که تاریخ تکرار نمی‌شود، اما اغلب نوای آن ادامه می ‌یابد.»


سخنگوی دولت خبر داد:
تصویب تاسیس منطقه بین‌المللی
 نوآوری و آیین‌نامه جذب دانشجویان خارجی
  سخنگوی دولت، از تصویب دو آیین‌نامه بورسیه تخصصی و تسهیل جذب دانشجویان خارجی همچنین تصویب مصوبه راه‌اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» برای حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها طی دولت سیزدهم خبرداد.
علی بهادری جهرمی در نشست خبری با موضوع تبیین دستاوردهای دولت سیزدهم در حوزه علم و فناوری، تبدیل علم به محصولات نوآورانه در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها را بسیار مهم خواند و گفت: یکی از تاکیدات مهم شهید آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی تبدیل علم به محصول قابل استفاده بود و این سیاست به دلیل آن بود که در بسیاری اوقات در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه ها علم و فناوری به محصولات نوآورانه ختم نمی شد. وی بیان کرد: در پی تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان تصویب همه آیین نامه های مربوطه در دستور کار دولت قرار گرفت. بهادری جهرمی یادآور شد: در دولت سیزدهم دو آیین نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه اندازی بر همین اساس ۱۵ آیین نامه و دستورالعمل در سال اول اجرای قانون به تصویب رسید و جلسات متعددی تشکیل شد. شورای عالی فناوری دانش‌بنیان‌ها در طول دو سال ۳ جلسه با رئیس جمهور تشکیل داد و ۳۵ جلسه نیز در کارگروه‌ها برگزار شد. سخنگوی دولت یادآورشد: در سال ۱۴۰۲ نزدیک به ۱۲ آیین نامه برای توسعه دانش‌بنیان ها در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت، معدن و کشاورزی به تصویب رسید. از دستور کار دولت سیزدهم برای تصویب دو آیین نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» برای حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها در هیات دولت خبرداد. وی از دستور کار دولت سیزدهم برای تصویب دو آیین نامه بورسیه تخصصی و تسهیل در جذب دانشجویان خارجی و همچنین تصویب راه اندازی «منطقه بین‌المللی نوآوری ایران» به منظور حمایت ویژه‌ از دانش‌بنیان‌ها در هیات دولت خبرداد. سخنگوی دولت همچنین یک محور دیگر در دولت سیزدهم مورد تاکید شهید آیت الله رئیسی را نگاه به فناوری های آینده و نوظهور عنوان کرد و افزود: احکامی در برنامه هفتم توسعه برای فناوری های نوظهور همچون کوانتوم، هوش مصنوعی، میکروالکترونیک در نظر گرفته شده است. بهادری جهرمی ادامه داد: هم اکنون حوزه هوش مصنوعی نیز به عنوان یکی از اولویت‌های راهبردی دولت سیزدهم مطرح است و بر همین اساس شورای ملی هوش مصنوعی تشکیل و کلیات سند در شورای عالی انقلاب فرهنگی ایجاد شد.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:
آژانس در چارچوب ان‌پی‌تی
و پادمان وظیفه نظارت دارد
  رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در نشست خبری در خصوص روابط ایران و آژانس گفت: روابط ایران و آژانس مبنای قانونی دارد و آن هم معاهده پادمان و «ان‌پی‌تی» است و آژانس هم در همین چارچوب وظیفه هدایت، نظارت، پشتیبانی و تشویق را به‌عهده دارد. محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران امروز یکشنبه با حضور در سلسله‌نشست‌های خبری مشترک اعضای دولت سیزدهم اظهار داشت: اهتمام ویژه رئیس جمهور شهید ایران نسبت به علم و فناوری را هرگز فراموش نخواهیم کرد و اگر پیشرفتی در این حوزه وجود دارد، به‌واسطه تلاش و اهتمام ویژه شهید رئیسی بود. وی افزود: در سال‌های 1401 و 1402 بیش از 300 دست‌آورد دانشی و فناورانه ثبت کردیم؛ یعنی هر یک‌ونیم روز یک دست‌آورد ثبت شده است و این چرخه کاملاً کاراست. رویکرد تحقیقات‌محور سازمان انرژی اتمی در دولت سیزدهم توانسته است این تحولات را بوجود آورد و ما در این مدت توانستیم از فاز تحقیقات به‌سمت صنعتی شدن حرکت کنیم. اسلامی گفت: فناوری هسته‌ای تأثیرات خودش را بر زندگی مردم پدیدار می‌کند که در حول 2 محور انرژی و غیرانرژی تعریف می‌شود. در محور انرژی رسیدن به 20 هزار مگاوات برق است. دنیا با سرعت بسیار متفاوتی به‌دنبال گسترش نیروگاه‌های هسته‌ای است. رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار داشت: اراده شده است سهم برق هسته‌ای در دنیا به 25 درصد افزایش پیدا کند و ما نیز تولید 20 هزار مگاوات برق هسته‌ای را در دستور کار قرار دادیم. ما برای تحقق این برنامه در این شرکت‌ها تلاش کردیم. طراحی و تحقیقات آن‌ها انجام شده و در بخش‌های دیگر نیز پروژه‌های اجرایی آن آغاز شده است. رییس سازمان انرژی اتمی کشور در خصوص مهمترین دستاورد در دولت سیزدهم گفت: مهمترین دستاورد ما بحث رادیوداروهاست که گسترش رادیودارو را با هدفی کاملاً متفاوت پیگیری کردیم در بخش رادیوداروهای تشخیصی ضریب دقت را و در رادیوداروهای درمانی اثربخشی را افزایش دادیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه