روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير - شماره 4619

بهترین برادر


  عبید لاری- جمله «اِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ اِخْوَة» ، یکی از شعارهای اساسی و ریشه دار اسلامی است، شعاری بسیار گیرا، عمیق، مؤثر و پر معنی. دیگران وقتی می خواهند زیاد اظهار علاقه به هم مسلکان خود کنند، از آنان به عنوان «رفیق» یاد می کنند، ولی اسلام سطح پیوند علائق دوستی مسلمین را به قدری بالا برده، که به صورت نزدیک ترین پیوند دو انسان با یکدیگر، آن هم پیوندی بر اساس مساوات و برابری، مطرح می کند، و آن علاقه «دو برادر» نسبت به یکدیگر است. روی این اصل مهم اسلامی، مسلمانان از هر نژاد و هر قبیله، و دارای هر زبان و هر سن و سال، با یکدیگر احساس عمیق برادری می کنند، هر چند یکی در شرق جهان زندگی کند، و دیگری در غرب.
یکی از زیباترین و والاترین واژه‌ها، واژه وحدت و برادری است. برادری و وحدتی که پیامبر رحمت در استمرار رسالت دیگر انبیاء عظام برای جوامع بشری به ارمغان آورد، پیامبر اکرم (ص) مهاجرین و انصار را به میثاق اخوت و عقد برادری فراخواند و بدین سان گلبانگ وحدت برای نخستین بار در فضای مدینه طنین افکند و دل و جان قرون و اعصار را نوازش داد و عطر دل انگیز آن ؛مسلمانان را مدهوش خویش ساخت.
بدین‌گونه زیربنای اتحاد و همبستگی اسلامی نهاده شد و ارزش ‌های متعالی اسلامی و برادری و اتحاد، جایگزین ارزش‌های پوچ و خیالی جاهلی گشت. پیامبر اسلام (ص) با آیات شریفه «وَ اعتَصِموُا بِحَبل الله جَمیعاً وَ لا تَفَرَقوا» و «ان هذه اُمَتِکُم اُمَه واحِده وَ اَنا رَبَکُم فَاعبُدون»، جوامع اسلامی را به اعتصام حبل متین الهی و پرهیز از تفرقه و تشکیل امت واحده در سایه عبودیت الله دعوت کرد.
مسلمانان در پرتو عمل به این دعوت و حرکت در طریق وحدت، متحد شدند و بر دشمنان چیره گشتند و دیری نپایید که فتح و پیروزی را در آغوش کشیدند. در مقابل نیز، هر گاه بیراهه تفرقه و پراکندگی را در پیش گرفتند، به سستی و شکست گرفتار آمدند. پس از پیامبر (ص) نیز ائمه اطهار (ع) و بزرگان اسلام؛ این دعوت را تداوم بخشیده و مسلمانان را به اتحاد و همبستگی فرا خواندند.
در روایات، نشانه بهترین برادر را اینگونه می خوانیم: پیامبر(ص) فرمودند: «بهترین برادران کسی است که با شما در کارهای اخروی مساعدت کند»یعنی تو را در کارهای آخرت یاری رساند. رسولُ اللّه (ص) فرمودند: «بهترین برادران شما کسی است که عیب هایتان را به شما اهدا کند»امام علی(ع) فرمودند: «بهترین برادر آن است که در نصیحت و ارشاد کمتر ملاحظه کند.» یعنی آنست که مدارای او در نصیحت تو در بدیها کمتر از سایر برادران باشد. همچنین فرمودند: «بهترین برادر تو کسی است که در راه حق، بر تو زیاد خشم گیرد.» یعنی در آنچه حقّ باشد اگر خلاف حقّ از تو ببیند منع و زجر تو کند. امام علی(ع) می فرمایند: «بهترین برادر آن است که برادران خویش را نیازمند دیگری نسازد.» یعنی خود کفایت امور ایشان بکند و نگذارد که محتاج به دیگری شوند. امام علی(ع) چنین فرمود: «بهترین برادران تو کسی است که به تو یاری دهد و بهتر از او کسی است که تو را بسنده باشد و اگر به تو نیازمند شد از تو بگذرد.» امام علی(ع) فرمودند: «بهترین برادران تو آن کسی است که با مال خویش تو را یاری رساند و بهتر از او کسی است که تو را از دیگری بی نیاز سازد.» امام علی(ع) می فرماید: «بهترین برادران کسی است که دوستی اش برای خدا باشد.» امام علی(ع) چنین می فرماید: «بهترین برادران کسی است که برادریش برای دنیا نباشد.» امام علی(ع) فرمودند: «بهترین برادران آن کسی است که چون او را از دست دهی، دوست نداشته باشی پس از او زنده بمانی.» امام علی(ع) می فرماید: «بهترین برادران تو کسی است که برای انجام کارهای نیک بشتابد و تو را نیز به نیکوکاری بکشاند و به نیکی فرمانت دهد و در آن یاری ات دهد.» امام علی(ع) فرمودند: «بهترین برادران تو آن کسی است که با راستگویی خود، تو را به راستگویی فراخواند و با نیکو کاری اش تو را به بهترین کارها دعوت کند.» ویژگی های بدترین برادران:در روایات نشانه بدترین برادر را اینگونه می خوانیم: امام علی(ع) فرمودند: «بدترین برادر آن است که مایه رنج و زحمت آدمی باشد.» امام صادق(ع) می فرماید: «بدترین برادر آنست که نافرمانی خدا را در پیش تو آراسته جلوه دهد.»[28] یعنی معصیت خدا را در نظرت زیبا جلوه دهد.


معاون وزیر آموزش و پرورش خبرداد؛
تغییرات اساسی کتب آموزشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه
 معاون وزیر آموزش و پرورش ضمن اشاره به اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور گفت: طبق این اساسنامه و بر اساس اختیارات سازمان، اقدامات مهم و تاثیرگذاری بر ادامه روند تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه صورت گرفته که تغییرات اساسی کتب آموزشی گروه‌های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه مخصوصا گروه کم توان ذهنی و طیف اتیسم از جمله آن است.
حجت‌اله الماسی در گردهمایی مدیران مدارس استثنایی و مراکز جامع سنجش استان همدان، گفت: خدمتی که معلمان مدارس استثنایی به دانش آموزان با نیازهای ویژه ارائه می‌کنند، از خالصانه‌ترین اعمال و مصداق بارز عمل صالح است که در آیات و روایات به آن اشاره شده است. الماسی ضمن تاکید بر اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور که سندی راهبردی و عملیاتی به شمار می‌رود، افزود: طبق این اساسنامه و بر اساس اختیارات سازمان، اقدامات مهم و تاثیرگذاری بر ادامه روند تحصیل دانش آموزان با نیازهای ویژه صورت گرفته است که تغییرات اساسی کتب آموزشی گروه‌های مختلف دانش آموزان با نیازهای ویژه مخصوصا گروه کم توان ذهنی و طیف اتیسم از جمله آن است. وی اضافه کرد: کتب آموزشی تدوین شده برای این دانش آموزان باید عمل‌گرا باشد و این هدف در دیگر بخش‌های آموزش آنان نیز باید به کار بسته شود. الماسی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از مفاد مهم اساسنامه سازمان آموزش و پرورش استثنایی کشور تاکید بر فعالیت‌های حوزه توانبخشی است .

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه