روزنامه کائنات
3

اقتصاد

۱۴۰۳ يکشنبه ۳ تير - شماره 4619

بانک مرکزی اعلام کرد؛

افزایش 2/36 درصدی تسهیلات پرداختی


  تسهیلات پرداختی بانک‌ها طی دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ مبلغ هفت هزار و ۲۱۹.۶ هزار میلیارد ریال است که در مقایسه با دوره مشابه پارسال معادل ۳۶.۲ درصد افزایش داشته است. همچنین تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از سه میلیارد ریال)، ۲۴.۵ درصد از کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.
به گزارش کائنات، طبق اعلام بانک مرکزی، طی دو ماهه ابتدایی سال جاری، از کل تسهیلات پرداختی، مبلغ پنج هزارو ۷۲۵ هزار میلیارد ریال معادل ۷۹.۳ درصد به صاحبان کسب و کار (حقوقی و غیرحقوقی) و یک هزار و ۴۹۴.۶ هزار میلیارد ریال معادل ۲۰.۷ درصد به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) تعلق گرفته است.
همچنین، تسهیلات پرداختی دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۲ مبلغ پنج هزار و ۱۵۱.۹ هزار میلیارد ریال بوده که با در نظر گرفتن تعدیلات صورت پذیرفته توسط شبکه بانکی به مبلغ پنج هزار و ۳۰۲.۳ هزار میلیارد ریال افزایش یافته است. سهم تسهیلات پرداختی در قالب سرمایه در گردش در کلیه بخش‌های اقتصادی طی دو ماهه سال ۱۴۰۳ مبلغ چهار هزار و ۳۹۲.۷ هزار میلیارد ریال معادل ۷۶.۷ درصد کل تسهیلات پرداختی به صاحبان کسب و کار است.
همچنین سهم تسهیلات پرداختی در قالب خرید کالای شخصی توسط مصرف کننده نهایی (خانوار) مبلغ ۵۹۳.۵ هزار میلیارد ریال معادل ۳۹.۷ درصد از کل تسهیلات پرداختی به مصرف کنندگان نهایی (خانوار) است.
سهم تسهیلات پرداختی بابت تامین سرمایه در گردش بخش صنعت و معدن در دو ماهه ابتدای سال ۱۴۰۳ معادل یک هزار و ۸۷۴.۴ هزار میلیارد ریال بوده است که حاکی از تخصیص ۴۲.۷ درصد از منابع تخصیص یافته به سرمایه درگردش کلیه بخش های اقتصادی (مبلغ چهار هزار و ۳۹۲.۷ هزار میلیارد ریال) است. از دو هزار و ۱۲۴.۲ هزار میلیارد ریال تسهیلات پرداختی در بخش صنعت و معدن معادل ۸۸.۲ درصد آن (مبلغ یک هزار و ۸۷۴.۴ هزار میلیارد ریال) در تامین سرمایه در گردش پرداخت شده است که بیانگر توجه و اولویت‌دهی به تامین منابع برای این بخش توسط بانک‌ها در سال ۱۴۰۳ است.
از کل تسهیلات پرداختی در دوره یاد شده، مبلغ یک هزار و ۷۰۷.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۲۳.۶ درصد به صورت تسهیلات خرد اعطا شده است.
همچنین مبلغ ۸۵ هزار میلیارد ریال نیز در قالب کارت‌های اعتباری انجام پذیرفته است، که با احتساب این مبلغ، کل تسهیلات پرداختی خرد (کمتر از سه میلیارد ریال) به مبلغ یک هزتر و ۷۹۲.۴ هزار میلیارد ریال معادل ۲۴.۵ درصد کل تسهیلات پرداختی را شامل می‌شود.
شایان ذکر است با توجه به اینکه تسهیلات پرداختی در قالب کارت‌های اعتباری نیز در بخش خانوار پرداخت شده است، با این اوصاف سهم بخش خانوار از ۲۰.۷ درصد به ۲۱.۶ درصد کل تسهیلات پرداختی افزایش داشته است.گفتنی است؛ باید ملاحظات مربوط به کنترل تورم را نیز در نظر گرفت و همواره مراقب قدرت گرفتن پتانسیل تورمی ناشی از فشار تقاضای کل در اقتصاد نیز بود.
بر این اساس ضروری است به افزایش توان مالی بانک‌ها از طریق افزایش سرمایه و بهبود کفایت سرمایه بانک‌ها، کاهش تسهیلات غیرجاری و بازگرداندن آنها به مسیر صحیح اعتباردهی بانک‌ها، افزایش بهره‌وری بانک‌ها در تامین سرمایه در گردش تولیدی، پرهیز از فشارهای مضاعف بر دارایی بانک‌ها و ترغیب بنگاه‌های تولیدی به سمت بازار سرمایه به عنوان یک ابزار مهم درتامین مالی طرح‌های اقتصادی (ایجادی) توجه ویژه‌ای داشت.

امضای تفاهم نامه بانک توسعه تعاون
با سازمان فناوری اطلاعات
  به منظور افزایش سطح همکاری دو جانبه بانک توسعه تعاون و سازمان فناوری اطلاعات ایران تفاهم نامه همکاری امضا کردند. به گزارش کائنات، محمد شیخ حسینی مدیر عامل بانک توسعه تعاون در این مراسم اعلام کرد: پویایی و چابکی و همچنین ظرفیت های ایجاد شده از سوی بانک توسعه تعاون در سال های اخیر به عنوان تنها بانک تخصصی تعاونی ها و اتحادیه ها تاثیر بسزایی بر ایجاد اشتغال و حمایت از تولیدکننده ها داشته است.
وی گفت : بانک توسعه تعاون به عنوان تنها بانک تخصصی و توسعه‌ای بخش تعاون کشور بر حمایت از تعاونی‌ها و به‌ خصوص بخش تولید تمرکز دارد و بیش از ۷۰ درصد اعتبارات خود را به تعاونی‌ها و اعضای تعاونی‌ها پرداخت می‌کند علاوه بر این، در اجرای برنامه‌های اشتغال خُرد و طرح های تکلیفی یکی از بانک‌های موفق و پیشرو در پرداخت تسهیلات است.
شیخ حسینی با تاکید بر سند چشم انداز بانک توسعه تعاون در افق ۱۴۰۴ به عنوان برترین بانک ایران در ارائه خدمات اعتباری ، مالی و بانکی دیجیتال به تعاونی ها و بنگاهای متوسط و کوچک(SME ) ها اظهار داشت: سند چشم انداز ترسیم شده برای بانک به این گونه است که بانک برتر کشور در ارائه خدمات الکترونیک به تعاونگران و sme ها باشد و در رسیدن به این جایگاه سهم تعاونگران بسیارحائز اهمیت است.
وی افزود: تعاون رکن مهم اقتصاد ملی و واجد ویژگی ها و خصیصه های منحصر به فردی است که می تواند در مشارکت دادن مردم در فعالیت های اقتصادی، توزیع عادلانه درآمد و ایجاد عدالت اقتصادی و نیز توزیع فرصت های برابر برای آحاد جامعه کارکردهای مهمی داشته باشد.
شیخ حسینی اظهار داشت: سامانه «بانکواره» به عنوان یکی از مزیت‌ها و محور قابل اتکای بانک در تقویت ارتباطات بانک با مشتریان و تعاونگران است که قابلیت اجرای بسیاری از تفاهم‌نامه‌ها و طرح‌های تسهیلاتی و اعتباری بانک از طریق این سامانه وجود دارد.
محمد خوانساری رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با اشاره ظرفیت های موجود در این دو مجموعه بر تعامل و همکاری های بیشتر میان این دو سازمان دولتی تاکید کرد و افزود: در عصر الکترونیک، نهادها و سازمان ها به سمت هوشمند سازی رفته و اغلب خدمات خود را به صورت اینترنتی، ارائه می دهند. اغلب شرکت ها و موسسات، در جهت تسریع و تسهیل در ارائه خدمات خود، اقدام به راه اندازی سرویس های الکترونیک و ارائه خدمات خود به جامعه هدف هستند. وی افزود: سازمان فناوری اطلاعات ایران براساس تکالیف محوله موظف به ایجاد بستری جهت عرضه خدمات الکترونیکی دولت به کاربران نهایی از طریق ابزارک‌های همراه شده است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه