روزنامه کائنات
6

انرژی

۱۴۰۳ شنبه ۲ تير - شماره 4618

مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران:

شرکت ملی حفاری از فهرست واگذاری به خصوصی‌سازی خارج شد


 مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از خارج‌‍‌شدن نام شرکت ملی حفاری ایران از فهرست شرکت‌های در حال واگذاری به بخش خصوصی پس از گذشت ۲ دهه خبر داد.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، محسن خجسته‌مهر در این باره گفت: حفظ جایگاه این شرکت به‌عنوان شرکتی بالادستی، سبب تقویت صنعت نفت کشور خواهد شد.
وی ضمن تبریک به مجموعه کارکنان صنعت نفت به‌ویژه کارکنان شرکت ملی حفاری ایران تصریح کرد: در عمر سه ساله دولت سیزدهم، تلاش‌های بی‌وقفه و مضاعفی با این نگاه حاکمیتی که شرکت ملی حفاری ایران، جایگاه ویژه‌ای در زنجیره تولید دارد، انجام شد که نتیجه آن خروج این شرکت از طرح واگذاری به بخش خصوصی بود.
مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران با اشاره به اینکه شرکت ملی حفاری ایران در سال ۱۳۵۸ به فرمان امام خمینی (ره) تأسیس شد، بیان کرد: نقش‌آفرینی بی‌بدیل این شرکت در فرایند تولید نفت و گاز یکی از دستاوردهای ارزشمند کشور پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی است که با تلاش و پایمردی کارکنان شریف این شرکت به ‌ثمر نشسته است. خجسته‌مهر افزود: شرکت ملی حفاری ایران در بیش از ۴۰ سال گذشته با حفر چاه‌های اکتشافی، توسعه‌ای، تعمیری و تکمیلی در خشکی و دریا به‌منظور نگهداشت و افزایش تولید، تحقق برنامه‌های صنعت نفت، تلاش در مسیر بومی‌سازی این صنعت راهبردی، پرورش نیروی انسانی متخصص و تثبیت نرخ حفاری در کشور توانسته نقشی محوری و ارزنده ایفا کند.
وی با تأکید بر ارتقای جایگاه شرکت ملی حفاری در مسیر تحول و توسعه روزافزون گفت: خارج‌شدن این شرکت از طرح واگذاری، فرصت با ارزشی است تا نسبت به روزآمدکردن و چابک‌سازی این شرکت و استفاده از ظرفیت‌های مستعد بالقوه و بالفعل آن اقدام شود.

مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی خبر داد؛
تداوم اجرای پروژه‌ گازرسانی
به ۱۲ شهر سیستان‌وبلوچستان
 مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی گفت: پس از تکمیل موفقیت‌آمیز پروژه‌های گازرسانی به این استان، عملیات گازرسانی به ۱۲ شهر و ۸۰۵ روستای سیستان‌وبلوچستان به این شرکت گاز واگذار شده است.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، رحمان محمودی در تشریح تازه‌ترین وضع مأموریت گازرسانی این شرکت به استان سیستان‌وبلوچستان توضیح داد: پس از تکمیل عملیات گازرسانی به استان خراسان جنوبی، این شرکت به‌عنوان یکی از استان‌های معین برای گازرسانی به ۱۲ شهر و ۸۰۵ روستا در سیستان‌وبلوچستان انتخاب شد. وی افزود: پروژه گازرسانی به ۶ شهر و ۶۶ روستا در این استان از سوی شرکت گاز خراسان جنوبی انجام می‌شود. مدیرعامل شرکت گاز استان خراسان جنوبی ادامه داد: تاکنون ۳۵۵ کیلومتر شبکه تغذیه و توزیعبه‌منظور گازرسانی سریع به این شهرها و روستاها، اجرا شده است.
محمودی تصریح کرد: افزون بر آن، عملیات گازرسانی به ۶ شهر و ۲۶۸ روستای دیگر سیستان‌وبلوچستان که از سوی شرکت گاز استان خراسان جنوبی اجرا خواهد شد، در دست پیمان‌سپاری است و پس از انجام مراحل اداری و قانونی، عملیات گازرسانی به این شهرها و روستاها نیز آغاز می‌شود.
وی یادآور شد: عملیات گازرسانی به شهرهای نیک‌شهر، ساربوک، راسک، اسپکه، چانف و برشک با پیشرفت قابل‌توجهی در حال اجراست.

جزئیات بسته تحریمی جدید
اتحادیه اروپا علیه روسیه
  اتحادیه اروپا با تصویب بسته تحریمی جدید علیه روسیه موافقت کرد که برای اولین بار گاز طبیعی مایع را نیز در برمی‌گیرد. اتحادیه اروپا موافقت کرد که مجموعه جدیدی از تحریم‌ها علیه روسیه وضع کند که برای اولین بار عرضه گاز مایع طبیعی (LNG) را هدف قرار می‌دهد. بلژیک، فرانسه و اسپانیا نقاط اصلی ورود گاز مایع روسیه به شمار می‌آیند.
بنابر گزارش یورو نیوز، این چهاردهمین بسته تحریمی اروپا علیه مسکو از زمان آغاز جنگ روسیه و اوکراین در فوریه ۲۰۲۴ است که در نتیجه مذاکرات طولانی میان سفرا تائید شد و آن‌ها هفته‌ها بر سر جزئیات بسیار فنی آن چانه‌زنی کرده‌اند. تصویب این تحریم‌ها چندین بار به دلیل مخالفت چند کشور، از جمله مجارستان که قبلاً متعهد شده بود هرگونه تحریم در بخش انرژی را مسدود کند، به تعویق افتاد.
بلژیک که ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را تا اول ژوئیه بر عهده دارد، در شبکه ایکس گفت که این بسته تاثیر تحریم‌های موجود علیه روسیه را با با از بین بردن خلأهای به حداکثر می‌رساند.
کشورهای عضو اتحادیه اروپا بیش از یک ماه در مورد اقدامات ضد روسی جدید بحث کردند و در نهایت به درخواست آلمان، یکی از پیشنهادهای کمیسیون را که هدف آن جلوگیری از دور زدن بیشتر بود، نادیده گرفتند.
این پیشنهاد که در نهایت حذف شد، شرکت‌های تابعه شرکت‌های اتحادیه اروپا در کشورهای ثالث را مجبور می‌کرد صادرات مجدد کالاهای خود به روسیه را به صورت قراردادی ممنوع کنند. اتحادیه اروپا مایل است جریان صادرات فناوری‌های دو منظوره مانند تراشه‌های الکترونیکی را که از سوی روسیه می‌تواند برای اهداف نظامی استفاده شود، متوقف کند.
ممنوعیت حمل و نقل، اولین محدودیتی است که این بلوک برای گاز مایع اعمال کرده است. با این حال، کارشناسان بازار گاز می‌گویند که این اقدام تاثیر کمی خواهد داشت زیرا اروپا همچنان گاز روسیه را خریداری می‌کند و انتقال از طریق بنادر اتحادیه اروپا به آسیا تنها حدود ۱۰ درصد از کل صادرات گاز طبیعی مایع روسیه را تشکیل می دهد. این بسته جدید همچنین تدابیر علیه ناوگان سایه‌ای که نفت روسیه را خارج از سقف قیمت تعیین شده توسط کشورهای گروه هفت (G۷) منتقل می‌کند، تشدید می‌کند. به گفته دیپلمات‌ها، کشورهای اتحادیه اروپا نفتکش‌ها و همچنین دست کم ۲ کشتی متعلق به روسیه که تجهیزات نظامی را از کره شمالی منتقل می‌کنند، به لیست نهادهای تحریم شده اضافه کردند. مسکو و پیونگ یانگ از زمان شروع جنگ روسیه و اوکراین به یکدیگر نزدیک‌تر شده‌اند. ۲ کشور در توافقی که در جریان سفر «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه به پیونگ یانگ در هفته جاری منعقد شد، توافق کردند که در صورت مواجهه با تجاوز مسلحانه کمک نظامی فوری ارائه کنند. طبق بسته تحریمی جدید علیه مسکو در مجموع، ۴۷ نهاد جدید و ۶۹ شخص به فهرست تحریم‌های اتحادیه اروپا اضافه شدند که تعداد آنها را به ۲۲۰۰ نفر رساند. دیپلمات‌ها می‌گویند که انتظار می‌رود این بسته به‌طور رسمی در دیدار وزرای امورخارجه اتحادیه اروپا به تصویب برسد.
تحریم‌های جدید اتحادیه اروپا قصد دارد این تجارت پرسود را محدود کند و توانایی روسیه را برای جمع‌آوری بودجه برای ادامه جنگ پرهزینه خود با اوکراین محدود کند.

۱۲ سد کشور زیر ۳۰ درصد آب دارد
  بر اساس آخرین آمار از وضعیت سدهای مهم کشور، در حال حاضر حجم ۱۲ سد کمتر از ۳۰ درصد آب دارند. میزان ورودی مخازن کل کشور از ابتدای سال آبی تا کنون معادل ۳۶.۹۵ میلیارد متر مکعب بوده که در قیاس با سال گذشته که عددی معادل ۳۴.۹۱ میلیارد مترمکعب بوده ۶ درصد کاهش داشته است. همچنین میزان کل خروجی سدهای کشور نیز نسبت به سال قبل با هشت درصد افزایش مواجه بوده است.
حجم آب موجود مخازن ۳۴.۳۱ میلیارد متر مکعب ثبت شده که این عدد نسبت به سال قبل که عددی معادل ۳۱.۷۴ میلیارد متر مکعب بوده هشت درصد افزایش یافته است. همچنین حجم پرشدگی سدهای کشور نیز تا این تاریخ ۶۶ درصد است.
وضعیت برخی از سدهای مهم کشور بیانگر این است که ۱ سد دوستی و طرق خراسان رضوی به ترتیب ۱۸ و ۲۳ درصد، سد پانزده خرداد حوضه قمرود ۱۷ درصد، سد سد تهم و  تالوار زنجان ۲۳ و ۲۲ درصد، سد استقلال هرمزگان ۲۱ درصد، سد رودبال داراب ۴ درصد، چاه نیمه سیستان و بلوچستان ۲۱ درصد، سد تنگوئه سیرجانن استان کرمان و سد ساوه استان مرکزی ۱۰ درصد  آب دارند.
همچنین ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۲۴۰.۶ میلیمتر است. این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه درازمدت (۲۳۴.۸ میلیمتر) ۲ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته (۲۰۳.۶ میلیمتر) ۱۸ درصد افزایش را نشان می‌دهد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه