روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ شنبه ۲ تير - شماره 4618

سبک زندگی مردم چگونه متحول خواهد شد؟

سرنوشت زنان و دختران ایران

  جمعه شب؛ اول تیر ۱۴۰۳ سومین مناظره ۶ کاندیدای انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با موضوع فرهنگی در ساختمان شیشه‌ای صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.آیا راه برون رفتی از بحران های اجتماعی مرتبط با خانواده ارائه شد؟
پورمحمدی: ما هنوز زنان را باور نداریم
حجت‌الاسلام و المسلمین مصطفی پورمحمدی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود، اظهار کرد: امام خمینی (ره) صفحه جدیدی در تاریخ ایران با حضور زنان رقم زدند. امام راحل زنان را به همه عرصه‌های جتماعی وارد کرد و انقلاب و جنگ را با حضور زنان سامان داد. وی افزود: سه دیدگاه درباره حضور زنان در عرصه اجتماعی وجود دارد. یک دیدگاه حضور ابزاری، نمایشی، برای جذابیت، لجام گسیخته است که زنان ما آن را نمی‌پذیرند و آن را طرد کرده‌اند. دیدگاه دیگر حضور حداقلی، به ضرورت و اضطرار است که اگر فرصتی برای کنار گذاشتن زن مان فراهم شود از آن استفاده می شود. یک نگاه امام که حضور واقعی، جدی و تاثیرگذار، باوقار و حفظ شئونات است و سبک زندگی طراز اسلام و نظام اسلامی است. این نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری بیان کرد: در جمهوری اسلامی زنان پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتند اما به جایگاه واقعی خود رسیده‌اند؟ مجلس شورای اسلامی می‌خواهد برای همه جامعه تصمیم بگیرد. آیا سهم زنان در مجلس باید ۱۵-۱۴ نفر باشد؟ این همه زن شایسته، متخصص، فرهیخته، فعال و مبتکر داریم و نباید برای خود تصمیم بگیرند؟ هنوز به زنان اعتماد نداشته و آنها را باور نداریم. انتظار داریم آنها ما را قبول داشته باشند و سبک زندگی ما را بپذیرند و به حوزه‌های دیگر سوق پیدا نکنند؟ دیگران دارند کعبه آمال جوانان و زنان ما را در هالیوود، بالیوود و نتفلیکس تعیین می کنند؟ برنامه ای ندرایم؟‌ سبک زندگی ما را آنها باید تعیین کنند؟
قالیباف: عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است
محمدباقر قالیباف در بخش «انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی» گفت: بدون شک خانواده مهمترین جایی است که باید مورد توجه دولت ها باشد و ما به آن توجه داریم. وی تاکید کرد: اگر ایران قوی می خواهیم به خانواده قوی احتیاج داریم؛ اگر خانواده عنصر و سلول اصلی جامعه ما است زن محور این حرکت در خانواده است. قالیباف بیان کرد: نگاه برابر جنسیتی را قبول نداریم اما عدالت جنسیتی در اولویت کار ما است. این کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به اهمیت نقش زنان گفت: امروز در خانواده زن به عنوان مادر، همسر و تربیت کننده فرزندان و مادرخرج در خانه است؛ زنان  جبران همه کاستی ها و بی‌تدبیری، اشکال و مشکلات اقتصادی از سطح ملی تا خانواده را انجام می‌دهد. وی با بیان این‌که «مادر غم‌خوار خانواده است»، افزود: مادر داده شغل و زندگی و مشکلات فرزندانش را دارد حتی بعد از آن که فرزندش ازدواج کند. قالیباف ادامه داد: انقلاب، امام(ره) و شهدا این فرصت را فراهم کرد که خانم‌ها در اجتماع حضور پیدا کنند.
پزشکیان: امروز برخورد ما در جامعه با قشر زنان، اخلاقی نیست
مسعود پزشکیان در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با اشاره به نقطه نظرات سایر نامزدها درباره جایگاه زنان در کشور گفت: اینگونه که ما می‌گوییم باید وضع خیلی خوب می‌شد، اما نمی دانم چگونه شد که اوضاع زن و دختر در جامعه به این شکل درآمد. به تصور من قدم اول از مدرسه و مهد کودک شروع می‌شود و ما باید از این مرحله کار را آغاز کنیم و نگاه برابر و توانمندی‌های این عزیزان را از مدارس و مهد کودک‌ها آموزش دهیم. وی افزود: ریشه مسائلی که درباره زنان مطرح می‌شود، در مدرسه است و چنانچه در مدارس آموزش‌های لازم ارائه شود، دیگر این تنش‌های و مشکلات اجتماعی به وجود نمی‌آید. این نامزد انتخابات ریاست جمهوری با اشاره به فقدان همسرش در ۳۲ سال پیش اظهار کرد: من و همسرم چهار فرزند داشتیم و هر دو همزمان درس می‌خواندیم؛ یک شب من کشیک بودم او از فرزندان‌مان نگهداری می‌کرد و شب دیگر من بچه‌ها را نگه می‌داشتم و او کشیک می‌داد و ما با هم بالا آمدیم و می‌توانستیم با هم کارهای خود را انجام دهیم و در ابتدا نیز این نگاه وجود داشت.
پزشکیان با تاکید بر اینکه این نگاه ماست که باید اصلاح شود و نهایتاً نیز باید بازگردیم و ببینیم که چگونه در مدرسه، محله و مسجد این‌ها را چگونه آموزش دادیم که به اینجا رسیده‌اند، اظهار کرد: سبک زندگی را از مدارس می‌توان تغییر داد، اما مدارس ما از سویی به این دلیل که معلمان بازآموزی ندارند و حقوق آنها کفاف زندگی‌شان را نمی‌دهد و از سوی دیگر میان مقاطع مختلف از نظر آموزش تبعیض وجود دارند و این تبعیض باعث می‌شود که افرادی را تربیت کنیم که وقتی به جامعه می‌روند عقده‌ای می‌شوند و با هم می‌جنگند و نمی‌توانند با یکدیگر حرف بزنند و کنار یکدیگر بنشینند. ریشه این مسئله در مدارس است و اگر ما می‌خواهیم این مسائل درست شود باید به صورت ریشه‌ای به آنها بپردازیم و رفتار و نگاه خود را تغییر دهیم و در عمل و واقعیت با آنها برخورد کنیم؛ چرا که سخن از تئوری کار ساده‌ای است.
جلیلی: بسیاری از موفقیت‌های پس از انقلاب را مرهون زنان هستیم
سعید جلیلی در با موضوع فرهنگی -انسجام اجتماعی با حکمرانی فرهنگی- اظهار کرد: بسیاری از موفقیت‌های ما در پس از انقلاب و در طول تاریخش، مرهون زنان و نقش‌آفرینی که زن مسلمان در عرصه‌های مختلف داشته است. وی افزود: در همین چند سال اخیر که دیدید دشمنان روی موضوع زن در ایران متمرکز شدند به چه دلیل بود؟ آیا این نقطه ضعف در کشور، فرهنگ و انقلاب ما بود یا یک نقطه قوت؟ معتقدم دلیلی که آنان روی این موضوع آنقدر متمرکز شدند این است که می‌دانند این یک نقطه قوت انقلاب اسلامی و مردم ایران است که با آن می‌تواند توانمندی و قدرت خود را به رخ بکشد. کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری یادآور شد: از آن طرف تمدن غرب که در همین امروز در موضوع زن به بن‌بست رسیده است و با چالش‌های جدی در این زمینه روبه‌روست، که آنان را به این بن‌بست رسانده است. جلیلی تصریح کرد: همین کسانی که امروز دربرابر کشتار ده‌ها هزار زن در غزه و فلسطین سکوت می‌کنند و بلکه با قاتلان عکس یادگاری می‌گیرند، یکباره در موضوع زن در ایران بسیار فعال می‌شوند. از آقای مکرون تا آقای بایدن؛ چرا؟ چون شاهد هستند که اگر کشور ما چه در عرصه مقاومت و چه در عرصه پیشرفت موفق شده است به این دلیل بوده است که باقدرت یک الگوی جدید وارد صحنه کرده که مدلی به جهان نشان داده که آنان را متحیر کرده است.
قاضی‌زاده هاشمی: دغدغه زنان حجاب نیست، دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست
قاضی‌زاده هاشمی در فرصت ۴ دقیقه اول بخش اول سخنان خود با تسلیت شهادت دختر کاپشن صورتی اظهار کرد: خانواده واحد بنیادین جامعه ایرانی است. ایران مهد خانواده محوری است و زن ستون خانواده است. مردان ایرانی با بند بند وجود خود متوجه این موضوع هستند. برخوردهای شعاری و سیاسی به نگاه زن در انتخابات وجهه سیاسی دارد و سوءاستفاده انتخاباتی است. زن بزرگترین سرمایه اجتماعی ما است. هیچوقت در تاریخ نگاه ابزاری و جنسی به زنان نداشته ایم برخلاف جامعه غرب. در دو سال گذشته در ایتالیا خانوم ملونی با شعارهای توجه به زنان و خانواده پیروز شد.
وی ادامه داد: امروز باید میدان دار حمایت از خانواده در جامعه باشیم. یعنی کاری که شهید رئیسی در سازمان ملل انجام داد و باید با جنبش های خانواده محور جهان ارتباط برقرار کنیم و ائتلاف تشکیل دهیم. باید مراقب باشیم ادبیات غلط ما را اسیر نکند. زن یک فرصت و پیشران و روش حل مسائل است. دغدغه زنان حجاب نیست. بلکه دغدغه آنان تبعیض در فرصت هاست؛ حق هم دارند.
زاکانی: مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق مواجهه قانونی میسر نیست
علیرضا زاکانی با به تشریح دیدگاه‌های اجتماعی - فرهنگی‌اش پرداخت و با تسلیت سالگرد شهید مصطفی چمران و تبریک ولادت امام هادی (ع)، گفت:  دولت خدمت اساس کارش را اجرای قانون اساسی گذاشته است. بسیاری از حرف‌هایی که زده می‌شود، شعار است اما اسلام،‌زن و دختر را فرصت می‌داند نه مسئله. وی از دو بسته در حوزه اجتماعی فرهنگی سخن گفت و افزود: رفاه را ناظر بر یارانه‌ها، معیشت، اشتغال، مسکن و ازدواج تنظیم کرده‌ایم. افزایش جمعیت با  محوریت خانواده دومین برنامه‌ام است. در نظام اسلامی خانواده یک سلول کنش‌مند است که دیگران را هم به کنش می‌کشاند. در بسته رفاه مشکلات و گره زندگی مردم باز می‌شود. نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اقدامات اساسی را در بسته دوم نیز انجام می‌دهیم تا دغدغه مردم رفع شود. ارتقاء آزادی و امنیت و حجاب اجتماعی رکن سوم برنامه‌ام است. باید از کلی‌گویی و انتشار سخنان دیگران پرهیز کنیم. امام حریم خصوصی و عمومی جامعه  را مشخص کرده‌اند و تاکید کرده‌اند هیچ کس حق ندارد در حریم خصوصی افراد دخالت کند. در حریم خصوصی برخی دنبال چه می‌گردند؟
وی ادامه داد: حجاب هم شرعی و قانونی است اما نوع مواجهه با بی‌حجابان جز از طریق احترام و مواجهه قانونی میسر نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه