روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد - شماره 4606

در نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه مطرح شد

صدور اعلان قرمز برای یاسین رامین و ماجرای پرونده فساد در فوتبال


  سخنگوی قوه قضاییه، در نشست خبری، به تشریح مهم‌ترین پرونده‌های قضایی پرداخت و به سؤالات خبرنگاران پاسخ داد.
جهانگیر درباره اینکه در رابطه با موضوع «شاهد فروشی» که چندی پیش رییس مرکز آمار قوه قضاییه به آن اشاره داشتند، قوه قضاییه چه اقداماتی برای جلوگیری از این پدیده انجام داده یا خواهد داد؟ گفت: بحث شهادت شهود یکی از ادله اثبات دعوا در نظام حقوقی ماست که جایگاه رفیعی در نظام حقوقی ما دارد. در کشورهای دنیا این چنین نیست و این اندازه  به شهادت شهود بها داده نشده است ولی ما به عنوان «بینه» به آن  توجه داریم.
وی افزود: در نظام حقوقی قبل از انقلاب، شهادت قیمت داشت و تا میزانی می‌توانستند شاهدین شهادت دهند، اما به دلیل غیر اسلامی بودن آن، این امر اصلاح شد و می توانند در حقوق مدنی و کیفری متوسل به شهود شوند و جایگاه خاصی پیدا کرده است اما احتمال سوء استفاده آن وجود دارد.
سخنگوی قوه قضاییه گفت: راه‌های مختلفی را ما دنبال کردیم و سامانه‌ای به عنوان سامانه ثبت اطلاعات شهود و مطلعین در دستگاه قضایی راه اندازی شده است. در این سامانه اطلاعات کسانی که شهادت می‌دهند ثبت می‌شود و به قاصی هشدار می‌دهد که اجازه اخذ گواهی به شاهدین حرفه‌ای و پولی شناخته می شوند ندهد. این یکی از اقداماتی است که  در راستای احقاق حقوق مردم انجام شده است. در لایحه‌ای که سازمان تعزیرات در این زمینه آماده کرده و در حال ارسال به مجلس است، اصلاحیه بیشتری برای برخورد با شهادت دروغ انجام شده است تا شهادت دروغ برای همیشه مرتفع شود. وی در پاسخ به سوالی درباره کوه‌خواری در لواسان گفت: جلوگیری از تصرفات غیرقانونی از مأموریت‌های قوه قضاییه است و در این راه از تمام ظرفیت‌های خود استفاده کرده و کمک دستگاه‌های دیگر را هم گرفته است. همچنین رئیس قوه قضاییه سال‌های گذشته در این راه پیشتاز بوده و حتی تصرفات قوه قضاییه که در سال‌های قبل رخ داده بود را رفع تصرف کرد و قدم‌های بزرگی در این راه برداشته شد. سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: بیش از ۲۰ هزار پرونده در خصوص اراضی ملی و منابع طبیعی رسیدگی شده و منجر به محکومیت بیش از ۲۰ هزار تن شده است. ۳۹۰۲ مورد بنا و مستحدثات غیرمجاز در نتیجه اجرای حکم قضایی تخریب شده است. از طرفی ۵۱۹۳ مورد اراضی ملی تصرف شده اعاده شده است.
جهانگیر گفت: گزارشات مطرح درباره کوه‌خواری در حوزه لواسان را پیگیری می‌کنیم.
حکم ساداتی‌نژاد در مرحله بررسی اعمال ماده ۴۷۷ است
اصغر جهانگیر درباره اجرای حکم ساداتی‌نژاد، وزیر سابق دولت سیزدهم، گفت: درباره ایشان حکم قطعی صادر شده و در حال طی تشریفات قانونی بوده و در مرحله اجرا و اعمال ماده ۴۷۷ است. این موضوع در حال بررسی است و اگر مورد پذیرش قرار نگیرد، حکم به مرحله اجرا درمی‌آید.
صدور اعلان قرمز برای یاسین رامین و تلاش برای استرداد او به کشور
سخنگوی قوه قضاییه درباره استرداد یاسین رامین به کشور گفت: قوه قضاییه درخصوص هر محکومی که در خارج از کشور باشد اقدامات قانونی انجام می‌دهد. در مورد شخص مورد نظر در تاریخ بیست‌و‌ششم ماه گذشته، صدور اعلان قرمز صورت گرفته تا پیگیری قضایی صورت بگیرد.
حسن رعیت هنوز در زندان است
سخنگوی قوه قضاییه آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت را تشریح کرد و گفت: این فرد هنوز در زندان است و تغییری در پرونده رخ نداده است. اصغر جهانگیر درباره آخرین وضعیت پرونده حسن رعیت گفت: دستگاه قضایی رسیدگی قاطعانه را در دستور کار قرار داده است و پس از صدور رأی محکومیت ایشان، متهم درخواست اعمال ماده ۴۷۴ و ۴۷۷ را مطرح کرده و قبول نشده و هنوز در زندان است و تغییری در پرونده رخ نداده است. محکومیت ایشان ۲۵ سال حبس در زندان اوین است.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه