روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۹ خرداد - شماره 4606

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

جنایت های نتانیاهو داد دنیا را بلند کرده است


 کارشناس سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: تقویت آرامش در منطقه در آستانه انتخابات آمریکا برای بایدن بسیار مهم است اما حملات نتانیاهو به غزه و رفح و آنچه در اردوگاه رفح‌ رخ داد فریاد اعتراض  همه دنیا را بلند کرد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت و گو با کائنات در خصوص جنايات اسرائیل و رویکرد آمریکا و کشورهای غربی به آنچه در غزه و رفح می گذرد، گفت: تکرار و تداوم جنايات نتانیاهو در غزه و رفح نشان می‌دهد وی وارد  ماجرایی شده که دست کشیدن از این ماجرا و جنگ برای شخص نتانیاهو مقدور نیست.
وی در این باره خاطر نشان کرد:  درگیری نتانیاهو  و همسرش در چند پرونده فساد اقتصادی، و‌ تشکیل پرونده قضایی برای او عرصه را بر نتانیاهو تنگ کرده ضمن اینکه در اراضی اشغالی اعتراضات شدیدی نسبت به عملکرد نتانیاهو ديده می شود. از سوی دیگر  نارضایی گسترده به حل و فصل نشدن مساله گروگان‌ها برای او مزید بر علت شده است لذا نتانیاهو نمی‌تواند دست از ادامه جنگ بکشد و گمان می کند باید جنگ را تا انتها پیش ببرد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل تصریح نمود: در حال حاضر شرایط نتانیاهو بسیار سخت شده چرا که وزیر جنگ پیشنهاد کرده اگر تا هشتم جون نتانیاهو سر و سامانی به وضعیت جنگ ندهد دیگر با وی همکاری نمی‌کند و اين موضوع منجر به سقوط کابینه نتانیاهو می شود. وی در این باره افزود: وجود مشکلات داخلی باعث شده نتانیاهو نتواند دست از  جنگ بکشد . نتانیاهو در مصاحبه ایی اعلام کرده اگر از جنگ با حماس دست بکشم این موضوع به نفع ایران خواهد بود و در نهایت به پیروزی حماس منتهی می شود بنابراین استدلال‌های بی‌معنی مانع پایان جنگ در غزه شده است. ‌کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی بیان داشت: از آن سو، آقای بایدن در آستانه انتخابات قرار دارد و مایل به تشدید بحران منطقه نیست چرا که منجر به قیمت افزایش قیمت نفت و  بنزین در آمریکا می‌شود دولت نسبت‌به بالا رفتن قیمت بنزین در آمریکا بسیار حساس  است چرا که در آمریکا بنزین از آب برای مردم واجب‌تر است و این موضوع روی میزان آرای آقای بایدن تاثیر می‌گذارد. علی بیگدلی گفت: تقویت آرامش در منطقه در آستانه انتخابات آمریکا برای بایدن بسیار مهم است اما حملات نتانیاهو به غزه و رفح و آنچه در اردوگاه رفح‌ رخ داد فریاد اعتراض  همه دنیا را بلند کرد چرا که نتانیاهو یک کار غیر انسانی انجام داده است‌. مساله به قدری بغرنج است که آمریکا نیز قول بررسی این موضوع را داده و خود نتانیاهو نیز دستور بررسی داده است!
وی در خصوص اینکه آیا دولت بایدن می تواند حریف نتانیاهو شود، گفت: در شرایط فعلی بایدن نمی‌خواهد دست به ترکیب دولتمردان خود بزند چرا که به طور کلی دموکرات‌ها رای خود از اقلیت‌های قومی در آمریکا می‌گیرند. بخشی از رای بایدن از اقلیت ۵ ،۶ میلیون نفری یهودیان آمریکایی است. از طرف دیگر بایدن باید دل آمریکایی‌های عرب تبار را به دست بیاورد، به همین دلیل تلاش می‌کند منطقه تا زمان برگزاری انتخابات در شرایط تنش نباشد تا انتخابات را برگزار کند و رای خود را از دل صندوق‌ها بیرون بياورد و ان زمان در خصوص مسائل مرتبط با اسرائیل چاره اندیشی کند. لازم به ذکر است به طور کلی رابطه دموکرات‌ها با اسرائیل بر خلاف جمهوری خواهان رابطه صمیمانه و نزدیکی نیست.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه