روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ چهارشنبه ۲۶ ارديبهشت - شماره 4597

کنعانی مقدم در گفت و گو با کائنات

قانون درستی برای جلوگیری از ورود مهاجران غیر قانونی به کشور نداریم


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: مهاجران افغان باید ساماندهی اساسی شوند و حق مردم ایران در اعتراض به افزایش جمعیت افغان ها باید به رسمیت شناخته شود؛ ضمن اینکه وزارت کشور نیز باید مصوبه مجلس را درمورد ساماندهی افغان ها وجلوگیری از مهاجرت های بی رویه مو به مو اجرا کند.
حسین کنعانی مقدم کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه در گفت و گو با کائنات در خصوص موضوع ساماندهی مهاجرت افغان ها به ایران و نگرانی های مردم ایران در موضوع افزایش میزان مهاجرت های غیر قانونی به کشور گفت: تقریبا دو سال پیش در خصوص این موضوع به وزیر کشور تاکید کردم که در خصوص مهاجران باید برنامه محور عمل کنید چرا که تامین نیاز کار داخلی به وسیله مهاجران و در نظر گرفتن مسائل مختلفی اعم از امنیتی تا اقتصادی که مردم روی این موارد بسیار تاکید دارند مساله بسیار مهمی است.
وی در این باره تصریح نمود: با توجه به وجود بیش از ۱۰ میلیون مهاجر افغانی و عراقی که از زمان هشت سال دفاع مقدس وارد ایران شده اند دولت در خصوص ساماندهی مهاجران باید به یک جمع بندی درستی برسد و برای این موضوع قانونی تصویب شود که ضمن تامین نیروی کار خارجی ارزان موانع بسیار جدی در برابر مهاجرت‌های غیرقانونی گذاشته شود.
وی در این باره بیان داشت: مردم به شدت نگرانش تغییر ترکیب جمعیتی به واسطه افزایش مهاجرت های غیر قانونی افغان ها به ایران شده است به طور نمونه نزدیک به  ۹۹ درصد ساکنان پیشوای ورامین افغان ها هستند به گونه ای که پیشوای ورامین کابل افغانستان نامیده می شود!
حسین کنعانی مقدم یادآور شد: بنده سال‌ها در کنار مجاهدین افغانی در افغانستان مبارزه کرده‌ام و سال‌ها با آنها زندگی کرده‌ام اعضا و گروه‌های آنها را می‌شناسم با عراقی‌ها نیز به خوبی آشنا هستم ومهاجرین دوران جنگ را می شناسم که بسیاری از آنها انسان های مومنی هستند اما در یک وضعیت کلی نمی توان نسبت به مهاجرت ها بی خیال بود و برای این مساله قانون درستی در مجلس به تصویب نرساند و به صورت سلیقه‌ای برخورد کرد.
کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه بیان داشت: مجلس باید در خصوص ویژگی های مهاجران افغان به کشور برنامه ای تصویب کند و دولتها نیز حق نداشته باشند با این موضوع به صورت سلیقه‌ای برخورد کنند چرا که   قانون برای همه باید لازم الاجرا باشد.
کنعانی مقدم معتقد است: اگر مهاجران خارجی نیروی کار به شمار می‌روند باید مهاجران طبق قوانین مصوب وارد کشور شوند و مالیات بپردازند ضمن اینکه میزان مهاجرت ها باید محدود باشد و تمام مهاجران غیر قانونی مثل تمام کشورهای دنیا از کشور خارج شوند، اما متاسفانه چون قانون محکمی در این خصوص نداریم و وزارت کشور هم که مسئول سیاست گذاری و اجرایی این مساله است نسبت به این موضوع بی توجه است و شاهد رفتارهای چندگانه هستیم.
حسین کنعانی مقدم در این باره بیان داشت: اگر موضوع مهاجرت ها ساماندهی نشود ممکن است وبعید به نظر نمی رسد عده ای از تروریست ها و نفوذی ها همراه مردم فقیر و نیازمند به کار وارد ایران شوند و امنیت کشور را تحت خطر قرار دهند، این موضوع حتی به قیمت کاهش خدمات به مهاجران واقعی ونیازمند به پیدا کردن کار و امرار معاش در کشور می شود.
کنعانی مقدم گفت: بنده در مورد افزایش میزان مهاجران افغان به ایران و مساله آب هیرمند به سفیر جدید افغانستان اخطار دادم که اگر درباره باز کردن سدها و آب رسانی به ایران مسوولان افغانستان همکاری نکنند قطعا مهاجرانی که به افغانستان برگردانده می شوند برای شما دردسر ساز می شوند چرا که آنها به اندازه  آب هیرمند از آب شرب مردم ایران مصرف می کنند و از یارانه مردم ایران خرج آنها داده میشود پس   کاری نکنید که نان مهاجران افغان به ایران بریده شود چرا که تامین زندگی این حجم از اتباع خود برای شما دردسر ساز می شود.
 حسین کنعانی مقدم معتقد است: قطع به یقین وزارت کشور و نمایندگان مجلس برای این موضوع باید به سرعت کاری درست صورت دهند. مهاجران افغان باید ساماندهی اساسی شوند و حق مردم ایران در اعتراض به افزایش جمعیت افغان ها باید به رسمیت شناخته شود؛ ضمن اینکه وزارت کشور نیز باید مصوبه مجلس را درمورد ساماندهی افغان ها وجلوگیری از مهاجرت های بی رویه مو به مو اجرا کند.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه