روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4596

کارشناس سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

طرح کوچاندن مردم غزه به خارج از اراضی اشغالی شکست خورده است


 کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: طرح کوچاندن مردم غزه و رفح به خارج از فلسطین طرح شکست خورده‌ای است که کورسویی از موفقیت در پیش رو ندارد.
سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل در گفت وگو با کائنات در خصوص موضوع کوچاندن مردم غزه و رفح به مصر براساس توطئه صهیونیستی و غربی گفت: اولاً که اصل این مسئله که آیا کوچاندن مردم غزه و رفح یک طرح صرفاً اسرائیلی است یا توافق شده بین اسرائیل آمریکا و مصر است همچنان  ابهام وجود دارد به این دلیل که مصری‌ها در مواجهه رسانه‌ای اعلام می‌کنند که کاملاً با این طرح مخالف هستند اما در عین حال در خبرها می‌شنویم داخل صحرای سینا برای استقرار حدود ۵۰۰ هزار نفر امکانات لازم فراهم شده است.
وی در این باره خاطر نشان کرد: آنچه سران مصر می گویند با آنچه در عمل انجام می دهند بسیار متفاوت است و با هم همخوانی ندارد بنابراین ابهامی درباره اینکه چه کسی با این مسئله موافق و مخالف است وجود دارد.
سعدالله زارعی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل منطقه یادآور شد: نکته دوم این است که اسرائیلی‌ها عملاً مسئله حمله به رفح را چند روز است که کلید زده‌اند. حمله به رفح از روز جمعه آغاز شده اما شدت حمله به رفح که نتانیاهو و آقای گالانت وزیر جنگ اسرائیل از آن سخن می‌گفتند خوشبختانه بالا نیست و شدت جنگ در غزه را ندارد یعنی به  صورت یک حمله نسبتا آرامی دنبال می‌شود.
وی در ادامه بحث تصریح نمود: به هر حال هنوز مشخص نیست برنامه رژیم صهیونیستی در مورد کوچاندن جمعیت به خارج از غزه چیست و مصری ها این مساله را چگونه حل و فصل می کنند. به احتمال قوی مصری ها مخالف هستند و در مورد اینکه اصلاً چنین پروژه قابل اجرا باشد تردید وجود دارد.
وی در این باره تصریح نمود:  در حال حاضر جمعیت غزه و رفح در حال پراکنده شدن هستند اما در همان محدوده نه خارج از اراضی اشغالی، لذا طرح کابینه نظامی اسرائیل و نتانیاهو مبنی بر کوچاندن آنها عملاً با بن‌بست مطلقی مواجه شده است.
سعدالله زارعی در خصوص جابه جایی مردم غزه و رفح گفت: به عنوان مثال جا به جایی و مهاجرت در داخل غزه به این شکل است که بخشی از مردم به خان یونس و شهرهای نزدیک رفته اند اما مهاجرت خارجی اتفاق نیفتاده است. مساله حائز اهمیت این است که اسرائیل به دنبال کوچاندن مردم غزه به خارج از فلسطین بود بنابراین عدم کوچ آنها به خارج از کشور، مشکلات اسرائیل را به قوت خود باقی گذاشته است.
وی دراین باره بیان داشت: مهاجرت داخلی مشکلات اسرائیل را حل نمی‌کند آنها می‌خواستند جمعیت  درباریکه غزه نباشد بنابراین می‌توان گفت طرح کوچاندن مردم غزه و رفح به خارج از فلسطین طرح شکست خورده‌ای است که کورسویی از موفقیت در پیش رو ندارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه