روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۳ سه شنبه ۲۵ ارديبهشت - شماره 4596

قرارداد ۱۰ ساله تهران و دهلی نو برای تجهیز و بهره‌برداری از بندر شهید بهشتی چابهار امضا شد


    ایران و هند یک قرارداد ده ساله برای تجهیز و بهره‌برداری از پایانه‌های کانتینری و کالاهای عمومی بندر شهید بهشتی چابهار امضا کردند.
این توافق را مهرداد بذرپاش، وزیر راه و شهرسازی و ساربانادا سونووال وزیر کشتیرانی هند در تهران امضا کردند.
ساربانادا سونووال با انتشار عکس‌هایی از مراسم امضای این قرارداد در ایکس آن را «لحظه‌ای تاریخی» در روابط دو کشور و پیوند منطقه‌ای دانست.
وزیر کشتیرانی هند نوشت: «این توافق نه تنها پیوندهای بین دو کشور بزرگ را تقویت می کند، بلکه گامی استوار برای هند در زنجیره تامین جهانی و بخش دریایی است.»
او این قرارداد را بخشی از برنامه‌های تجاری نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند در ایجاد یک مسیر تجاری جایگزین برای دسترسی به ایران، افغانستان، اوراسیا و کشورهای آسیای میانه است.
اس جایشانکار، وزیر خارجه هند گفت که دهلی‌نو انتظار دارد یک توافق بلندمدت با ایران برای مدیریت بندر استراتژیک چابهار داشته باشد.
اس جایشانکار به خبرنگاران در بمبئی گفت: «هنگامی که یک توافق بلندمدت منعقد شود، راه را برای سرمایه گذاری‌های بزرگتر در بندر چابهار باز می‌کند.
جایشانکار گفت: هند بندر چابهار را به صورت موقت اداره می‌کند.
هند با دور زدن بندر کراچی و گوادر در پاکستان ، بخشی از بندر ایران را به عنوان راهی برای حمل کالا به ایران، افغانستان و کشورهای آسیای مرکزی توسعه داده است. توسعه بندر به دلیل تحریم های آمریکا علیه ایران کند شده است.
هند در نظر دارد بندر چابهار را به یک مرکز ترانزیتی تحت کریدور بین‌المللی حمل و نقل شمال-جنوب (INSTC) برای دسترسی به کشورهای CIS تبدیل کند.
هند خواهان صرفه جویی در جابجایی بار با آسیای مرکزی است و بندر چابهار به عنوان یک مرکز ترانزیت تجاری برای منطقه عمل می‌کند. طبق گزارشی در اکونومیک تایمز، این پیمان جایگزین قرارداد اصلی شده و با ۱۰ سال اعتبار به طور خودکار تمدید خواهد شد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه