روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۳ سه شنبه ۱۸ ارديبهشت - شماره 4591

سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش مطرح کرد؛

استقبال کم فرهنگیان از طرح بکارگیری دوباره بازنشستگان


  سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه براساس مصوبه سران قوا، مجوز بکارگیری ۷۰ هزار بازنشسته اخذ شده است، گفت: تنها ۳۴ هزار بازنشسته از این موضوع استقبال کردند. علت این استقبال کم، پایین بودن نرخ حق‌التدریس است.
علی فرهادی با بیان اینکه سال گذشته مجوز به کارگیری دوباره بازنشستگان براساس مصوبه سران قوا تعیین شد گفت: در این مصوبه ظرفیت به کارگیری ۷۰ هزار معلم بازنشسته با فعالیت ۲۴ ساعت در هفته در مدارس دولتی اخذ شد. وی با بیان اینکه از ۷۰ هزار مجوز ظرفیت اخذ شده، تنها ۳۴-۳۵ هزار نفر از آن استقبال کردند افزود: علت این استقبال کم، پایین بودن نرخ حق التدریس‌ها است. سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با بیان اینکه پرداخت حق التدریس در مدارس دولتی انجام می‌شود ادامه داد: افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان در دستور کار شورای حقوق و دستمزد قرار گرفته است.
وی پیش از این گفته بود: افزایش ۲ برابری حق‌الزحمه ساعت اضافه تدریس معلمان تصویب می‌شود چرا که سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه با آن موافق هستند که با این کار معلمان ماده ۲۸ کمتری استخدام می‌شوند چرا که نیاز مدارس به معلم از روش‌های حق‌التدریس تامین می‌شود. گفتنی است، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور به وزارت آموزش و پرورش اجازه دادند تا در صورت نیاز، نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته و افراد دارای سابقه خرید خدمتی و حق‌التدریسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزش‌یاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی، به صورت حق التدریسی اقدام کند و با تصویب بند خ تبصره ۱۵ این لایحه به شرح زیر موافقت کردند: خ- وزارت آموزش و پرورش در صورت نیاز، مجاز است نسبت به بکارگیری معلمان بازنشسته (تا ۲۴ ساعت در هفته) و افراد دارای سابقه خرید خدمتی و حق‌التدریسی در وزارت آموزش و پرورش و آموزشیاران و آموزش دهندگان نهضت سوادآموزی، مدرسین طرح امین و معلمان قرآنی، به صورت حق التدریسی اقدام کند.

رییس انجمن رادیولوژی ایران:
هوش مصنوعی ابزاری کمکی است
و جایگزین پزشک نمی‌شود
  رئیس انجمن رادیولوژی ایران با بیان اینکه هوش مصنوعی یک ابزار کمکی در جهت خدمت به پزشکان در رشته‌های مختلف به خصوص رادیولوژی است، اظهار کرد: با کمک هوش مصنوعی، دقت و سرعت کار افزایش می یابد اما این تکنولوژی جایگزین پزشک نخواهد شد.
دکتر مرتضی صانعی طاهری با بیان اینکه درآستانه برپایی سی و نهمین کنگره انجمن رادیولوژی ایران قرار داریم، اظهار کرد: سی و نهمین کنگره انجمن رادیولوژی ایران از ۱۸ تا ۲۱ اردیبهشت ماه در هتل المپیک تهران برگزار می‌شود.  هوش مصنوعی توانسته در قسمت‌های مختلف حوزه سلامت وارد شود اما به دلایل زیاد از جمله پیچیدگی‌های حوزه پزشکی باعث حذف پزشک نشده است و از اینکه هوش مصنوعی بتواند تمام فعالیت‌های یک پزشک را انجام دهد فاصله بسیار زیادی داریم.
وی با تاکید بر اینکه در آینده پزشکانی موفق‌تر خواهند بود که بتوانند با هوش مصنوعی کار کنند و از این تکنولوژی بهره ببرند، تصریح کرد: میزان تاثیرپذیری رشته‌های مختلف پزشکی از هوش مصنوعی متفاوت است و برخی رشته‌ها مثل رادیولوژی بسیار تحت تاثیر هوش مصنوعی قرار گرفته‌اند. به همین منظور یکی از محورهای اساسی کنگره امسال انجمن رادیولوژی ایران، نقش هوش مصنوعی در رشته رادیولوژی است که مورد بحث و بررسی متخصصان این رشته قرار خواهد گرفت. در این کنگره، چالش‌های مربوط به هوش مصنوعی و نیز مباحث دیگر از جمله تصویربرداری سیستم عضلانی اسکلتی زنان و بارداری سر و گردن و همچنین اخلاق پزشکی در رادیولوژی ارائه خواهد شد. به گفته صانعی طاهری، از هوش مصنوعی می‌توان در تسریع و افزایش دقت تصویربرداری، کاهش دوز اشعه دریافتی بیماران، پردازش سریع‌تر و دقیق‌تر تصاویر، ارتقاء کیفیت تصویربرداری قلبی عروقی، تشخیص سریع‌تر سرطان‌ها تصویربرداری سایر ارگان‌ها و تصویربرداری جنین می‌توان بهره گرفت. وی ادامه داد: از دیگر کاربردهای هوش مصنوعی در رشته رادیولوژی می‌توان به وقت‌دهی بیماران، کمک به انتخاب بهترین پروتکل درمانی به منظور تعیین میزان اشعه دریافتی در روند تصویربرداری بازسازی‌ها، افزایش کیفیت تصاویر اندازه‌گیری‌ها مستندسازی، کمک به جمع‌آوری و استخراج اطلاعات بیماران نام برد. رئیس انجمن رادیولوژی ایران یادآور شد: یکی از نمونه‌های بارز مطالعات هوش مصنوعی در رادیولوژی در دوران پاندمی کووید بود که پزشکان سراسر دنیا با حجم بالای کار، کار طاقت‌فرسا و شرایط بحرانی تشخیصی روبرو بودند. انجمن رادیولوژی نیز تجربه مدیریت موفقی برای ارائه خدمات تله رادیولوژی و ارائه خدمت به هم میهنان سراسر کشور داشت.
وی گفت: کنگره رادیولوژی ایران یکی از بزرگترین کنگره‌های تخصصی پزشکی در کشور به شمار می‌رود که همه ساله میزبان استادان داخلی و خارجی، رادیولوژیست‌ها و سایر رشته‌های تخصصی است. این کنگره با حضور بیش از چهار هزار نفر از رادیولوژیست‌ها، دستیاران رادیولوژی و رشته‌های مرتبط برگزار می‌شود. بیش از ۴۰۰ سخنران به ارایه جدیدترین دستاوردهای علم تصویربرداری می‌پردازد.  

رئیس کل دادگستری استان تهران اعلام کرد؛
۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباهی
به نام یک شرکت تعاونی شده است
  رئیس کل دادگستری استان تهران از ابطال یک سند مالکیت که بر اساس آن ۲۸۱۱ هکتار زمین اشتباها به نام یک شرکت تعاونی شده است، خبر داد.
«القاصی» رئیس کل دادگستری استان تهران در جلسه امروز شورای عالی قضایی با اشاره به اقدامات صورت گرفته در زمینه تعیین تکلیف و ساماندهی اراضی ملی و دولتی و به‌طور مشخص صدور اسناد مالکیت برای پلاک ثبتی ۳۸ اصلی موسوم به خجیر، گفت: بر اساس پیگیری‌های انجام شده و مصوبات شورای حفظ حقوق بیت‌المال و تشکیل کارگروه‌های متعدد، طی هفته گذشته سند مالکیت حدنگار و تک‌برگ به مساحت چهار هزار و ۲۵۱ هکتار از اراضی موسوم به خجیر که در مجاورت شهرهای تهران و پردیس قرار دارد، به نام دولت صادر شد. وی افزود: این اراضی که بخش مهمی از اراضی پلاک ۳۸ اصلی خجیر هستند و دربردارنده اراضی مناطق حفاظت شده محیط زیست، اراضی و تاسیسات و ساختمان‌های مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی، بخشی از اراضی ملی و منابع طبیعی و همچنین بخشی از بستر رودخانه جاجرود و سد ماملو می‌باشند، پیش از این همواره مورد تعرض، دست‌بُرد و طمع زمین‌خواران بودند. رئیس کل دادگستری استان تهران همچنین با اشاره به روند پیگیری‌های قضایی انجام شده در خصوص واگذاری اراضی پلاک ثبتی ۷۷/۲ محمودآباد شهرستان فیروزکوه به شرکت تعاونی پاژن البرز، گفت: در سال ۱۳۸۵ و در حالیکه اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی استان تهران و کمیسیون‌های ذیربط تنها با واگذاری دو هکتار از اراضی پلاک ۲ فرعی از ۷۷ اصلی شهرستان فیروزکوه به شرکت دامپروری پاژن البرز موافقت کرده بودند، پس از معرفی به دفترخانه اسناد متأسفانه بر اثر اشتباهی که صورت می‌گیرد، سند مساحت دو هزار و ۸۱۳ هکتار، شامل کل پلاک ۲ فرعی از ۷۷ اصلی فیروزکوه، به نام شرکت مذکور می‌شود. وی‌ با بیان اینکه از آن سال تاکنون علی‌رغم اطلاع مراجع ذیربط، اقدامی در جهت اصلاح اسناد به عمل نیامده و شرکت مذکور علاوه بر اخذ سند، اقدام به تصرف کامل اراضی مذکور کرده و به هیچ وجه حاضر به استرداد این اراضی نبوده است، گفت: پس از پیگیری‌های گسترده صورت گرفته، اسناد مالکیتی که به اشتباه صادر شده بود باطل شد و سند مالکیت دو هزار و ۶۴۰ هکتار از این اراضی به نام دولت جمهوری اسلامی ایران اخذ شد و ما بقی نیز در دستورکار قرار دارد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه