روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ اسفند - شماره 4563

آماده برای رمضان


 منصور ابطحی- ماه مبارک رمضان که به ماه نزول قرآن و برکات آسمانی مشهور است و یکی از بهترین ماه ها برای ارتباط با خداوند می باشد “اعمال ماه رمضان” در دو بخش اعمال مشترک ماه مبارک رمضان و اعمال اختصاصی روزها و شب های این ماه پرفضیلت بخش بندی می شود که در ادامه به آنها اشاره ای خواهیم داشت.
بهترین اعمال در ایام مبارک رمضان تلا وت قرآن است. با وجود اینکه خواندن قرآن در همه اوقات ثواب دارد اما ماه رمضان، بهار قرآن است و ثواب خواندن یک آیه از آن برابر است با ثواب تلاوت کل قرآن در سایر ماه های سال.
رمضان، فرصت عبادت و بندگی عاشقانه تر و راز و نیاز عارفانه تر با معبود بی همتا است. در این ماه از روزه داران خواسته شده است با خضوع و فروتنی بیشتر، نمازها را به جا آورند و به برپایی نمازهای مستحبی بیش از پیش همت گمارند. پیامبر گرامی اسلام در تشویق به عبادت بیشتر در این ماه می فرماید:وَ مَنْ تَطَوَّعَ فیه بِصَلوةٍ کَتَبَ اللّهُ لَهُ بَراءةً مِنَ النّار.و هر کس در این ماه رمضان، نماز مستحبی به جا آورد، خداوند برای او برائت از آتش دوزخ خواهد نوشت.
آن بزرگوار در سخن دیگر فرمود:هر کس از شما در این ماه دو رکعت نماز برای نماز خداوند عزیز و بزرگ بخواند، خداوند او را خواهد آمرزید.
از امام صادق علیه السلام روایت می کنند:همواره پیامبر چون ماه رمضان فرا می رسید، نمازهای بیشتری به جای می آورد. من نیز در ماه رمضان چنین کاری انجام می دهم و شما نیز چنین کنید.
نماز، برقراری ارتباط با ذات لایزال الهی و «سیر الی اللّه» است. آدمی به برکت نماز، سبک بال و رها از بندهای دنیا، زنگار گناه و نافرمانی اش را می زداید. بهترین زمان برای درک بهتر ارزش نماز، ویژه ماه مبارک رمضان است؛ زیرا افزون بر همه آثار ذاتی نماز، پاکی و صفای نفس و نزاکت ویژه ماه رمضان نصیب بنده می شود. در نتیجه، نماز این ماه، انسان را به اوج پیشرفت و تعالی می رساند. پیامبر گرامی اسلام می فرماید:الصَّلوةُ خَیْرُ مَوْضُوعٍ فَمنْ شاءَ اسْتقَلَّ وَ مَنْ شاءَ اسْتَکْثَرَ.نماز، بهترین موضوع و والاترین عمل است. حال هر کس که می خواهد ـ نمازهای مستحبی ـ را کمتر و هر کس می خواهد، بیشتر به جا آورد.
یکی از ثمره های روزه داری، برانگیختن حس هم دردی با مستمندان و هم نوعان تهی دست است. آنان که زندگی آسوده ای دارند و رنج فقر و تنگ دستی و طعم گرسنگی را نچشیده اند، همواره از حال مستمندان بی خبر می مانند. حال در این میان، به مدد روزه، این غفلت و سرخوشی تلخ از آنان دور می شود. پیامبراکرم صلی الله علیه و آله وسلم یکی از برنامه های سازنده ماه رمضان را صدقه و انفاق به مستمندان می داند و می فرماید: «تَصَدَّقُوا عَلی فُقرائِکُمْ وُ مساکینِکُمْ؛ به فقیران و مسکینان خود [در این ماه [صدقه دهید.»
صادق آل محمد صلی الله علیه و آله نیز می فرماید: «کسی که در ماه رمضان صدقه ای بدهد، خداوند هفتاد نوع بلا و گرفتاری را از او دفع خواهد کرد.» از حضرت رضا علیه السلام نیز روایت می شود: «کسی که هنگام افطار، قرص نانی را به مستمندی صدقه دهد، خداوند، گناه او را خواهد آمرزید».
در بعضی از روایت ها آمده که ماه رمضان، بهار نیازمندان است. بنابراین، پیروان صادق نبوت و امامت باید بکوشند که ماه رمضان را بهاری پرطراوت برای مستمندان بسازند و با کمک های مادی و معنوی خود به آنان، رونق و صفایی تازه در آنان ایجاد کنند و رنج و اندوه نداری را از چهره شان بزدایند و به تنگ دستی آنان رضا ندهند. پیامبر گرامی اسلامی صلی الله علیه و آله می فرماید: «ماه شعبان، ماه من و ماه رمضان، ماه خدای تعالی است و آن، بهار فقیران و تنگ دستان است.»
از آن بزرگوار در روایتی دیگر نقل می شود: «در ماه رمضان، شش صفت نیکوست که یکی از آنها صدقه نهانی است».

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه