روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ اسفند - شماره 4563

دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی:

حجاب‌بان‌ها در استخدام دولت نیستند

اساتید دانشگاهی مدعی اخراج هنوز مستندات خود را به دولت ارائه نکرده‌اند

  دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی اعلام کرد: حجاب‌بان‌ها در استخدام دولت نیستند و دولت به آنها پول نمی‌دهد.
سکینه سادات پاد در نشست خبری خود که در مرکز همایش‌های کتابخانه ملی برگزار شد  با اشاره به بحث «حجاب»، گفت: در این خصوص این روزها مباحث مختلفی مطرح می‌شود اما قائل به یک نگاه فرهنگی در کنار قانون هستیم، لذا بسته زیست عفیفانه متناسب با عرف و شرع اماده شده است اما بدنبال جمع بندی با وزارت آموزش و پرورش هستیم تا از طریق مدارس و سنین پایین، موضوع را پیگیری کنیم.
وی با بیان اینکه در نحوه مواجهه با مردم درخصوص حجاب و امر به معروف و نهی از منکر باید بسیار دقت شود ادامه داد: نحوه مواجهه نباید به گونه‌ای باشد که خود تولید خشونت کند.
وی همچنین با بیان اینکه مجلس دارای دو شان قانونگذاری و نظارت است، تاکید کرد: شاید نظارت مجلس در باب مسئله حجاب درست نبوده که نتوانسته قانوندنگداری درستی داشته باشد و حرف ما این است که چرا اول سراغ مردم  می‌رویم؟ در این باره با دستگاه‌های ذی ربط در حال رایزنی هستم چرا که آنها باید ورود کنند. برخی دستگاه‌ها ترک فعل داشته‌اند در حالیکه باید ورود و راهکار ارائه می‌کردند و حتی مجلس به جای قانون‌نویسی باید قانونگداری کند.
پاد در مورد اظهارات بانکی پور مبنی بر تغییرات لایحه عفاف و حجاب و جریمه و برداشت چند میلیونی از حساب‌های شهروندان که بازتاب بسیاری داشته است گفت: بیشترین چالش من همین مسائل است که بالاخره چه تعریف خواهیم داشت، آیا این موضوع تخلفی شرعی است؟ آیا جرم است؟ یا چیست؟ البته که اظهارات آقای بانکی پور اظهارات خودش است و موضع مجلس نیست و در این خصوص که موضع دولت چیست هم باید از سخنگو سوال کنید چرا که هر آنچه بگویم موضع خودم است نه دولت.
* واکنش پاد به حادثه درمانگاه قم
دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی در پاسخ به خبرنگاری درباره فیلم درگیری یک خانم یا فرد روحانی در درمانگاه قم، اظهار کرد: این فیلم کامل نبود اما از کلیت آن و دوقطبی ایجاد شده متاسفم؛ خشونت کلامی، مواجهه نازیبایی‌ است. هرچند بازداشت آن زن تکذیب شد اما موضوع را پیگیری می‌کنم. اینکه دو طرف با خشونت‌ با هم صحبت می‌کنند خوب نبود و مواجهه طرفین با هم نازیباست. شرایط آن مادر که نگران فرزندش است قابل درک است و شاید همین موضوع را قابل توجیه کند اما چه شده که روحانی طلبه برای امر به معروف، فیلم می‌گیرد و ... این موضوع نیازمند آسیب شناسی جدی است و قطعا به دو طرف نقد داشته و سعی دارم این گفت وگو ها را به سمت آرامی پیش ببرم.
وی تاکید کرد: باید با هم حرف بزنیم چون مردمی هستیم که نه یک روزه با حجاب و نه یک روزه بی‌حجاب شده‌ایم. با نوع مواجهه خود نباید خشونت ایجاد کنیم و باید در این باره بیشتر فکر کنیم.
پاد با اشاره به گذشت یکسال از یک حکم ابلاغ رییس جمهور مبنی بر تاسیس حوزه دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادیهای اجتماعی و واگذاری این ماموریت به وی گفت: با این حکم فردی از جنس مردم و انقلاب اسلامی قرار است برای مردم کار کند و مجدانه پیگیر حقوق مردم از دستگاه‌ها هستم. هرچند نفس این حکم و جایگاه پر از چالش هست و بود و خواهد بود مگر اینکه همه با هم بتوانیم به نفع مردم و انقلاب خود کار کنیم.
وی در ادامه گزارشی از عملکرد یکساله‌اش ارائه کرد و افزود: منطبق بر حکمم اقداماتی داشته‌ام؛ از جمله آزادی بیان، همچنین حق برپایی تجمعات و ... اقدام و پیگیری کرده‌ام. برای دفاع از حقوق مادی و معنوی زنان دفتری را طراحی کردیم.  برای دفاع از ملت ایران در مجامع بین‌المللی که دفتری تحت همین عنوان ایجاد کردیم. برخی اقدامات ما در دفاع از حقوق مردم بوده است البته برخی از آنها جنبه زیرساختی برای دفاع از حقوق مردم بوده است. بخشی از اقدامات ما روند سازی بوده یعنی مبتنی بر نگاه اصیل انقلاب بدنبال حقوق آزادیهای مردم بوده و هستم. نزدیک ۱۰۰ نامه در خصوص دفاع از حقوق مردم که دربرگیری ملی داشته، با قوا و دستگاه‌های اجرایی و وزارتخانه‌ها پیگیری و نامه‌نگاری داشته‌ام.
* ماموریت از سوی رییس جمهور برای بازنگری در سیاستهای فیلترینگ
پاد با تاکید بر اینکه هرجا حس کردم حقوق مردم در معرض تضیع شدن هست بی‌محابا ورود کرده‌ام ادامه داد: اولین بحثی که من را در معرض توجه قرار داد بحث ورود من به «حجاب» ورود کردم، حسب تصمیمات و مسائل اجتماعی که ایجاد شد، به استناد این حکمم واکنشی داشتم که منجر به  موضع گیری و البته به نفع مردم هم شد.
دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی افزود: همچنین بنابر جایگاهی که دارم قرار بود احوالی بپرسم و ببینم حال آزادی بیان چگونه است و بتوانم آنچه را که باید به عنوان دستیار رییس جمهور به ایشان تقدیم کنم که همزمان با بنده حکمی برای آقامیری به عنوان دبیر فضای مجازی صادر شد و رییس جمهور به وی ماموریت داند در خصوص سیاستهای فلیترینگ بازنگری کنند. برای من مهم بود چون فضای مجازی جزیی از زندگی مردم شده و حتی برخی علما نیز به این موضوع نگاهی مترقیانه دارند لذا باید فکری اساسی می‌شد؛ لذا من پیگیری کردم.  با مکاتبه با رییس جمهور خواستار تعیین تکلیف  این موضوع شدم که ایشان دستور پیگیری دادند. بعدا من متوجه شدم سایت شهید بهشتی از سال ۸۹ فیلتر هست که نامه زدم به رئیس جمهور و ایشان دستور ویژه دادند که در دست پیگیری هست.
* اساتید دانشگاهی مدعی اخراج هنوز مستندات خود را به دولت ارائه نکرده‌اند
پاد همچنین اشاره‌ای نیز به بحث تقلب در کنکور داشت و گفت: در خصوص اعتراضات به حق مردم در این باره به وزیر علوم نامه زدم و زودتر از دیوان، نامه دادم و مستندا طبق قانون نظر خودم را نسبت به این موضوع و حقوق شهروندان به وزیر بیان کردم.
وی در خصوص اخراج اساتید دانشگاه‌ها نیز گفت: خودم را مسئول می‌دانستم لذا ورود کردم و با برخی اساتید ارتباط برقرار و از آنها خواستم دفتر من بیایند و حتی اعلام کردم اساتید مدعی اخراج مستندات خود را ارسال کنند؛ که تعداد زیادی از اساتید به دولت اعتماد و مکاتبه کردند اما هیچ مستنداتی مبنی بر اخراج برای ما ارسال نکردند و فقط اسامی بدست من رسید که عینا اسامی را خطاب به رییس جمهور ارسال و خواستار پیگیری شدم . همچنین از وزیر علوم و بهداشت هم نامه و خواستار توضیح شدم و از وزیر علوم هم شخصا و حضوری پیگیری کردم که باعث بازگشت برخی اساتید به کار شد و مابقی هم در دست پیگیری است.
* گفت‌وگو با خانواده‌هایی که در ناآرامی‌ها فرزند از دست داده‌اند
دستیار رییس جمهور در پیگیری حقوق و آزادی‌های اجتماعی به ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱ نیز پرداخت و گفت: به عنوان عضو کمیته بررسی ناآرامی‌های سال ۱۴۰۱  که ابتکاری نو و جدید در ایران بود که با خانواده‌هایی که فرزندنشان را از دست داده بودند گفتگو کردم. همچنین در سفرها با مشاوران زنان دستگاه‌ها نشست برگزار و پیگیری می‌کردم چند درصد از زنان در استانها پستهای مهم گرفته‌اند. پیگیری مسائل زنان بودم در استانها که حقوق ابتدایی مردم جدی گرفته نمی شد.
پاد با اشاره به تهیه گزارشی از بیماران خاص  و آثار تحریم بر داروهای اینها بیان کرد: گزارشهای خوبی جمع کردم  که به رییس جمهور و وزارت خارجه می‌دهم تا گره از کار اینها باز شود که آخرین آن بیماران فاقد استاد هویتی مخصوصا بیماران سیستان و بلوچستان بود که رییس جمهور پیگیری کردند و در حال رسیدن به نتیجه خوب است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه