روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ دوشنبه ۲۱ اسفند - شماره 4563

گزارش از آنچه رئیسی و قالیباف دیروز گفتند

سرنوشت لایحه بودجه ۱۴۰۳ به کجا رسید؟


  همه می پرسند که آیا قانون بودجه پیش از پایان سال به نتیجه می رسد؟ این سئوالی است که دیروز رئیس جمهوری و رئیس مجلس بدان پاسخ گفتند.
رییسی:مجلس و مجمع تشخیص قانون بودجه را پیش ازپایان سال به نتیجه رسانند
دیروز رییس‌جمهور گفت: از مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار داریم با برگزاری جلسات فشرده، قانون بودجه را پیش از پایان سال به نتیجه برسانند.
«سید ابراهیم رییسی» رییس‌جمهور کشورمان در جلسه هیات دولت با اشاره به حلول ماه مبارک رمضان، ضمن توصیه همگانی به آمادگی برای ورود به این ایام پر برکت و بهره‌گیری از فیوضات بی‌ پایان آن و نیز با اشاره به فرارسیدن ایام تعطیلات نوروزی، به همه وزرا و مسوولان مرتبط با تنظیم بازار دستور داد، با تشدید نظارت‌ها و اتخاذ تدابیر لازم، از هرگونه اجحاف در حق مردم جلوگیری کنند.
رییس‌جمهور همچنین بالابودن آمار تصادفات و تلفات جاده‌ای را تلخ و ناگوار دانست و از مسؤولان وزارت راه و شهرسازی خواست برای ارتقای ایمنی تردد تدابیر لازم را اتخاذ کنند، تا سفرهای نوروزی مردم با آسایش و ایمنی بیشتر انجام شود؛ وزرای صنعت، معدن و تجارت و میراث فرهنگی و گردشگری نیز موظف شدند نظارت بر رستوران‌ها و هتل‌ها را مضاعف کنند.
رییسی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: از مجلس شورای اسلامی و مجمع تشخیص مصلحت نظام انتظار داریم با برگزاری جلسات فشرده، قانون بودجه را پیش از پایان سال به نتیجه برسانند.
رییس‌جمهور همچنین از گزارش وزیر نفت درباره انعقاد قرارداد فشارافزایی در میدان پارس جنوبی با چهار شرکت ایرانی قدردانی کرد.
قالیباف: بررسی بخش دوم تا پایان سال امکان‌پذیر نیست
دیروز قالیباف گفت: در مرحله دوم دولت باید جداول را به مجلس ارائه دهد و مجلس نیز ۴۰ روز فرصت دارد تا این جداول را بررسی کند. بنابراین بررسی بخش دوم لایحه در فرصت باقی مانده تا پایان سال امکان‌پذیر نیست.
حسینعلی حاجی دلیگانی در جلسه علنی مجلس در تذکر شفاهی، گفت: امروز ۲۰ اسفند ماه است، اما هنوز لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ را نداریم.
وی توضیح داد: از آنجایی که بررسی لایحه بودجه کل کشور دو مرحله‌ای شده است، مرحله اول آن بررسی و ایراداتش هم برطرف شده و الان در شورای نگهبان است، اما هنوز تبدیل به قانون نشده است. با این شرایط فکر نمی‌کنم که تا پایان امسال لایحه بودجه سال آینده تبدیل به قانون شود. حاجی‌دلیگانی بیان کرد: از سوی دیگر تا بخش اول لایحه بودجه تبدیل به قانون نشود، بخش دوم لایحه از طرف دولت به مجلس نمی‌آید و چنانچه در زمان تعیین شده، لایحه بودجه تبدیل به قانون نشود، دولت نمی‌تواند از ابتدای سال جدید بدون قانون بودجه باشد و اجازه ندارد هیچ دخل و تصرفی در اموال و اعتبارات کشور انجام دهد.
سه ماه تا آغاز به کار مجلس دوازدهم باقی مانده و از گوشه و کنار مجلس خبر می رسد که محمدباقر قالیباف، رایزنی ها برای تکیه زدن دوباره بر کرسی ریاست پارلمان را خیلی زود آغاز کرده است.
نماینده مردم شاهین شهر در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس نمی‌تواند در زمینه بودجه طرح بدهد و لازم است که دولت حتماً در این زمینه لایحه ارائه دهد، اظهار کرد: سوال ما آن است که در این شرایط آیا قرار است دولت لایحه چند دوازدهم ارائه دهد یا خیر.
محمدباقر قالیباف در پاسخ به این تذکر، گفت: بر اساس اصلاحیه ماده ۱۸۲ قانون آئین نامه داخلی مجلس، رسیدگی به بودجه به صورت دو مرحله‌ای انجام می‌شود و در بخش اول احکام یا فروضات درآمد و هزینه بررسی و تصویب می‌شود که الان در مراحل نهایی است. وی ادامه داد: در مرحله دوم دولت باید جداول را به مجلس ارائه دهد و مجلس نیز ۴۰ روز فرصت دارد تا این جداول را بررسی کند. بنابراین بررسی بخش دوم لایحه در فرصت باقی مانده تا پایان سال امکان‌پذیر نیست.
رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: روز گذشته این موضوع در جلسه با رئیس جمهور مطرح شد که لایحه دو دوازدهم داده شود، اما اگر تا پایان هفته هم شورای نگهبان بخش اول لایحه بودجه را تأیید کند، دیگر فرصت برای این موضوع نداریم. قالیباف گفت: از آنجایی که بخش اول لایحه بودجه قطعی شده و ابلاغ می‌شود و مشخص است که افزایش حقوق‌ها چقدر است و مالیات بر ارزش افزوده باید از ابتدای فروردین اجرا شود، بنا شد که امروز اعضای کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرحی را تنظیم کنند تا اجازه پرداخت به دولت داده شود.
وی بیان کرد: با این کار به دولت اجازه می‌دهیم که از اول فروردین موضوع مربوط به افزایش حقوق‌ها را که در احکام تصویب شده و شورای نگهبان هم آن را تأیید کرده است، اجرا کند و از سوی دیگر در این فرصت می‌توانیم جداول را هم تصویب کنیم. امروز یا فردا این طرح اعلام وصول می‌شود و روز سه‌شنبه در صحن مجلس آن را بررسی می‌کنیم.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه