روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ شنبه ۱۴ بهمن - شماره 4540

کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در گفت و گو با کائنات

بیگدلی: بایدن علاقه ای به جنگ با ایران ندارد


  کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: بی تردید جنگ بین ایران و آمریکا تاثیرات بسیار نامطلوبی روی وضعیت انرژی دنیا می گذارد و بازار نفت وگاز را به شدت دچار چالش های متعددی می کند.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر در گفت وگو با کائنات در خصوص سیاست های آتی آمریکا در برخورد با محور مقاومت و سناریوی دولت بایدن بعد از کشته شدن سربازان آمریکایی در مرز اردن گفت: با اینکه رسانه های مختلف گمانه زنی های بسیاری در راستای احتمال وقوع درگیری و جنگ بین ایران و آمریکا در طی روزهای اخیر داشتند اما بعید به نظر می رسد آمریکا علاقه ای به جنگ و درگیری مستقیم با ایران داشته باشدف چرا که آمریکایی ها به خوبی از عواقب رودرویی نظامی با ایران و خطراتی که متعاقب آن اروپا؛ آمریکا و خاورمیانه را تهدید می کند آگاه هستند.
وی در این باره خاطر نشان کرد: علی رغم اینکه بسیاری از کارشناسان عدم برخورد و جنگ نظامی آمریکا با ایران را به مساله انتخابات آمریکا ربط می دهند اما آنچه در این موضوع بیش از انتخابات آمریکا حائز اهمیت دارد تبعات ناشی از جنگ آمریکا با ایران و عوارضی است که روی توسعه اقتصادی شیخ نشینان خلیج فارس به جا می گذارد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی در این باره تصریح نمود: بی تردید جنگ بین ایران و آمریکا تاثیرات بسیار نامطلوبی روی وضعیت انرژی دنیا می گذارد و بازار نفت وگاز را به شدت دچار چالش های متعددی می کند.
وی در این باره افزود: با توجه به اینکه انرژی برای آمریکا و اروپا از آب حیاتی تر است لذا بایدن نمی خواهد این نقطه ضعف را به وجود بیاورد که با برهم زدن وضعیت خاورمیانه وضعیت انرژی از آنچه هست بدتر شود، چرا که تحریم انرژی روسیه روی مساله تامین نفت و گاز جهان تاثیرات سویی به جا گذاشته است بنابراین بعید به نظر می رسد آمریکا علاقه ای برای ایجاد درگیری با ایران داشته باشد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی یادآور شد: بهترین راهکار این است که ایران دیپلماسی محرمانه ای را از طریق کشورهای واسط مثل قطریا عمان در پیش بگیرد، یعنی جمهوری اسلامی ایران برای کاهش سطح تنش ها اقداماتی درنظر بگیرد.
علی بیگدلی کارشناس و تحلیلگر سیاست خارجی و مسائل بین الملل گفت: قطع به یقین آمریکایی ها اقداماتی درمنطقه درراستای برخورد با محور مقاومت را در دستور کار قرار می دهند چرا که جوبایدن تحت فشارگروه های تندرو حزب جمهوری خواه قرار دارد بنابراین می توان تصور کرد با محور مقاومت در عراق و سوریه برخوردهای نظامی داشته باشد، حتی ممکن است کشتی های ایران را در دریای سرخ مورد حمله قرار دهد اما حمله مستقیم به ایران بعید است.
علی بیگدلی در پایان گفت و گو خاطر نشان کرد: قطع به یقین آمریکا و ایران خواستار افزایش تنش در منطقه نیستند، ضمن اینکه آمریکا تمایل ندارد با حمله به ایران  سطح تنش ها غیر قابل کنترل شود.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه