روزنامه کائنات
6

انرژی

1402 سه‌شنبه 7 آذر - شماره 4494

پهلوگاه ۱۵ اسکله غربی پایانه نفتی خارک امسال عملیاتی می‌شود


  رئیس پایانه نفتی خارک به همراه رؤسای اداره‌های عملیاتی به‌منظور بررسی روند انجام کارهای باقیمانده پهلوگاه ۱۵ اسکله غربی از این پهلوگاه بازدید کردند.به گزارش کائنات و به نقل از شانا،سیدابراهیم حسینی، رئیس پایانه نفتی خارک در این بازدید اظهار کرد: با تأکید مدیرعامل و برای انجام مأموریت خطیر واگذارشده به شرکت پایانه‌های نفتی ایران، روزآمد کردن تجهیزات و آماده‌سازی شرایط عملیاتی در دستور کار است.وی افزود: بازدیدی متشکل از رؤسای اداره‌های عملیاتی، فنی، بازرسی،ایمنی، حراست و پشتیبانی اسکله غربی به‌خصوص خارک ۵ انجام و موانع راه‌اندازی بررسی شد و توصیه لازم به‌منظور رفع پانچ و عملیاتی‌کردن پهلوگاه در دستور کار اداره‌های عملیاتی قرار گرفت.رئیس پایانه نفتی خارک با قدردانی از فعالیت اخیر انجام‌ شده از سوی اداره تعمیرات در ایجاد مسیر تردد و دسترسی به تجهیزات این پهلوگاه، بر تکمیل کارهای باقیمانده پهلوگاه ۱۵، برنامه‌ریزی و انجام اقدام‌های تعمیراتی مورد نیاز و عملیاتی کردن آن طی سال ۱۴۰۲ به‌عنوان هدف اصلی اداره‌ها تأکید کرد.

سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران:
گازرسانی بیشتر به صنایع
 باید با افزایش ارزش افزوده همراه باشد
  سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران گفت: در بخش صنعتی دو میلیارد متر مکعب گاز بیشتری نسبت به دوره مشابه در سال گذشته تحویل داده شد، پس انتظار ارزش افزوده بیشتری از آنها می‌رود.
سعید عقلی در دومین میزگرد تخصصی اصحاب رسانه و مدیران شرکت ملی گاز ایران با بیان اینکه در سال ۱۴۰۲ تعمیرات اساسی مجموعه‌های انتقال و پالایشی به‌صورت جهادی تکمیل شد، گفت: مرکز دیسپچینگ گاز کشور باید ۳۹ هزار کیلومتر شبکه، ۲۲ پالایشگاه و همه صنایع بالادست را تحت نظر دارد تا بتواند در همه نقاط ایران، روزانه ۸۵۰ میلیون متر مکعب گاز تولیدی برابر با ۵.۵ میلیون بشکه نفت خام است راهبری کند.
وی با بیان اینکه ۹۳ درصد تولید برق کشور وابسته به گاز است و در هشت ماهه امسال  ۵ میلیارد مترمکعب گازِ بیشتر به مجموعه نیروگاه‌های گاز تخصیص داده شد، اظهار کرد: به این معنا که ۵ میلیارد مترمکعب ذخیره راهبردی در سوخت‌های دیگر فراهم شد تا در زمستان سال ۱۴۰۲ وزارت نیرو بتواند برق مورد نیاز را تأمین کند.
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران ضمن هشدار نسبت به افزایش مصرف گاز در بخش‌های مختلف، گفت: در بخش صنعتی دو میلیارد متر مکعب گاز بیشتری نسبت به دوره مشابه در پارسال تحویل داده شد، پس انتظار ارزش افزوده بیشتری از آنها می‌رود، همچنین در بخش فولادی نیز افزایش برداشت سه میلیارد متر مکعبی گاز از سال ۱۴۰۱ محقق شد که این اقدام‌ها ارزش افزوده بسیار بالایی دارد.
*افزایش ۱۴ درصدی ذخیره‌سازی گاز در سراجه و شوریجه
عقلی با بیان اینکه  در بخش ذخیره‌سازی گاز در مخازن  توانستیم حدود ۱۴ درصد بیشتر گاز را در مخازن شوریجه و سراجه تزریق کنیم، افزود: همچنین تزریق گاز به خطوط انتقال گاز تنها در طی چهار روز از ۸۱۰ به ۸۲۰ خط افزایش یافت.
*تولید گاز در جنوب کشور ۲ درصد افزایش یافت
وی با بیان اینکه در بخش انتقال گاز با مدیریت در بخش‌های مختلف نگهداری، ۱۰ درصد مصرف سوخت کاهش یافت، گفت: شرکت ملی گاز در مناطق جنوب کشور ۲ درصد افزایش تولید داشته است، افزون‌ بر آن  بیش از ۱۲ میلیون مترمکعب از گازهای مشعل جمع‌آوری شده است تا در بخش بالادستی به شبکه گاز کشور بازگردانده شود که هزینه‌های بسیار زیادی به‌همراه دارد.
سرپرست مدیریت دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با انتقاد از روند مصرف گاز در کشور، گفت: در مناطق کوهستانی کشور برخی مشترکان در دمای منفی ۱۰ درجه استخر روباز زدند، سپس نسبت به قبض گاز ۵ میلیون تومانی معترضند. این روند مصرف از سوی درصد کمی از مشترکان پذیرفته نیست.

فرانسه و کنیا به‌دنبال تصویب مالیات بین‌المللی
برای تأمین مالی اقدام‌های اقلیمی
  فرانسه و کنیا قرار است ائتلاف کارگروه مالیاتی بین‌المللی را در کاپ ۲۸ راه‌اندازی کنند تا مالیات‌های جدیدی به‌منظور تأمین مالی بیشتر برای اقدام‌های اقلیمی فراهم کنند.
به گزارش کائنات و به نقل از شانا، فرانسه و کنیا قرار است ائتلاف کارگروه مالیاتی بین‌المللی را در کاپ ۲۸ راه‌اندازی کنند تا امکان اعمال مالیات‌های جدید را در سطح بین‌المللی به‌منظور تأمین مالی بیشتر برای اقدام‌های اقلیمی فراهم کنند. این کشورها در حال گفت‌وگوهای جدی با تعدادی از کشورهای اروپایی و کشورهای جنوب جهان هستند که به این ائتلاف مالیاتی در دوبی بپیوندند.
این کارگروه در حال برنامه‌ریزی برای بررسی طیف گسترده‌ای از گزینه‌های مالیاتی، از جمله عوارض بر کشتیرانی بین‌المللی، حمل‌ونقل هوایی، تراکنش‌های مالی و سوخت‌های فسیلی است.
خانم کریسوال زاخاروپولو (Zacharopoulou Chrysoula)، وزیر توسعه فرانسه در خصوص هدف این کارگروه گفت که هدف، توافق بر سر پیشنهادهای خاص در کاپ ۳۰ (COP30) در دو سال آینده است.
وی افزود که می‌توان این پیشنهادها را در نهادهای بین‌المللی مرتبط مانند سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه (OECD)، سازمان ملل یا گروه ۲۰ به مذاکره گذاشت.
بسیاری از رهبران کشورها و کارشناسان اقلیمی، مالیات را یکی از امیدوارکننده‌ترین منابع مالی به‌اصطلاح نوآورانه می‌دانند که می‌تواند به رفع شکاف بزرگ در تأمین مالی اقلیمی به کشورهای آسیب‌پذیر کمک کند.
نیاز به منابع مالی اضافی در سطح بین‌المللی بسیار مهم است. صندوق اقلیم سبز یا صندوق جدید ضرر و زیان، به منابع واقعی میلیاردها دلاری نیاز دارند، اما امکان تأمین مالی آنها از محل درآمدهای مالیاتی موجود، وجود ندارد.
طبق مطالعه اخیر کمیسیون اروپا و شبکه اقدام اقلیمی (Network Action Climate)، مالیات بر استخراج سوخت‌های فسیلی و انتشار گازهای گلخانه‌ای صنعت کشتیرانی می‌تواند به‌ترتیب تا ۲۱۰ و ۶۰ میلیارد دلار در سال درآمد ایجاد کند. اما دستیابی به توافق بر سر این‌گونه اقدام‌ها از نظر سیاسی بسیار چالش‌برانگیز است و به چند سال زمان برای مذاکره و توافق نیاز دارد. هر چند باید اشاره کرد که از زمان برگزاری اجلاس جهانی تأمین مالی اقلیمی در پاریس در ژوئن گذشته، زمانی که ۴۰ کشور توافق کردند به‌دنبال راه‌های جدیدی برای مالیات بین‌المللی باشند، شتاب سیاسی در این زمینه افزایش‌ یافته است.
این گروه از کشورها در اجلاس پاریس توافق کردند مالیات جدید ابتدا باید بر بخش‌های بزرگ منتشرکننده گازهای گلخانه‌ای متمرکز شود. امانوئل مکرون رئیس‌جمهوری فرانسه در پایان مراسم این اجلاس بر اهمیت هماهنگی جهانی در این زمینه تأکید کرد. وی گفت: وقتی این کار را به‌تنهایی انجام می‌دهید، کار پیش نمی‌رود، جریان‌های مالی به‌ جای دیگری می‌روند.
پس از اجلاس تأمین مالی اقلیم در پاریس، ماکرون یک متحد مهم، ویلیام روتو رئیس‌جمهور کنیا را پیدا کرد که این موضوع را در دستور کار مجمع هفته اقلیمی آفریقا در نایروبی در ماه سپتامبر قرار داد. بیانیه پایانی اجلاس اقلیمی آفریقا، ایده ایجاد یک رژیم مالیاتی جهانی کربن را مطرح کرد که از مالیات بر تجارت سوخت‌های فسیلی، حمل‌ونقل دریایی و هوانوردی شکل می‌گیرد و به‌طور بالقوه با مالیات بر تراکنش‌های مالی جهانی (FTT) تقویت می‌شود.
به گفته یک منبع آگاه، دولت‌های فرانسه و کنیا در چند ماه گذشته تلاش‌ها را برای تشکیل ائتلاف گسترده با جلب‌توجه و علاقه کشورها تسریع کرده‌اند. کسانی که این طرح را پیش می‌برند، هنوز چارچوب دقیق یا اهداف خاص آن را نهایی نکرده‌اند، زیرا نمی‌خواهند هیچ کشوری در این مرحله اولیه، از دور گفت‌وگوها خارج شود. وزیر توسعه فرانسه هفته گذشته در مجمع صلح پاریس گفت که ائتلاف هم تجزیه‌وتحلیل دقیقی از هر گزینه مالیاتی ارائه می‌دهد و هم میزان قابل‌قبول بودن آنها برای کشورهای مختلف را ارزیابی می‌کند. وی افزود: این یک گفت‌وگوی حساس است که باید با خونسردی انجام شود.
با وجود این، بسیاری از کشورهای بزرگ درحال‌توسعه با مالیات‌های بین‌المللی اقلیمی مخالفت کرده‌اند. آنها معتقدند چنین مالیات‌هایی بازارها را مخدوش می‌کند، مانع توسعه می‌شود و مسئولیت کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای را که به‌طور عمده بر دوش کشورهای توسعه‌یافته است، تغییر می‌دهد. برای نمونه برزیل گروهی از کشورها را در برابر مالیات بر انتشار جهانی بخش کشتیرانی در نشست اوایل سال ۲۰۲۳ سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) رهبری کرد. آنها استدلال کردند که چنین مالیاتی به‌طور نامتناسبی به کشورهای درحال‌توسعه و به‌ویژه برزیل که اقتصاد آن متکی بر حمل‌ونقل کالاهای سنگین کم‌ارزش در فواصل طولانی است، لطمه می‌زند.
کشورها سرانجام در این نشست تصمیم گرفتند اقدام‌های جدید «فنی» و «اقتصادی» برای مقابله با اثرات اقلیمی کشتیرانی صورت گیرد و تصمیم‌گیری در مورد مالیات اقلیمی بر بخش کشتیرانی بین‌المللی را به آینده موکول کردند.
با توجه‌ به این چالش‌ها، کارشناسان معتقدند برای موافقت ائتلاف کارگروه مالیاتی اقلیمی باید به ملاحظات کشورهای مختلف توجه زیادی داشته باشد. ریچل اونز (Owens Rachel) از بنیاد اقلیمی اروپا که در تشکیل این کارگروه مشارکت دارد، گفت که کشورها بحث‌ها را به شیوه‌ای عادلانه پیش خواهند برد. وی اظهار کرد: این به‌معنای عدم تحمیل بار بر دوش کشورهای درحال‌توسعه و اطمینان از کاهش هرگونه تأثیرات نامطلوب است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه