روزنامه کائنات
7

شهرستان

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۸ آبان - شماره 4487

مدیرکل کتابخانه‌های استان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی ساری تشریح کرد؛

کتابخانه‌های عمومی کارکرد انکار‌ناپذیر در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند


 سکینه‌خاتون مهدیان‌پور مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی ساری بیان کرد: کتابخانه‌ها کارکرد انکار‌ناپذیر در کاهش آسیب‌های اجتماعی دارند.
به گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی مازندران، سکینه‌خاتون مهدیان‌پور، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی مازندران در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه‌ی این هفته‌ی مصلّی  امام‌خمینی(ره) ساری ، طی هفته‌ی کتاب‌وکتابخوانی برگزار شد، ضمن گرامیداشت یاد و نام ۱۰هزار و ۴۰۰شهید دوران دفاع مقدس استان و ادای احترام به مقام شامخ شهدای مدافع حرم بویژه‌ سردار قاسم سلیمانی، سیّدالشّهدای جبهه‌ی مقاومت، و با بیان اینکه «آینده خواندنی است» شعار سی‌و‌یکمین هفته‌ی کتاب، کتابخوانی و کتابدار است، اظهار کرد: کتاب، معجزه‌ی پیامبر اسلام حضرت محمّدمصطفی(ص) است و آن حضرت نبوّت خود را با کتاب قرآن کریم آغاز کرد.
وی با بیان اینکه جامعه‌ی کتابخوان پله‌های ترقّی را با سرعت طی خواهد کرد، گفت: اگر به دنبال توسعه‌ی اقتصادی هستیم باید زمینه‌ی توسعه‌ی فرهنگی که راه آن از توسعه‌ی فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌گذرد را فراهم کنیم.
مهدیان‌پور با اشاره به مَنویات رهبری درخصوص کتاب مبنی‌بَراینکه «در اهمیت عنصر کتاب برای تکامل جامعه انسانی، همین بس که تمام ادیان آسمانی و رجال بزرگ تاریخ بشری از طریق کتاب جاودانه مانده‌اند.»، اذعان داشت: وقتی که صحبت از کتاب به میان می‌آید در کنار آن کتابخانه می‌آید، کتابخانه هم قدمتی به بلندای تاریخ دارد. زمانی که خط اختراع شد و فرهنگ شفاهی به فرهنگ مکتوب تبدیل شد کتابخانه‌ها به وجود آمدند و سپس کتابداران برای ارائه‌ی فعّالیت کتابخانه‌ای پا به عرصه‌ی اجتماع گذاشتند.
وی به فعّالیت سه‌هزار و ۷۰۰کتابخانه در کشور اشاره کرد و افزود: ۱۲۰کتابخانه از این تعداد زیر‌مجموعه‌ی کتابخانه‌های عمومی استان مازندران فعالیت می‌کنند.
مهدیان‌پور با اشاره به فعّالیت ۳۷ کتابخانه‌ی روستایی در استان، تصریح کرد: بیش از ۴۰درصد مردم استان در روستاها ساکن هستند بنابراین اولویت اداره‌کل کتابخانه‌های عمومی، راه‌اندازی کتابخانه‌های روستایی است. برای تحقّق این مهم، پیگیر راه‌اندازی کتابخانه‌های سیّار و تکمیل و بهره‌برداری پروژه‌های کتابخانه‌ای روستاها هستیم.
وی با بیان اینکه ۵۵کتابخانه سیّار در کشور فعّالیت دارند اما مازندران از نعمت کتابخانه سیّار بی‌بهره است، اظهار امیدواری کرد تا پایان سال جاری کتابخانه‌ی سیّار در مازندران افتتاح خواهد شد.
مهدیان‌پور، عدالت فرهنگی را شعار دولت سیزدهم اعلام کرد و گفت: کتابخانه‌ی مرکزی ساری ۷۰درصد پیشرفت فیزیکی دارد امید است سال آینده این پروژه به بهره‌برداری برسد.
وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها، پایگاه‌های فرهنگی و اجتماعی محلّات هستند، افزود: کودکان، نوجوانان، افراد خاص و کم‌توان نظیر نابینایان از کتابخانه‌ها همانند دیگر اقشار جامعه خدمت دریافت می‌کنند.
مهدیان‌پور با اشاره به نقش کتابخانه‌ها در کاهش آسیب‌های اجتماعی با برگزاری دوره‌های مشاوره و آموزشی، بیان کرد: همچنین کتابخانه‌ها می‌توانند با ارائه‌ی منابع اطلاعاتی، راه ایجاد کسب‌وکارهای کوچک را تسهیل و تسریع کنند.
وی با بیان اینکه کتابخانه‌ها می‌توانند مکانی برای عرضه‌ی تولیدات کسب‌وکارهای کوچک باشند، اظهار کرد: از آبان‌ماه سال گذشته تا کنون ۲۴درصد اعضای کودک‌ونوجوان افزایش داشت، ۴۲درصد افزایش امانت کتاب را شاهد بوده‌ایم، ۱۷درصد نیز اعضای کتابخانه‌های روستایی رشد داشتند.
مهدیان‌پور در خاتمه، ضمن ادای احترام به مقام شامخ شهدای مظلوم غزه و اعلام انزجار از جنایات اسرائیل کودک‌کش، به معرفی کتاب پرداخت و گفت: کتاب «دولت یهود» ترجمه‌ی ناصر پورحسن، اساس و بنیان شکل‌گیری رژیم جعلی یهود را بیان می‌کند که از سوی مؤسسه‌ی مطالعات اندیشه‌سازان نور روانه‌ی بازار نشر شده است.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه