روزنامه کائنات
2

سیاست

۱۴۰۲ شنبه ۲۷ آبان - شماره 4486

ایران در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان است


  معاون پارلمانی رئیس جمهور با اشاره به اینکه ایران در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان است و در این جهاد ۴ هزار شهید تقدیم کرده است، گفت: «خانواده، ‌مدرسه، رسانه و نهادها و دستگاه‌های متولی، ۳ کانون تاثیرگذار در پیشگیری از اعتیاد هستند.»
سید محمد حسینی در مراسم افتتاحیه نمایشگاه یاریگران زندگی با تاکید بر اینکه پیشگیری و مقابله با اعتیاد موضوعی حاشیه ای نیست و نظام اسلامی از ابتدای پیروزی انقلاب اهتمام ویژه ای در این زمینه داشته است، گفت: «امروز با توجه به تنوع مواد افیونی و شگردها و تبلیغات مختلفی که برای تحت تاثیر قرار دادن و اغفال جوانان و نوجوانان بکار گرفته شده است ضرورت دارد به نقش تاثیرگذار خانواده، مدرسه و رسانه در کنار دستگاه های متولی توجه جدی داشت تا با ایجاد اعتماد و عزت نفس در فرزندان جامعه، از شیوع این بلای خانمانسوز جلوگیری کرد.»
وی ادامه داد: «در فرهنگ‌ها و ادبیات غالب زبان ها بر این نکته که «پیشگیری بهتر از درمان است» توجه شده و همه آن را پذیرفته اند و اعتقاد دارند که هزینه های آن به مراتب کمتر از درمان است. حتی در عرصه نظامی نیز اینکه بر قدرت بازدارندگی تاکید می شود برای این است که اساسا جنگی شکل نگیرد چرا که اگر کشوری ضعیف و ناتوان باشد دشمن آن را مورد حمله قرار می دهد همچنان که انسان ضعیف هم در معرض انواع لغزش ها و آسیب ها قرار می گیرد. در زمینه جلوگیری موثر با شیوع اعتیاد، پیشگیری از اولویت برخوردار است و باید در این زمینه بخوبی برنامه ریزی و سرمایه گذاری شود و از آنجا که جوانان و نوجوانان بیشتر در معرض آسیب هستند مهمترین نهادی که باید مورد توجه قرار بگیرد آموزش و پرورش است.»
حسینی با تاکید بر لزوم اهتمام به تربیت صحیح کودکان و نوجوانان و رشد اعتماد به نفس در آنان گفت: «اگر فرزندان به گونه‌ای تربیت شوند که فاقد اعتماد به نفس باشند و در مقابل خواسته های اطرافیان خود منفعل و بی اراده باشند به راحتی تحت تاثیر خواسته های نامطلوب از جمله استعمال مواد مخدر قرار می گیرند. ایران اسلامی در صف اول مبارزه با مواد مخدر در جهان است و در این جهاد ارزنده نزدیک به ۴ هزار شهید تقدیم کرده و هزینه های زیادی پرداخته است تا نه تنها جوانان کشورمان بلکه مردم سایر کشورها نیز تا حدودی از خطر مواد مخدر مصون باشند. غربی ها نه تنها توجه و اهتمام جدی در مبارزه با تولید و توزیع مواد مخدر ندارند بلکه در مواردی از شیوع آن در سایر کشورها حمایت می کنند. همچنان که آمریکا ۲۰ سال افغانستان را تحت اشغال و سیطره داشت اما در این مدت تولید و توزیع مواد مخدر نه تنها کاهش نیافت بلکه افزایش پیدا کرد.»


عقب‌نشینی غرب در آستانه نشست شورای حکام
صدور قطعنامه ضدایرانی در دستور کار نیست
 کشورهای غربی که در آخرین نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای مشترک درباره مسائل سیاسی پادمانی ایران نسبت به صدور قطعنامه در جلسه آتی هشدار دادند، در یک عقب‌نشینی آشکار اعلام کرده‌اند که در اجلاسیه پیش رو نیز برنامه‌ای برای صدور قطعنامه ندارند.
چهار منبع دیپلماتیک غربی به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که صدور قطعنامه علیه ایران برای جلوگیری از «تنش‌های دیپلماتیک و پیشرفت‌های هسته‌ای ایران» در نشست هفته آینده شورای حکام بعید به‌نظر می‌رسد. آنها احتمال صدور یک بیانیه غیرالزام‌آور دیگر را مطرح کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد در این رابطه نیز اجماعی وجود ندارد.
رویترز به نقل از یک دیپلمات ارشد اروپایی، نوشته‌ است: «ما نمی‌توانیم قطعنامه صادر کنیم. صدور قطعنامه این خطر را به همراه دارد که آنها (ایرانی‌ها) را به غنی‌سازی ۹۰درصدی هدایت کند.» دو دیپلمات دیگر هم به این خبرگزاری گفته‌اند، تمام کاری که می‌توان در ماه‌های آینده انجام داد، حمایت از تلاش‌های رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، برای تقویت نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران است.
یکی از دیپلمات‌ها ادعا کرده است: «خیلی زود است که بگوییم آیا ایران به یک کشور هسته‌ای تبدیل می‌شود یا مانند الان در آستانه (تبدیل شدن به یک کشور هسته‌ای) باقی می‌ماند. اما هم‌اکنون به روند غنی‌سازی ادامه خواهد داد.» کشورهای غربی در نشست شهریورماه گذشته، طی بیانیه‌ای مشترک، ادعاهای پادمانی و اتهام‌پراکنی علیه پیشرفت‌های اتمی ایران را تکرار کردند و خواستار همکاری تهران با آژانس برای حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده شدند. در مقابل، ۹ کشور ونزوئلا، چین، بلاروس، کوبا، نیکاراگوئه، ایران، زیمباوه، فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه طی بیانیه‌ای از همکاری‌های تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی استقبال و حمایت کردند. در این بیانیه که از سوی نماینده سوریه قرائت شد، آمده است که «روند همکاری‌های ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای حل‌وفصل مسائل پادمانی باید به‌صورت غیرسیاسی و بدون مداخله بیرونی و با هدف پیشرفت در رسیدگی به آنها انجام شود.» آن‌ها همچنین از طرف‌های مشارکت‌کننده در مذاکرات وین خواستند تا از فرصتی که با حسن نیت ایران فراهم شده استفاده کنند و به میز مذاکره بازگردند تا به اجرای کامل توافق از سوی همه طرف‌ها دست یابند.
ادعاهای پادمانی درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران ریشه در اسناد جعلی رژیم صهیونیستی دارد که با هدف امنیتی‌سازی‌ پرونده هسته‌ای ایران، در اختیار رسانه‌ها و مقامات آژانس قرار می‌گیرد. آنچنان که بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، چهار سال پیش و در پی خروج آمریکا از برجام ادعای کشف آثار اتمی در مکان‌های اعلام‌نشده در ایران را مطرح کرد و ماجرا توسط رسانه‌ها دامن زده شد.
جمهوری اسلامی ایران ضمن رد ادعاهای مطرح‌شده، همواره تأکید کرده است که تعهدات کشورها در حوزه پادمان نامحدود نیست. با این حال، اسفند گذشته، در سفر دوروزه رافائل گروسی، مدیرکل آژانس به تهران، به‌صورت داوطلبانه با فعالیت‌های راستی‌آزمایی و نظارت بیشتر بازرسان این سازمان، در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) موافقت کرد. در پی این توافق، جلساتی در سطح کارشناسی برگزار شد و گزارش‌ها حاکی است که پیشرفت‌هایی در این زمینه حاصل شده است، اما طرف‌های غربی سرعت اجرای توافق را کافی نمی‌دانند.
محمد اسلامی در این‌باره اظهار داشت: «۲۲ سال است که ادعاها (پادمانی) مطرح است و ما صبورانه، شفاف و با تعامل همراهی کردیم تا این موضوع حل شود.»
 وی با بیان اینکه شکل‌گیری این ادعاهای متاثر از دشمنی، پرونده‌سازی و اتهامات بی‌اساس است، تصریح کرد که اقدامات جمهوری اسلامی ایران در چارچوب قانون راهبردی مجلس (قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران) صورت می‌گیرد.
براساس برنامه اعلام‌شده، نشست یک هزار و ششصد و هفتاد و چهارم شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دوشنبه هفته آینده، در وین برگزار خواهد شد. این نشست با حضور نمایندگان ۳۵ کشور عضو این شورا برگزار می‌شود و تا روز جمعه ادامه خواهد داشت.

پیام سردار قاآنی به فرمانده گردان‌های القسام:
هر کاری لازم باشد در این نبرد تاریخی انجام خواهیم داد
  فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در پیامی خطاب به فرمانده گردان‌های القسام نوشت: «هر کاری لازم باشد در این نبرد تاریخی انجام خواهیم داد.»
سردار اسماعیل قاآنی در نامه‌ای خطاب به محمد الضیف نوشت: «حماسه بزرگی به نام طوفان‌الاقصی خلق کردید که ضعف و شکنندگی رژیم غاصب صهیونیستی را به وضوح نمایش داد و نشان دادید که این رژیم از لانه عنکبوت ضعیف‌تر است.»
متن پیام به شرح زیر است: «به فضل و یاری خداوند حماسه بزرگی تحت عنوان «طوفان‌الاقصی» به دست مجاهدان گردان‌های قسام و دیگر مبارزان مقاومت در غزه رقم خورد و به وضوح ضعف و شکنندگی رژیم غاصب صهیونیستی را نشان دادید و به طور عملی و قاطع ثابت کردید که این رژیم از لانه عنکبوت ضعیف‌تر است و برای توصیف این حادثه بزرگ همین بس که دوست و دشمن اذعان می‌کند که اوضاع فلسطین و منطقه پس از طوفان‌الاقصی همانند قبل نخواهد بود. همانا دشمن جنایتکار تلاش کرد تا با کشتار وحشیانه و بی‌سابقه غیرنظامیان در غزه انتقام این شکست را بگیرد که همین مسئله موجب تعمیق شکست آن و به بار آمدن یک رسوایی اخلاقی برای رژیم صهیونیستی، آمریکا و تمامی حامیان آن شد که به دروغ مدعی دفاع از حقوق بشر هستند، کما اینکه دلاوری، صبر و پایداری ملت قهرمان فلسطین در غزه و آمادگی آنها برای جانفشانی نیز بار دیگر پیروزی خون مظلوم بر شمشیر دشمن ظالم را ثابت کرد. فرمانده عزیز، حمله زمینی دشمن صهیونیستی و ضربات پی در پی مقاومت به نیروها و خودروهای زرهی آن برای همگان ثابت کرد که مقاومت در غزه قادر به ابتکار عمل و نوآوری و حفظ سازماندهی و قدرت میدانی خود است و این پیروزی بزرگ موجب شد تا فرزندان امت بیش از پیش به گزینه جهاد روی آورند و بیش از هر وقت دیگری ایمان و یقین داشته باشند که ورود مجاهدان به مسجدالاقصی و پاکسازی آن از لوث صهیونیست‌ها نزدیک‌تر از هر زمان دیگری شده است.»
در ادامه این پیام آمده است: «با توجه به اینکه غزه امروز از شرافت و عزت و کرامت امت دفاع می‌کند، یقین داشته باشید که برادران شما در محور قدس و مقاومت در کنار تمامی شرافتمندان امت و آزادگان جهان، هرگز غزه و مردم قهرمان آن را در برابر این دشمن وحشی و درنده‌خوی و حامیانش تنها نخواهند گذاشت و هرگز اجازه نخواهند داد به اهداف شوم خود در فلسطین و غزه دست یابد. برادر مجاهد، مایه افتخار است به سهم خود و نمایندگی از برادرانم در جمهوری اسلامی ایران به شما و دیگر برادران مجاهد و عموم ملت فلسطین این پیروزی بزرگ و دستاورد بی‌نظیر را که در تاریخ نبرد با دشمن صهیونیستی سابقه نداشته، تبریک گفته و از درگاه خداوند برای شهدا علو درجات و برای مجروحان شفای عاجل مسئلت کنم. در پایان، بار دیگر بر عهد و میثاق و التزام ایمانی و برادرانه که ما را کنار هم جمع می‌کند، تاکید می‌کنیم و به شما اطمینان می‌دهیم در راستای ادامه حمایت‌های موثر از مقاومت، هرآنچه را که در این نبرد تاریخی لازم باشد، انجام دهیم.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه