روزنامه کائنات
4

جامعه

۱۴۰۲ سه شنبه ۲۳ آبان - شماره 4484

علیه آلودگی هوا


 کریم فرهی-  آلودگی یکی از بحرانی‌ترین مشکلاتی است که جهان ما هر روز با آن مواجه است. در دهه‌های گذشته، آلودگی همیشه به عنوان یک تخریب تلقی می شد که کم کم سیاره محل زندگی ما را نابود می کند. برخی از مردم متوجه آن شده اند، برخی از مردم متوجه نشده اند، و برخی دیگر واقعاً اهمیتی نمی دهند.
پیشگیری از آلودگی به هر عملی گفته می شود که آلودگی را در منبع آن کاهش داده، حذف یا از آن جلوگیری کند. کاهش آلودگی و یا پیشگیری از آلودگی، همچنین به عنوان “کاهش منبع” شناخته می شود که به نوعی رویکرد اصلی پیشگیری از مدیریت زباله است. کاهش میزان آلودگی تولید شده به معنای ضایعات کمتری برای کنترل، تصفیه یا دفع است. آلودگی کمتر به معنای خطرات کمتری برای سلامت عمومی و محیط زیست است.
امروزه، هوایی که نفس می‌کشیم پر از آلاینده‌های خطرناک و سمی است. آلودگی محیط‌ زیست، زیبایی و تنوع زیستی طبیعت را بر هم زده است. هر سال میلیون‌ها نفر در سراسر جهان به علت مشکلات ناشی از آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. در کشور نروژ، تعداد کشته‌شدگان بر اثر آلودگی هوا ۱۰ برابر تلفات سوانح رانندگی است. از طرف دیگر، کودکان به این علت که بیشتر از بزرگسالان نفس می‌کشند، آسیب بیشتری در برابر آلودگی هوا می‌بینند. آلودگی هوا حتی آثار بدی بر روی سلامت جنین می‌گذارد. همراه ما باشید، در این مطلب می‌خواهیم به بررسی مسئولیت شهروندی برای مقابله با آلودگی هوا در درازمدت بپردازیم.
رازِ داشتن یک زندگی سالم در شناسایی منابع آلودگی هوا و انجام کارهایی است که می‌توان به کمک آنها آلودگی هوا را متوقف نمود. اگر می‌خواهید در این جنبش زیست‌محیطی نقشی داشته باشید، باید به دنبال روش‌های مختلفی باشید که به یاری آنها از بزرگتر شدن مشکلات آلودگی جلوگیری کنید.
رویکردهای پیشگیری از آلودگی را می توان برای تمام فعالیت‌های بالقوه و بالفعل مولد آلودگی، از جمله فعالیت هایی که در بخش‌های انرژی، کشاورزی، مصرف کننده و صنعتی یافت می شود، اعمال کرد. اقدامات پیشگیرانه برای حفظ تالاب ها، منابع آب زیرزمینی و سایر اکوسیستم‌های حیاتی ضروری است – مناطقی که ما به ویژه می خواهیم قبل از شروع آلودگی در آنها متوقف شود. در بخش انرژی، پیشگیری و کاهش آلودگی می تواند خسارات زیست محیطی ناشی از استخراج، فرآوری، حمل و نقل و احتراق سوخت را کاهش دهد.
در اینجا به چند نکته ساده و مؤثر برای محافظت از شما و خانواده تان در برابر خطرات آلودگی هوا اشاره می کنیم:
پیش بینی های روزانه آلودگی هوا را در منطقه خود بررسی کنید. پیش بینی آلودگی که بر اساس رنگ نشان داده می شود می تواند به شما اطلاع دهد که چه موقع هوا در منطقه شما ناسالم است. منبع این اطلاعات می تواند شامل گزارش های هواشناسی رادیو و تلویزیون، روزنامه ها و سایت های مرتبط باشد.
در صورت زیاد بودن میزان آلودگی از ورزش و فعالیت در فضای باز خودداری کنید. هنگامی که هوا بد است، در فضای بسته مانند مرکز خرید پیاده روی کرده یا در سالن ورزشی ورزش کنید و یا از دستگاه ورزش در فضاهای داخلی استفاده نمایید. اگر کیفیت هوا ناسالم است، زمان کودک خود را برای بازی کردن در خارج از خانه محدود کنید.
از انجام ورزش در نزدیکی مناطق پر ترافیک پرهیز کنید. حتی هنگامی که پیش بینی کیفیت هوا سبز است، وسایل نقلیه موجود در بزرگراه های شلوغ می توانند سطح آلودگی بالایی را تا حدود 500 متر دورتر ایجاد کنند.
از منابع انرژی کمتری در خانه خود استفاده کنید. تولید برق و دیگر منابع انرژی باعث ایجاد آلودگی هوا می شود. با کاهش مصرف انرژی می توانید به بهبود کیفیت هوا ، کاهش انتشار گازهای گلخانه ای، مصرف انرژی و صرفه جویی در هزینه کمک کنید!
مدارس را ترغیب کنید تا کمتر در معرض آلودگی گازهای اتوبوس مدرسه قرار بگیرند. برای پایین آمدن سطح آلودگی اگزوز، مدارس نباید اجازه دهند اتوبوس ها و سرویس مدرسه بیهوده روشن باشند.
پیاده روی، استفاده از دوچرخه، اتوبوس ، مترو، قطارهای مسافرتی یا سایر گزینه ها را جایگزین استفاده از خودروی شخصی کنید. چوب و زباله را نسوزانید. سوزاندن هیزم و زباله از مهمترین منابع آلودگی ذرات (دوده) در بسیاری از مناطق است.
به کسی اجازه ندهید که در داخل خانه سیگار بکشد و از اقدامات لازم برای عاری از دخانیات بودن اماکن عمومی حمایت کنید.
به خودتان و دیگران کمک کنید راحت تر نفس بکشید! از تلاشهای ملی و محلی برای پاکسازی منابع آلودگی حمایت کنید. زندگی شما و زندگی کسی که دوستشان دارید ممکن است به آن بستگی داشته باشد.

 

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه