روزنامه کائنات
2

سیاسی

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ آبان - شماره 4482

از کاسبی تحریم تا کاسبی جنگ:

رضا پهلوی و جبهه ضدایرانی جاده صاف‌کن حمله به ایران!


  با آغاز عملیات طوفان الاقصی و حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به غزه، جبهه ضدایرانی که سال گذشته میدان‌دار اغتشاشات بودند، ضمن حمایت از اقدامات ضد انسانی اسرائیل، در واکنش‌هایی عجیب و غریب در همان روزهای ابتدایی خواستار مقابله با ایران شدند.
به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم، با آغاز عملیات طوفان الاقصی و حملات مرگبار رژیم صهیونیستی به غزه، جبهه ضدایرانی که سال گذشته میدان‌دار اغتشاشات بودند، ضمن حمایت از اقدامات ضدانسانی اسرائیل، در واکنش‌هایی عجیب و غریب در همان روزهای ابتدایی خواستار مقابله با ایران شدند.
چهره‌های این جریان در مصاحبه با رسانه‌های مختلف تأکید می‌کردند که برای از بین بردن حماس باید با ایران جنگید! رضا پهلوی که در ابتدای سال جاری سفری به اراضی اشغالی داشت و با بنیامین نتانیاهو دیدار کرد، در تازه‌ترین واکنش خود گفته است تا جمهوری اسلامی نرود، صلح در منطقه برقرار نمی‌شود!
اگرچه توقعی نمی‌رود این جریان به دنبال آتش‌بش یا دلسوزی برای کودکان و زنان جنگ در غزه باشند و یا در تظاهرات‌های سرتاسر دنیا علیه اسرائیل شرکت کنند اما اظهارات این‌چنینی پرده دیگر از واقعیتی است که سال‌های گذشته چند نمونه از آن را دیده بودیم.
تقاضای چندباره برای مقابله با ایران از سوی رضا پهلوی و هم‌مسلک‌های او نشان می‌دهد که در بحبوحه اوضاع منطقه، آنها جاده صاف‌‌کن حمله به ایران شدند.
حمایت‌های حامد اسماعیلیون و مصی علینژاد از حمله رژیم صهیونیستی به غزه و تقاضای مقابله با ایران، سفر رضا پهلوی به اسرائیل و انتقال شبکه ضدایرانی «ایران اینترنشنال» به اراضی اشغالی و واگذاری این شبکه از عربستان به اسرائیل، نشان می‌دهد ضدانقلاب کارفرمای جدیدی پیدا کرده که هدفش نه تنها مقابله با جمهوری اسلامی بلکه نابودی و تجزیه ایران است.
بعد از سفر رضا پهلوی به اراضی اشغالی، 32 نماینده کنست (پارلمان رژیم صهیونیستی) با نگارش نامه‌ای خطاب به «الی کوهن» وزیر خارجه این رژیم خواستار حمایت‌های فراگیر تل‌آویو از تجزیه ایران و تشکیل کشوری موهوم تحت عنوان «آذربایجان جنوبی» شدند!

 

سخنگوی شورای نگهبان:
تنها راه اعتراض به بررسی صلاحیت داوطلبان
 انتخابات مجلس سامانه «داوطلب» است
  سخنگوی شورای نگهبان با معرفی سامانه «داوطلب» به عنوان سامانه ثبت شکایات آن دسته از داوطلبان انتخابات مجلس دوازدهم که صلاحیت آنها از سوی هیأت‌های اجرایی احراز یا تائید نشده است، گفت: «در این دوره از انتخابات مراجعه‌ی حضوری از سوی داوطلبان به شورای نگهبان نداریم.»
هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان در برنامه‌ای تلوزیونی با اشاره به پایان مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی توسط هیأت‌های اجرایی گفت: «مهلت ۱۵ روزه هیأت‌های اجرایی مهلت بررسی صلاحیت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات مجلس شورای اسلامی که متشکل از ۸ نفر از معتمدان مردمی و اشخاص حقوقی هستند، روز جمعه به پایان رسید و طی روزهای جمعه و شنبه نظر بررسی‌های این هیئت به داوطلبان ابلاغ می‌شود.»
وی با بیان اینکه «طبیعتا ممکن است افرادی که صلاحیت‌شان احراز یا تائید نشده، نکات برای بیان و اعتراضی داشته باشند»، به ارائه توضیحاتی درباره ساز و کار شورای نگهبان در این زمینه پرداخت و گفت: «شورای نگهبان از روز یکشنبه ۲۱ آبان تا ۲۴ آبان به مدت ۴ روز به صورت غیر حضوری و از طریق سامانه‌ای بنام «داوطلب» شکایت این افراد را دریافت می‌کند. در این دوره از انتخابات مراجعه‌ی حضوری از سوی داوطبان به شورای نگهبان نداریم و این سامانه برای نخستین بار راه‌اندازی شده است تا از این طریق با داوطلبان در ارتباط باشیم. داوطلبان طی ۴ روز تعیین شده از ساعت ۸ صیح تا ۱۸ هر روز می‌توانند با مراجعه به این سامانه شکایت خود را ثبت کنند و در صورت نیاز به بارگذاری اسناد و مستندات، همه از طریق این سامانه صورت می‌گیرد.»
داوطلبان معترض می‌توانند جهت ورود به میز خدمت شورای نگهبان (سامانه داوطلب) از طریق پنجره واحد خدمات وزارت کشور به نشانی keshvar.moi.ir اقدام کنند.


شاخص نوآوری
  منوچهر راستی- ماهیت نوآوری به گونه ای است که اساسا به کارآفرینی مربوط می شود. مهارت کشف فرصت ها و خلق روش های جدید برای بهره برداری از آنها در کانون فرایند نوآوری جای دارد. کار آفرینان مخاطره جو هستند، اما هزینه پیشبرد یک ایده ناب و منافع بالقوه موفقیت در انجام کاری متفاوت را نیز در نظر می گیرند به ویژه اگر قرار باشد بازیگران فعلی بازی نیز وارد ماجرا شوند.
امروزه نوآوری اجتماعی به‌عنوان یک موضوع مهم و حیاتی در جوامع مطرح است. با این حال، مطالعه ادبیات موضوع نشان می‌دهد یکپارچگی چندانی میان نویسندگان مختلف وجود نداشته و طیف وسیع و گسترده‌ای از تفسیرها و تعریف‌ها در مورد آن ارائه شده است. در این شرایط، واکاوی تعریف‌های موجود و ارائه تعریفی واضح، روشن، یکپارچه و جامع از نوآوری اجتماعی ضرورتی اجتناب‌ناپذیر است که می‌تواند به برداشت و درک مشترک و منطقی از آن کمک نماید.
 نوآوری ها هیچ گاه نتیجه کار و کوشش و تفکر یک یا چند انسان با استعداد و نابغه نیستند، بلکه حاصل جمع مشارکت هزاران و حتی ده ها هزار نفرند که در زمینه خاصی فعالیت خاصی به عمل می آوریم، در التقاط و تجمع با نتایج کار دیگران در همان حوزه، تعیین کننده پیشرفت است.
نوآوری آثار متعددی دارد. به عنوان مثال، شواهد تحقیقاتی حاکی از وجود همبستگی زیاد میان عملکرد بنگاه در بازار و توسعه محصولات جدید است. محصولات جدید به کسب و حفظ سهم بازار و افزایش سود آوری بنگاه کمک می کنند. برای محصولات بالغ تر و جا افتاده تر، رشد رقابتی فروش صرفا ناشی از توانایی عرضه قیمت های پایین نیست و عواملی زیاد به غیر از هزینه نیز در آن نقش دارند؛ از جمله طراحی، سفارشی سازی و کیفیت. در نهایت در عصر کوتاه شدن چرخه عمر محصولات، توانایی جایگزین کردن مستمر محصولات قدیمی با نسخه های جدید تر و بهتر، هر روز اهمیت بیشتری پیدا می کند. “رقابت در لحظه حاکی از فشار فزاینده به بنگاه ها، نه تنها برای عرضه محصولات جدید، بلکه برای عرضه سریع تر آنها نسبت به رقباست.
نوآوری جایگاهی مهم در کسب‌وکار دارد. نوآوری اجتماعی شرکت‌ها نه تنها عامل اتحاد طبیعی با فرهنگ نوآوری است، بلکه برای تنظیم مجدد فعالیت‌هایش، به منظور رسیدگی و کمک به شرایط چالش‌برانگیز اداره کسب‌وکار امروزی، به نوآوری متوسل می‌شود. کسب‌وکار برای تشدید فروپاشی و یافتن راهی برای انجام کارهایی مانند پیشنهادات متفاوت، شکل سازمانی متفاوت یا مفهوم کسب‌وکار متفاوت، به نوآوری می‌نگرد. حال زمان آن است که شرکت‌ها در مواجهه با مسائل زیست‌محیطی و اجتماعی که در سراسر دنیا با آن مواجه‌اند، از همین اصول و چارچوب‌های نوآوری استفاده کنند.
خلق و ادغام نوآوری اجتماعی در مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها، نماینده مرحله با گامی جدید برای مسئولیت اجتماعی است. این گام جدید مستلزم متحول شدن مسئولیت اجتماعی است که روی مجموعه نیروها و نقاط قوت نوآوری، به عنوان ابزاری برای غلبه بر بسیاری از مشکلات سازمانی و راهبردی فعلی سرمایه گذاری می‌کند. این شیوه، وابستگی بیش از حد به فرایندها و بسترهای سنتی و منسوخ را رد می‌کند. در عین حال شرکت‌ها از این پتانسیل برخوردار می‌شوند تا رویکردهای مربوط به این مسائل را مجدداً چارچوب‌بندی کند. به آنها جان تازه‌ای داده می‌شود و آنها را دگرگون می‌کند و به این ترتیب مسئولیت‌ها و نقش‌های شرکت‌ها را مجدداً تعریف کند.
اما شاخص نوآوری دقیقا چه مولفه‌هایی را می‌سنجد؟ «شاخص جهانی نوآوری» برای پایش و ارزیابی فضای نوآوری و خروجی‌های خلاق کشورها طراحی شده است. منطق این شاخص بر این امر استوار است که نوآوری محرک اصلی رشد اقتصادی و رفاه در جوامع است. در چند سال اخیر دانشگاه «کرنل» و موسسه «اینسید» و موسسه «واپیو» به‌طور سالانه حدود ۱۳۱ تا ۱۴۱ کشور را از نظر شاخص‌های نوآوری رتبه‌بندی می‌کنند. منبع گردآوری داده‌ها و اطلاعات عموماً بانک جهانی، مجمع جهانی اقتصاد، ویکی‌پدیا، گزارش‌های یونسکو و گزارش اقتصاد خلاق کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد است که در آن ۱۱ مولفه در ۷ گروه یا بخش اصلی ارزیابی می‌شود. شاخص نوآوری متشکل از دو زیرشاخص ورودی نوآوری (درون‌داد) و خروجی نوآوری (برون‌داد) است. زیرشاخص ورودی نوآوری شامل مولفه‌هایی همچون چارچوب نهادی، سرمایه انسانی و پژوهشی، زیرساخت، پیچیدگی بازار، پیچیدگی کسب و کار و زیرشاخص خروجی شامل مولفه‌های خروجی‌های دانشی و فناورانه و خروجی‌های خلاقانه است. چارچوب نهادی که ایران همواره پایین‌ترین امتیاز را در آن دارد با مولفه‌هایی همچون ثبات سیاسی و حقوق شهروندی، کیفیت قانون‌گذاری و اجرای قوانین و محیط کسب و کار درباره کشورها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه