روزنامه کائنات
1

صفحه اول

۱۴۰۲ يکشنبه ۲۱ آبان - شماره 4482

رئیس جمهور در نشست اضطراری سازمان همکاری اسلامی در ریاض ارائه داد:

۱۰اقدام فوری برای توقف کشتار در غزه

  رئیس جمهور با اشاره به اینکه همه مشکلات امت اسلامی در پرتو وحدت کلمه و انسجام‌ قابل حل است، تاکید کرد: «امروز گرد هم‌آمده ایم تا تصمیم‌تاریخی و سرنوشت ساز بگیریم.»
سید ابراهیم رئیسی در ادامه تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران برای توقف فوری تجاوزات رژیم صهیونیستی، رفع محاصره و آغاز امدادرسانی به مردم مظلوم و مقتدر غزه، صبح دیروز به منظور شرکت در جلسه اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی، عازم عربستان سعودی شد. وی در این جلسه، با بیان اینکه امروز فلسطین‌ محک‌و ملاک شرافت اسلامی و انسانی است، از دولت عربستان به عنوان چهاردهمین رییس سران سازمان همکاری اسلامی برای میزبانی و برگزاری این‌نشست در این‌مقطع حساس از تحولات منطقه ای و شرایط خطیر کنونی تشکر کرد.
امروز ما باید میدان را در دست بگیریم
رئیسی تاکید کرد: «استفاده از بمب های فسفری نیمی از غزه را تبدیل به تلی از خاک کرده و بیش از ۱۱ هزار نفر را قتل عام کرده است و ۳ هزار نفر زیر آوار هستند اکثر قربانیان زنان و کودکان هستند، تعداد کسانی که به خاطر نرسیدن دارو و شیوع بیماری ها جان خود را از دست خواهند داد بای ذنب قتلت؟ امروز ماجرای غزه رویارویی محور شرافت در برابر محور شرارت است، امروز همه باید مشخص کنند که در کدام صف قرار گرفته اند. روسای دولت های اسلامی، بی تردید دولت آمریکا آمر و شریک اصلی این جنایت است، اسرائیل فرزند نامشروع آمریکا است. ادعای دفاع مشروع یکی از طنز های تلخ تاریخ است. هم زمان ناوگان جنگی امریکا به منطقه اعزام شد و آمریکا وارد جنگ به نفع اسرائیل شد. امروز پرده های اغوا و تزویر کنار رفته است و اسرائیل در محاصره نفرت جهانی است. امروز ما باید میدان را در دست بگیریم ای کاش این نشست یک ماه پیش برگزار می شد اینک که با تاخیر برگزار شده باید تصمیم قاطع اتخاذ شود. باید همه ابزار ها برای توقف فوری ماشین کشتار مردم فعال شود، اگر مقاومت مردم غزه و کرانه باختری و مقاومت لبنان نبود امروز بسیاری از کشور های عربی و اسلالمی درگیر چنین جنگی با رژیم صهیونیستی بودند.»
رئیسی با تاکید بر اینکه حماس یک جنبش آزادی بخش است، گفت: «امروز جنایات غزه مردم جهان را بیدار کرده است هزینه این بیداری خون پاک ۱۴ هزار عزیز بوده است.»
من از ابتدای این تجاوزات، در گفتگو با سران کشورهای اسلامی تأکید کردم که این نشست اضطراری سریع‌تر برگزار شود. ای کاش این نشست که فلسفه تأسیس سازمان همکاری اسلامی را نیز شکل می‌دهد یک ماه پیش برگزار می‌شد. اینک که با تأخیر برگزار شده لازم است حتما منجر به تصمیم قاطع و سریع به نفع فلسطینیان شود.
ده اقدام فوری برای توفق کشتار در غزه
اولین و فوری‌ترین اقدام، توقف کشتار مردم غزه و پایان حملات کور علیه غیرنظامیان به ویژه حمله به بیمارستان‌ها، مدارس و اردوگاه‌ها و مراکز امدادرسانی است. نباید اجازه داد که رژیم صهیونیستی و حامیان آن، با طرح مفاهیم انحرافی همچون «وقفه بشر دوستانه» صرفاً به دنبال فرار از فشار افکار عمومی و ایجاد وقفه‌های تاکتیکی برای ارتکاب جنایات بیشتر باشند. باید همه ابزارها برای وادارسازی آمریکا و دشمن صهیونیستی به پذیرش توقف فوری ماشین کشتار مردم فعال شود. ما کشورهای اسلامی باید بدانیم که اگر مقاومت مردم غزه و کرانه باختری در برابر تجاوزات و توسعه‌طلبی صهیونیست‌ها نبود، اگر مقاومت لبنان در مقابل اشغالگری و تجاوزات رژیم نبود، ‌امروز بسیاری از کشورهای عربی و اسلامی، درگیر چنین جنگی با صهیونیست‌ها بودند.
 دوم، رفع کامل محاصره انسانی غزه و بازگشایی فوری و بدون قید و شرط گذرگاه رفح با همکاری برادران مصری برای امدادرسانی و ورود غذا و دارو به غزه. ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه باید مورد اتفاق سران محترم کشورهای اسلامی در این اجلاس قرار گیرد و برای عملیاتی کردن آن کمیته اجرایی تشکیل شود. عبور قطره چکانی کمک‌ها به هیچ وجه قابل قبول نیست. گذرگاه‌های منتهی به غزه باید باز شوند. اِعمال فشار آمریکا و غربی‌ها هیچ حجتی برای بستن مرزها نیست.
سوم، خروج فوری نظامی رژیم صهیونیستی از غزه. زمین و حکومت غزه متعلق به فلسطینیان و حاکمیت منتخب مردم فلسطین بوده و هست؛ نه گمارده‌هایی که تحت اشراف آمریکا و صهیونیسم عمل کنند. در اینجا لازم می‌دانم که همه کشورها از جمله کشورهای اسلامی برای عدم توجه به هر گونه طرح آمریکایی- صهیونیستی با عنوان مشارکت در تأمین امنیت مرزی مناطق اشغالی و فلسطینی که نهایتاً کمک یا دفاع یا توجیه اشغالگری است، هوشیار باشند. چهارم؛ قطع هرگونه ارتباط سیاسی و اقتصادی با رژیم صهیونیستی توسط کشورهای اسلامی. در این راستا، تحریم تجاری علیه رژیم صهیونیستی خصوصاً در حوزه انرژی باید در اولویت قرار گیرد. همچنین از جنبش‌های مردمی در تحریم کالاهای اسرائیلی حمایت و پشتیبانی شود. پنجم،‌ دولت‌های اسلامی باید ارتش رژیم متجاوز و اشغالگر را به عنوان یک سازمان تروریستی شناسایی کنند. ششم، تشکیل یک دادگاه بین‌المللی برای تعقیب و مجازات سران جنایتکار صهیونیست و آمریکا با اولویت مقامات دست‌اندرکار در نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت در جنگ اخیر. هفتم، تأسیس یک صندوق ویژه برای بازسازی فوری غزه با تقبل کشورهای اسلامی در این اجلاس. هشتم،‌ اعزام کاروان‌های حامل کمک‌های انسان‌دوستانه به مردم فلسطین از کشورهای مختلف اسلامی. نهم،‌ نامگذاری روز جنایت صهیونیست‌ها و بمباران بیمارستان المعمدانی به عنوان روز نسل‌کشی و جنایت علیه بشریت. و اما دهمین اقدام،‌ در صورت تداوم جنایات جنگی رژیم صهیونیستی و تداوم مدیریت آمریکایی در این جنگ نابرابر، کشورهای اسلامی با تسلیح مردم فلسطین، آنها را در مبارزه با اشغالگرِ جنگ‌افروز،‌ کمک کنند. اینها همه راهکارهای فوری و کوتاه مدت است. اما راه حل پایدار، آنچه امام خامنه‌ای رهبر حکیم انقلاب باسلامی مطرح کردند و امروز در سازمان ملل ثبت شده است، تشکیل دولت واحد فلسطینی از بحر تا نهر بر مبنای اصل دموکراتیک «هر فلسطینی یک رأی اعم از مسلمان،‌ مسیحی و یهودی» است که جمهوری اسلامی قاطعانه از این نگاه حمایت خواهد کرد.
رژیم صهیونیستی صاحب هیچ حقی در سرزمین فلسطین نیست
سید ابراهیم رئیسی همچنین ظهر دیروز به وقت محلی در نخستین بخش از برنامه‌های سفر به عربستان، در دیدار شیخ «تمیم بن حمد بن خلیفه آل ثانی» امیر قطر، با اشاره به اینکه مدیریت صحنه در جنایات رژیم صهیونیستی علیه مردم بی‌دفاع و بی‌گناه غزه در دست آمریکایی‌هاست، بر اجرایی شدن هر چه سریع‌تر آتش‌بس فوری در غزه و جلوگیری از وقت‌کشی و تعلل آمریکا و رژیم صهیونیستی در این زمینه تاکید کرد. رئیس جمهور با بیان اینکه ساز و کار نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در همان روز‌های نخست جنگ فروریخت، اما آمریکایی‌ها تلاش می‌کنند آن‌ها را سرپا نگاه دارند، افزود: «صهیونیست‌ها ناتوان از مقابله با نیرو‌های مقاومت، فقط به قتل‌عام زنان و کودکان بی‌دفاع و بی‌گناه غزه روی آورده‌اند.» رئیسی با اشاره به سکوت مرگبار دولت‌های مدعی دفاع از حقوق بشر و بی‌عملی سازمان‌های بین‌المللی در مقابل جنایات وحشیانه صهیونیست‌ها در کشتار مردم مظلوم و بی‌دفاع غزه، از جمله قتل‌عام بیش از ۵ هزار کودک بی‌گناه فلسطینی، هشدار داد: «اگر ملت‌ها از بی‌عملی دولت‌ها ناامید شوند، تاب‌آوری آن‌ها طاق شده و احتمال وقوع هر اتفاقی در منطقه هست و دیگر هیچ‌کس نخواهد توانست جلوی خروش ملت‌ها را بگیرد. مرور زمان نه اشغالگری را مشروع می‌کند و نه حقی برای اشغالگر ایجاد می‌کند. هر راه‌حلی برای مسئله فلسطین باید این نکته کلیدی را لحاظ کند که رژیم صهیونیستی غاصب و اشغالگر بوده و صاحب هیچ حقی در سرزمین فلسطین نیست.»
‌مساله فلسطین مسله اصلی بشریت در سراسر عالم است
رئیس جمهور پیش از عزیمت به عربستان، شرکت در نشست اضطراری سازمان همکاری‌های اسلامی درباره مسئله فلسطین را هدف اصلی این سفر عنوان کرد و با اشاره به پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری فوری این نشست از ابتدای تهاجم رژیم صهیونیستی به غزه گفت: «‌مسئله فلسطین مسئله اصلی امت اسلامی و مسلمانان جهان بلکه مسئله بشریت و همه مردمان صاحب فهم و درک و اندیشه در سراسر عالم است که این روزها به صورت میلیونی به خیابان‌ها آمده‌اند و فریادشان از ظلم رژیم صهیونیستی و حمایت‌های آمریکایی‌ها از این نسل ‌کشی بلند است.»

ارسال دیدگاه شما

عنوان صفحه‌ها
30 شماره آخر
بالای صفحه